színház - ÉRTEKEZÉS A PRÓBABÁBUKRÓL, AVAGY A GENEZIS MÁSODIK KÖNYVE

  • - sisso -
  • 2010. szeptember 9.

Zene

címmel mutatta be új előadását a Budakeszi Kompánia Társulat a hazai nyári szabadtéri színházak egyik legkülönösebb helyszínén, a természet által lassan visszahódított katonai hangárok egyikében. Az 1942-ben a drohobicsi gettóban meggyilkolt Bruno Schulz egyetlen kötetnyi (nálunk Fahajas boltok címmel megjelent) hátrahagyott írásán alapul a darab, illetve a társulat formanyelvi kísérletein, nem utolsósorban pedig a Back to Babylon nemzetközi projekt keretében őket nem először rendező Krzysztof Záylinski - Tadeusz Kantor színházi elképzeléseire erősen emlékeztető - módszerein. Csupán a lehetséges olvasatok egyikét tárja a nézők elé a társulat, nagyon bensőségesen, saját világot teremtve azonnal, amelybe a néző - rajta múlik - vagy mélyen belecsúszik, vagy egészen kívül marad.
címmel mutatta be új elõadását a Budakeszi Kompánia Társulat a hazai nyári szabadtéri színházak egyik legkülönösebb helyszínén, a természet által lassan visszahódított katonai hangárok egyikében. Az 1942-ben a drohobicsi gettóban meggyilkolt Bruno Schulz egyetlen kötetnyi (nálunk Fahajas boltok címmel megjelent) hátrahagyott írásán alapul a darab, illetve a társulat formanyelvi kísérletein, nem utolsósorban pedig a Back to Babylon nemzetközi projekt keretében õket nem elõször rendezõ Krzysztof Záylinski - Tadeusz Kantor színházi elképzeléseire erõsen emlékeztetõ - módszerein.

Csupán a lehetséges olvasatok egyikét tárja a nézõk elé a társulat, nagyon bensõségesen, saját világot teremtve azonnal, amelybe a nézõ - rajta múlik - vagy mélyen belecsúszik, vagy egészen kívül marad. Az alapmû mindössze asszociációkat indít el - az értelmezõk inkább a schulzi alapfilozófiát (minden megtörténhet) fogadják el, és arra építik a kifordított világot, amely a díszletben is bõven érvényesül, és amelyet a színészek már maguk képzelnek el a saját, akár társulaton belüli viszonyaikra építve.

Szürreális emlékeikbe, álmaikba vezetik be a nézõket, szeretettel és õszintén, önmagukhoz kíméletlenül. Egy homokszínpadon, szavak nélkül, saját zenére, hangokra, csilingelésekre mutatják fel õrületeiket, szenvedélyeiket, amelyektõl nem is szeretnének megszabadulni. Lyukakból, polcokról, kádakból bújnak elõ, megõrülnek, megszelídülnek, nevetésre, megdöbbenésre késztetnek. Jan Svankmajer A gyönyör összeesküvõi címû filmjének rokonát látni a színpadon - és ennek az összeesküvésnek speciel szívesen a részese vagyok.

Zsámbéki Színházi Bázis, augusztus 15.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.