film - MEGTÖRT ÖLELÉSEK

  • Békés Bálint
  • 2009. október 15.

Zene

Almodóvar ismerős fogással jön: a titkot helyezi a cselekmény középpontjába. Úgy kezd, hogy megérkezik egy idegen...
Almodóvar ismerõs fogással jön: a titkot helyezi a cselekmény középpontjába. Úgy kezd, hogy megérkezik egy idegen... A fõhõs Harry Caine vak író és forgatókönyvíró, azelõtt Mateo Blanco néven volt filmrendezõ. Egy meghallgatáson beleszeret filmjének leendõ fõszereplõjébe, Lenába. Szerelmüket Lena gazdag szeretõje, Ernesto teszi próbára: beteges féltékenységében Mateo producere lesz. A szerelem autóbalesettel végzõdik, Lena meghal, Mateo megvakul, majd új életet kezd (tudjuk: Harry Caine néven).

Almodóvar a múltban a szenvedélyes szerelmi vágyról, a jelenben pedig a filmkészítés iránti szenvedélyrõl beszél. A két érzés igen hasonló, a Megtört ölelések mindenekelõtt mégis a filmhez címzett vallomás, egyszersmind rendezõi ars poetica - olyan elbeszélõi fogásokkal, mint a film a filmben motívum megkettõzése: a múlt egy melodramatikus noir, a jelen idõsíkjától eltérõ stílusú, önálló film. A mûfaji és szerkezeti játékok mellett a direktor enged magának némi iróniát is: Mateót és ügynökének fiát egy utcai plakát serkenti vámpírfilmírásra, s ahogy egyre idétlenebb ötleteiket jegyzetelik, a jelenet bohózattá alakul, egyszerre parodizálván a trendkövetést és az egész filmes cécót.

De a Megtört ölelések fõ szervezõelve mégis a titok. Olykor a szereplõk titkolóznak, máskor az események oka rejtélyes; maga a konfliktus ugye a furcsa idegen érkezésével kezdõdik, s egy titok megfejtésével záródik. Almodóvar szerint a filmrendezõ olyan felfedezõ-kutatóféle, aki önmaga minél alaposabb megismerésén munkálkodik. Lelke rajta.

Forgalmazza a Budapest Film

****

Figyelmébe ajánljuk