Film - Mi a dörgés, kánom? - Szergej Bodrov: Mongol

  • Szabó Ágnes
  • 2008. december 4.

Zene

Dzsingisz kán nem volt rossz srác, csak rossz volt a sajtója - állapította meg nemrégiben Mongólia miniszterelnöke, Elbegdroj Tsahkia.
Talán arra célzott, hogy kis kedvence leigázta, leölte vagy rabszolgasorba taszajtotta a XII. század végén, XIII. elején a fél világot? Ezen a csorbán próbál most nyilván köszörülni egyet - jó, emberi oldaláról bemutatni a vérengző kánt - orosz rendezőnk, német-kazah-mongol és orosz koprodukcióban. Persze az oroszok (szovjetek) sem bántak kesztyűs kézzel a nagy kán hírnevével a megszállás alatt; az állítólagos sírjához vezető utat tankokkal őrizték, nehogy szelleme életre hívja az elnyomva szunnyadó mongol öntudatot. De hol marad Hollywood? A kérdés jogos. Próbálkoztak ők is: 1956-ban, Utah államban, figyelmen kívül hagyva azon mellékkörülményt, hogy a forgatás helyszínén korábban több atomrobbantást is végrehajtottak, így rákban halt el a stáb számottevő része. Hollywood - tartván a kán post mortem is elég halálos erejétől - Dzsingisz legendájába nem ütötte többé az orrát. Mi, magyarok és a művelt Európa, azon belül is az NSZK a Dschinghis Khan együttes eurodisco slágerével ápoltuk és őriztük a közkedvelt mongol vezető nimbuszát. Ki ne emlékezne a "he Reiter, ho Reiter, he Reiter immer weiter" halhatatlan soraira? Az 1979-es Eurovíziós Dalfesztiválon 4. helyezést szerzett dal - én kérek érte elnézést - szövegéből megtudjuk, hogy a kán és katonái a pusztai széllel lovagolnak, félelmet keltenek, amerre csak járnak, és sem a villám, sem a mennydörgés nem képes megállítani őket. Nos, tévedtek.

Bodrov elmeséli, hogy a mongolok igenis rettegtek a villámlástól és Szent Péter hordóitól, Temüdzsin ereje épp abban állt, hogy ő viszont nem. Hányatott gyermekéveiből adódóan - apját megmérgezi ellensége, neki meg menekülnie kell, ha kedves az élete, márpedig kinek nem az - az alig tízéves Temüdzsin éveket tölt a természet kénye-kedvének kiszolgáltatva, és megtanul dacolni a villámmal és dörgéssel. Ennek nagyobb jelentősége az egykori vértestvére, később legádázabb ellensége, Dzsamuka elleni harcban lesz, mikor is Tengri, az Ég Kék Istene - Temüdzsin a film végéig a farkas képében megjelenő Tengri kegyeltje - úgy segít Dzsingisznek a mongol törzsek egyesítéséért vívott végső ütközetében, hogy hatalmas ég- és földindulást varázsol. Ettől aztán minden mongol pajzsa és lova árnyékába bújik, kivéve Temüdzsint, minek láttán a többezres horda behódol. De nem ez az egyetlen jelenet, amikor okkal érezzük, hogy Coelho egyik regényébe csöppentünk; ne soroljuk, mert fontosabb a Mándoki-Késmárky-Strobel-Heichel-Bender "ötös fogat" másik döntő tévedése, miszerint Temüdzsin minden nőt a sátrába rángatott, és egy éjszaka alatt hét gyermeket nemzett volna. Az igazság ezzel szemben az, hogy már 10 éves korában kiválasztja a keskeny szemű és erős lábú Börtét - az erős láb a nőnél azért fontos, mert az teszi boldoggá az urát, a keskeny szem meg keveset lát, így engedelmesebb, mint a kerek szem, mert az olyat is lát, ami nincs. A Temüdzsint szerető férjként, apaként és igazságos, jóságos vezérként ábrázoló Bodrov valóban javít egyet-mást Dzsingisz kán píárján, csak kár, hogy a fél világ leigázását 120 perc után a narrátorra meg a vászonra írt szövegre bízza.

Ámbátor tartok tőle, hogy ezt inkább a trilógia második része meséli el nekünk. Sag schon, túléltük a tatárjárást is.

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.