Film - Minden bájjal - Anne Fontaine: Coco Chanel

  • - köves -
  • 2009. június 25.

Zene

Volt olyan moziév, amikor a vulkánkitöréses hollywoodi katasztrófafilmek versengtek egymással, máskor a rivális Nagy Sándor-projektek és a világvégét pontos időponthoz kötő meteoritmozik kerülgették egymást. Az idei joggal nevezhető Chanel-évnek, a közelmúltban ugyanis két film is készült gyors egymásutánban a "kis fekete ruha" feltalálójáról. Nálunk elsőként Audrey Tautou vizsgázik Coco Chanel korai éveiből, melyek a mozi tanúsága szerint a kisvárosnyi kalapok, a folyosónyi neglizsék és a kitartottsors elleni küzdelemmel teltek. És ha szomorúan is, de azért szépen, selyempizsamára omló hajjal teltek a tojásból való kikelés évei.

Volt olyan moziév, amikor a vulkánkitöréses hollywoodi katasztrófafilmek versengtek egymással, máskor a rivális Nagy Sándor-projektek és a világvégét pontos időponthoz kötő meteoritmozik kerülgették egymást. Az idei joggal nevezhető Chanel-évnek, a közelmúltban ugyanis két film is készült gyors egymásutánban a "kis fekete ruha" feltalálójáról. Nálunk elsőként Audrey Tautou vizsgázik Coco Chanel korai éveiből, melyek a mozi tanúsága szerint a kisvárosnyi kalapok, a folyosónyi neglizsék és a kitartottsors elleni küzdelemmel teltek. És ha szomorúan is, de azért szépen, selyempizsamára omló hajjal teltek a tojásból való kikelés évei. Egy távoli szobából néhol zongoraszó ütötte meg a pénzes bárója oldalán éldegélő törékeny varróleány fülét: ilyenkor friss szellők járták át a talmi fényűzés tágas termeit, a szerelem pedig egy Jávor Pálra maszkírozott, művelt lovaspólós személyében érkezett, aki a Chanellé válás egyik fontos szereplőjeként hol zongorán, hol sportautón kísérte hősnőnket. A férfiak azonban, mint a mosónők, korán halnak, vagy megadják magukat osztályuk ölelésének, így a férfiruhatárakat fosztogató masamódnak végül önerőből kell boldogulnia a könnyed szalmakalapjait egyre szívesebben viselő előkelőségek köreiben. Megbecstelenített nyakkendők, vérig sértett fűzők, elnőiesített férfipizsamák és eltulajdonított matrózcsíkok jelzik a szakmai előremenetel állomásait, míg a szívbéli keményedés fokozatait Tautou bájos keserűségének árnyalatai hivatottak érzékeltetni. Nem mondanánk eleve elvesztett meccsnek, ami a szerepre szerződtetett színésznő és a minden bájjal megkent Tautou-jelenség között zajlik, de csoda-e, ha az előbbi marad alul, amikor szegény Cocót rendre beleszerkesztik a táj mértani közepébe, s hol őszi levelek között, hol az éjszakai gyepen, hol pedig a tengerparti plázson kell megejtően pózolnia. Ha lett volna merészség a filmesekben, megénekeltetik a szegényesen takaros varrókészletet is, de ez most már, fájdalom, egy másik Coco-filmre marad. Anne Fontaine filmje viszont rendre beleesik a kisvárosnyi női kalapok hibájába, pedig sokkal jobban áll neki, amikor könnyed szalmakalapként kelleti magát.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.