koncert - SKINNY PUPPY

  • - vincze -
  • 2010. augusztus 26.

Zene

A kanadai társaság a kultuszzenekarok prototípusa. Egyrészt megkérdőjelezhetetlenül úttörője volt az indusztriális zenének, olyan arcokat nyerve meg ezzel a műfajnak, mint például Trent Reznor, másrészt meg a kilencvenes évek közepén pont annyi ideig volt haragban egymással a hangkollázsokat pakolgató cEvin Key (polgári nevén Kevin William Crompton) és a frontember Nivek Ogre (Kevin Graham Oglivie), hogy komoly igény teremtődjön a zenekarra.
A kanadai társaság a kultuszzenekarok prototípusa. Egyrészt megkérdõjelezhetetlenül úttörõje volt az indusztriális zenének, olyan arcokat nyerve meg ezzel a mûfajnak, mint például Trent Reznor, másrészt meg a kilencvenes évek közepén pont annyi ideig volt haragban egymással a hangkollázsokat pakolgató cEvin Key (polgári nevén Kevin William Crompton) és a frontember Nivek Ogre (Kevin Graham Oglivie), hogy komoly igény teremtõdjön a zenekarra. Az indusztriális alapú zenék kommerciális sikerhullámában aztán megkerülhetetlenné vált a zenekar neve. A Skinny Puppy egy 2000-ben, Németországban abszolvált újjáalakulás óta él és virul. Magyarországon azóta eddig kétszer járt: elõször öt éve mészárolta le a Sziget fesztivál közönségét valami teljesen nonszensz délutáni idõpontban, másodjára pedig 2007-ben adott a Hammer sátorban fõzenekarként egy rosszul szóló, felejthetõ koncertet.

Ezen az estén elsõsorban az bizonyosodott be, hogy a Skinny Puppynak itthon is megvan a maga lojális, jórészt harminc feletti rajongótábora - fiatalabb arcokból feltûnõen kevés volt a helyszínen -, másrészt pedig, hogy a zenekar fölött bizony eljárt az idõ. A látványelemek ugyan tökéletesek voltak: projektorhegyek és persze maga Nivek Ogre, a stílus egyik legnagyobb frontembere, aki járókerettel csoszogott be a színpadra, és idióta süvegében úgy nézett ki és legalább olyan szuggessztív is volt, mint a Mayhemben szolgáló hazánkfia, Csihar Attila. Zeneileg viszont az SP pontosan abból él, amibõl húsz évvel ezelõtt, és ez az eszköztár hiába volt újító annak idején és minõségi ma is - Key zajongásai néha már black metal bandákat idéztek -, a monotonul döngetõ alapokat csak a vizuális eszköztár turbózta érdekessé annak, aki történetesen nem elkötelezett rajongó. Ennélfogva a Skinny Puppy 2010-ben inkább élõ legenda, mint meghatározó zenei produkció. Annak viszont tökéletes.

Diesel, augusztus 19.

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.