Film - Ne essünk két svédbe! - Simon Staho: Jelenetek két házasságból

  • - köves -
  • 2008. szeptember 4.

Zene

Válunk. Jómódban, rosszkedvben, bele a kamerába. Utoljára Ozon kezdte így, savanyú arccal, a javak felosztásával, de míg a francia hozta a tőle megszokott bravúrszámot, addig itt a szikár svédek jönnek, hogy ország-világ előtt megmutassák, mi vezetett a bírósági végzésig. Az eredeti cím ugyan nem utal a bergmani kapcsolatra, de a magyar változat lelövi a filmtörténeti poént: a Jelenetek két házasságból nem folytatása Bergman klasszikusának, hiszen azt még életében maga az agg mester követte el Saraband címmel, de a házastársi elhidegülés programszerű kikémlelése mi mást is juttathatna eszünkbe (mindenről ugyanaz - pl. Bergman), mint Erland Josephson és Liv Ullmann esendő vergődését. - köves -

Válunk. Jómódban, rosszkedvben, bele a kamerába. Utoljára Ozon kezdte így, savanyú arccal, a javak felosztásával, de míg a francia hozta a tőle megszokott bravúrszámot, addig itt a szikár svédek jönnek, hogy ország-világ előtt megmutassák, mi vezetett a bírósági végzésig. Az eredeti cím ugyan nem utal a bergmani kapcsolatra, de a magyar változat lelövi a filmtörténeti poént: a Jelenetek két házasságból nem folytatása Bergman klasszikusának, hiszen azt még életében maga az agg mester követte el Saraband címmel, de a házastársi elhidegülés programszerű kikémlelése mi mást is juttathatna eszünkbe (mindenről ugyanaz - pl. Bergman), mint Erland Josephson és Liv Ullmann esendő vergődését. Johan és Marianne párosától Lars és Susanna veszik át a stafétabotot: tapasztaltabb házasokként kezdik, évtizednyi fórjuk is lehet elődeikkel szemben, de nagyjából ugyanazt a kipárnázott biztonságot, jóval IKEA fölötti életszínvonalat és ugyanazt a középpolgári tünetegyüttest mondhatják magukénak, mint Bergman veszekedői. A bírósági végzésig vezető út pedig mivel is lehetne kikövezve, mint jól nevelt baráti vacsorákkal: a megfontolt Lars és a decens Susanna az egyik térfélen, a fejben már félrelépegető Ulf és a frigid Ann a másikon. Köztük a példásan karbantartott baráti kötelékek és egy tisztes polgári vacsora díszlete. De nemcsak a vacsorán látszik, hogy nem helyben és szerves anyagból készült, hanem a teljes lakberendezésen: mintha az is csak a jelzés kedvéért lett volna a közeli bútorostól kölcsönkérve. Újdonságnak, különösen ezen a szélességi fokon, éppenséggel ez sem számít, hiszen ugyanezzel a filmszínházi térrel, igaz, ennek egy hivalkodóbb formájával játszott Lars von Trier is, és akárcsak a Dogville szabásmintára hasonlító színpada, úgy ez a mostani, bebútorozott üresség is működik. Persze nem magától, hanem a beléje fektetett jelentős színészi önrésztől. Az udvariatlanul közel férkőző kamera által megtalált arcoknak kell elvinniük a balhét. Egy izgalmasan szabvány történetet - középkorú párok kapuzárás előtti helycserés átrendeződését - kell feltölteniük drámai, de azért megfegyelmezett indulatokkal. Szépen sikerül, de közben egy-egy túl kerekre főzött kinyilatkoztatás is becsúszik a svédül oly jól kopogó szópárbajok közé.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.