Film - Ne essünk két svédbe! - Simon Staho: Jelenetek két házasságból

  • - köves -
  • 2008. szeptember 4.

Zene

Válunk. Jómódban, rosszkedvben, bele a kamerába. Utoljára Ozon kezdte így, savanyú arccal, a javak felosztásával, de míg a francia hozta a tőle megszokott bravúrszámot, addig itt a szikár svédek jönnek, hogy ország-világ előtt megmutassák, mi vezetett a bírósági végzésig. Az eredeti cím ugyan nem utal a bergmani kapcsolatra, de a magyar változat lelövi a filmtörténeti poént: a Jelenetek két házasságból nem folytatása Bergman klasszikusának, hiszen azt még életében maga az agg mester követte el Saraband címmel, de a házastársi elhidegülés programszerű kikémlelése mi mást is juttathatna eszünkbe (mindenről ugyanaz - pl. Bergman), mint Erland Josephson és Liv Ullmann esendő vergődését. - köves -

Válunk. Jómódban, rosszkedvben, bele a kamerába. Utoljára Ozon kezdte így, savanyú arccal, a javak felosztásával, de míg a francia hozta a tőle megszokott bravúrszámot, addig itt a szikár svédek jönnek, hogy ország-világ előtt megmutassák, mi vezetett a bírósági végzésig. Az eredeti cím ugyan nem utal a bergmani kapcsolatra, de a magyar változat lelövi a filmtörténeti poént: a Jelenetek két házasságból nem folytatása Bergman klasszikusának, hiszen azt még életében maga az agg mester követte el Saraband címmel, de a házastársi elhidegülés programszerű kikémlelése mi mást is juttathatna eszünkbe (mindenről ugyanaz - pl. Bergman), mint Erland Josephson és Liv Ullmann esendő vergődését. Johan és Marianne párosától Lars és Susanna veszik át a stafétabotot: tapasztaltabb házasokként kezdik, évtizednyi fórjuk is lehet elődeikkel szemben, de nagyjából ugyanazt a kipárnázott biztonságot, jóval IKEA fölötti életszínvonalat és ugyanazt a középpolgári tünetegyüttest mondhatják magukénak, mint Bergman veszekedői. A bírósági végzésig vezető út pedig mivel is lehetne kikövezve, mint jól nevelt baráti vacsorákkal: a megfontolt Lars és a decens Susanna az egyik térfélen, a fejben már félrelépegető Ulf és a frigid Ann a másikon. Köztük a példásan karbantartott baráti kötelékek és egy tisztes polgári vacsora díszlete. De nemcsak a vacsorán látszik, hogy nem helyben és szerves anyagból készült, hanem a teljes lakberendezésen: mintha az is csak a jelzés kedvéért lett volna a közeli bútorostól kölcsönkérve. Újdonságnak, különösen ezen a szélességi fokon, éppenséggel ez sem számít, hiszen ugyanezzel a filmszínházi térrel, igaz, ennek egy hivalkodóbb formájával játszott Lars von Trier is, és akárcsak a Dogville szabásmintára hasonlító színpada, úgy ez a mostani, bebútorozott üresség is működik. Persze nem magától, hanem a beléje fektetett jelentős színészi önrésztől. Az udvariatlanul közel férkőző kamera által megtalált arcoknak kell elvinniük a balhét. Egy izgalmasan szabvány történetet - középkorú párok kapuzárás előtti helycserés átrendeződését - kell feltölteniük drámai, de azért megfegyelmezett indulatokkal. Szépen sikerül, de közben egy-egy túl kerekre főzött kinyilatkoztatás is becsúszik a svédül oly jól kopogó szópárbajok közé.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.