Film - Nem bánt az, csak megkóstol - Martin Zandvliet: Tapsvihar

  • - ts -
  • 2010. április 1.

Zene

Alig kell pár napot aludnunk, s a mozikba kerül egy cseh film, az lesz a címe, hogy Nem félünk a farkastól. Hogy miért épp ez, az még a jövő titka, hiszen a hírek szerint valamit a Piroska és a farkas meséje körül kapirgál. Ám akinek éppenséggel Martha és George tragédiája hiányzik, már most örülhet: Elisabeth Taylor nagy filmszerepében Paprika Steen látható (olykor, vissza-visszatérőn) a vásznon, illetve a színpadon, pontosabban: itt is, ott is - esetleg még énekelhetett vagy rajzolhatott is volna valami szépet, ám arról bűnös módon megfeledkeztek az alkotók.

Alig kell pár napot aludnunk, s a mozikba kerül egy cseh film, az lesz a címe, hogy Nem félünk a farkastól. Hogy miért épp ez, az még a jövő titka, hiszen a hírek szerint valamit a Piroska és a farkas meséje körül kapirgál. Ám akinek éppenséggel Martha és George tragédiája hiányzik, már most örülhet: Elisabeth Taylor nagy filmszerepében Paprika Steen látható (olykor, vissza-visszatérőn) a vásznon, illetve a színpadon, pontosabban: itt is, ott is - esetleg még énekelhetett vagy rajzolhatott is volna valami szépet, ám arról bűnös módon megfeledkeztek az alkotók.

Először tisztázzunk valamit: a mozi mindenkinek mozi, az art kinók közönsége cseppet sem különb a Deákné vásznánál, épp úgy megvannak a maga sztárjai, mint a multiplex rózsiknak és a tévésmaciknak. Mivel a középfajú, ám kétségkívül megátalkodott dán mozgóképes nyomasztás valahogy mindenütt megtalálja a vetítőhelyeit (Magyarországon sem különben - s helyes is ez így), a dán filmcsillag fogalma mára a legtermészetesebb dolog a (művelt) világon. A férfiakat sorra elszipkázzák ugyan darabolós gyilkosnak Hollywoodba, s uniós keresettségük sem elhanyagolható, de a depresszióra hajlandóságot már a megjelenésükkel is sugárzó színésznőkből túltermelés lehet mindenfelé - különben aligha kellett volna a(z eddig mindig) nagyszerű Paprika Steennek (a szcéna tán tényleg legelső csillagának) a meglévő mellé egy új 1000in1 portfóliót összeállítani. Kedves megrendelő, itt (sok) mindent megtalál egy helyen, nem kell száz filmet megnéznie, elég ezt az egyet, s ha nem szeret bele azonnal, de legkésőbb egy óra húsz perc múltával Paprika Steenbe, akkor nyilvánvalóan önben van a hiba, s ezennel visszavonjuk a Lenin-idézettel díszített platina mozibérletét, fellebbezésnek helye nincs.

Van egy jelenet, majdnem azt mondtam, hogy Martin Zandvliet filmjében, de ő tényleg csak a gyertyát tartani volt ott a forgatáson, szóval a nevezett művésznő filmjében, gyerekek énekelnek angyali hangon a templomi kórusban, amiben a főszereplő majdnem húsz másodpercig nincsen benne. Aztán nyílik a templomajtó, s mi felhagyhatnánk minden reménnyel arra nézvést, hogy a vásznon folyó workshop netán filmmé kerekedhet, ha már túl késő nem lenne, hiszen a mondott esemény már a játékidő felén túl esik, így régen leszámoltunk mindennel.

Egyébként arról van szó, hogy a nagy színésznő nagy színésznőt ad, na jó, nem akkorát, mint önmaga, de azért elég nagyot. A színházban Martha és George megy (a közismert okokból) egymás idegeire, az életben, vagyis a filmen pedig a nehéz közelmúltú, alkoholproblémáktól és kimondott, kimondatlan személyiségzavaroktól sújtott Thea szeretné - valamennyire legalább - visszaszerezni két fiát, akiket ugye a nehéz (fehér foltokkal és fekete lyukakkal teli) tegnapok kicsit, de végzetesnek tűnően odébb sodortak tőle. A művésznő ebbéli harcai számos nagy jelenetre teremtenek alkalmat a művésznőnek - például megvalósíthatja, amire szerintem nem is gondolt, Karinthy Frigyes arra vonatkozó útmutatását, hogy milyen is két macskának lenni, és egymással játszani. Közben mi hiába mondjuk, hogy mással játsszál, hiszen Paprika Steen valóban lenyűgöző. Lenyűgöző, amikor felháborodottan távozik a játékboltból, amikor valami felelős személlyel beszél a lehetőségeiről, amikor vikingesdit játszik vagy focizik a gyerekeivel, amikor veszekszik a férjével, amikor ajándékot visz férje új partnerének, amikor lemossa a színpadi sminket magáról, amikor unatkozik a próbán, ha áll, ha megy, ha ül, ha fekszik.

Ám az, hogy mindez megfekszi a nézői gyomrot, nos, a legkevesebb. Még nagyobb itt a baj, mert az lehet, hogy a nagy monodrámákat meg hasonlókat is néhanapján eleve nagy színésznőkre írták, de lehet az is, hogy csak úgy megírták, s egy színésznő tette naggyá a darabot, meg adott esetben magát is benne. Itt viszont úgy történhetett, hogy vagy az író ült neki már előre meghatottságtól fátyolos tekintettel a munkának, vagy a művésznőnek (még valószínűbb, hogy a jóakaróinak) volt túl sok beleszólása a könyvbe. Ugyanis csak ily módon születhetett meg például az a Hámán Kató Színkörben kulisszahasogatónak számító jelenet, amelyben a színésznő a laposüveggel a kezében egy hosszú pillanatra meginog, hogy most igyék-e, vagy ne.

A Tapsvihar - amúgy nekünk különösen fájó - kudarca egyértelműen az arányérzék teljes feladásából fakad.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.