Film - Nem bánt az, csak megkóstol - Martin Zandvliet: Tapsvihar

  • - ts -
  • 2010. április 1.

Zene

Alig kell pár napot aludnunk, s a mozikba kerül egy cseh film, az lesz a címe, hogy Nem félünk a farkastól. Hogy miért épp ez, az még a jövő titka, hiszen a hírek szerint valamit a Piroska és a farkas meséje körül kapirgál. Ám akinek éppenséggel Martha és George tragédiája hiányzik, már most örülhet: Elisabeth Taylor nagy filmszerepében Paprika Steen látható (olykor, vissza-visszatérőn) a vásznon, illetve a színpadon, pontosabban: itt is, ott is - esetleg még énekelhetett vagy rajzolhatott is volna valami szépet, ám arról bűnös módon megfeledkeztek az alkotók.

Alig kell pár napot aludnunk, s a mozikba kerül egy cseh film, az lesz a címe, hogy Nem félünk a farkastól. Hogy miért épp ez, az még a jövő titka, hiszen a hírek szerint valamit a Piroska és a farkas meséje körül kapirgál. Ám akinek éppenséggel Martha és George tragédiája hiányzik, már most örülhet: Elisabeth Taylor nagy filmszerepében Paprika Steen látható (olykor, vissza-visszatérőn) a vásznon, illetve a színpadon, pontosabban: itt is, ott is - esetleg még énekelhetett vagy rajzolhatott is volna valami szépet, ám arról bűnös módon megfeledkeztek az alkotók.

Először tisztázzunk valamit: a mozi mindenkinek mozi, az art kinók közönsége cseppet sem különb a Deákné vásznánál, épp úgy megvannak a maga sztárjai, mint a multiplex rózsiknak és a tévésmaciknak. Mivel a középfajú, ám kétségkívül megátalkodott dán mozgóképes nyomasztás valahogy mindenütt megtalálja a vetítőhelyeit (Magyarországon sem különben - s helyes is ez így), a dán filmcsillag fogalma mára a legtermészetesebb dolog a (művelt) világon. A férfiakat sorra elszipkázzák ugyan darabolós gyilkosnak Hollywoodba, s uniós keresettségük sem elhanyagolható, de a depresszióra hajlandóságot már a megjelenésükkel is sugárzó színésznőkből túltermelés lehet mindenfelé - különben aligha kellett volna a(z eddig mindig) nagyszerű Paprika Steennek (a szcéna tán tényleg legelső csillagának) a meglévő mellé egy új 1000in1 portfóliót összeállítani. Kedves megrendelő, itt (sok) mindent megtalál egy helyen, nem kell száz filmet megnéznie, elég ezt az egyet, s ha nem szeret bele azonnal, de legkésőbb egy óra húsz perc múltával Paprika Steenbe, akkor nyilvánvalóan önben van a hiba, s ezennel visszavonjuk a Lenin-idézettel díszített platina mozibérletét, fellebbezésnek helye nincs.

Van egy jelenet, majdnem azt mondtam, hogy Martin Zandvliet filmjében, de ő tényleg csak a gyertyát tartani volt ott a forgatáson, szóval a nevezett művésznő filmjében, gyerekek énekelnek angyali hangon a templomi kórusban, amiben a főszereplő majdnem húsz másodpercig nincsen benne. Aztán nyílik a templomajtó, s mi felhagyhatnánk minden reménnyel arra nézvést, hogy a vásznon folyó workshop netán filmmé kerekedhet, ha már túl késő nem lenne, hiszen a mondott esemény már a játékidő felén túl esik, így régen leszámoltunk mindennel.

Egyébként arról van szó, hogy a nagy színésznő nagy színésznőt ad, na jó, nem akkorát, mint önmaga, de azért elég nagyot. A színházban Martha és George megy (a közismert okokból) egymás idegeire, az életben, vagyis a filmen pedig a nehéz közelmúltú, alkoholproblémáktól és kimondott, kimondatlan személyiségzavaroktól sújtott Thea szeretné - valamennyire legalább - visszaszerezni két fiát, akiket ugye a nehéz (fehér foltokkal és fekete lyukakkal teli) tegnapok kicsit, de végzetesnek tűnően odébb sodortak tőle. A művésznő ebbéli harcai számos nagy jelenetre teremtenek alkalmat a művésznőnek - például megvalósíthatja, amire szerintem nem is gondolt, Karinthy Frigyes arra vonatkozó útmutatását, hogy milyen is két macskának lenni, és egymással játszani. Közben mi hiába mondjuk, hogy mással játsszál, hiszen Paprika Steen valóban lenyűgöző. Lenyűgöző, amikor felháborodottan távozik a játékboltból, amikor valami felelős személlyel beszél a lehetőségeiről, amikor vikingesdit játszik vagy focizik a gyerekeivel, amikor veszekszik a férjével, amikor ajándékot visz férje új partnerének, amikor lemossa a színpadi sminket magáról, amikor unatkozik a próbán, ha áll, ha megy, ha ül, ha fekszik.

Ám az, hogy mindez megfekszi a nézői gyomrot, nos, a legkevesebb. Még nagyobb itt a baj, mert az lehet, hogy a nagy monodrámákat meg hasonlókat is néhanapján eleve nagy színésznőkre írták, de lehet az is, hogy csak úgy megírták, s egy színésznő tette naggyá a darabot, meg adott esetben magát is benne. Itt viszont úgy történhetett, hogy vagy az író ült neki már előre meghatottságtól fátyolos tekintettel a munkának, vagy a művésznőnek (még valószínűbb, hogy a jóakaróinak) volt túl sok beleszólása a könyvbe. Ugyanis csak ily módon születhetett meg például az a Hámán Kató Színkörben kulisszahasogatónak számító jelenet, amelyben a színésznő a laposüveggel a kezében egy hosszú pillanatra meginog, hogy most igyék-e, vagy ne.

A Tapsvihar - amúgy nekünk különösen fájó - kudarca egyértelműen az arányérzék teljes feladásából fakad.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.