Film - Oszd meg és... - Hans Canosa: A nő másik arca

  • - köves -
  • 2009. június 18.

Zene

Az esküvő vége felé járunk, ama kései órán, amikor még működik a bár, de a pultos már rossz néven veszi az újabb rendeléseket. A kissé míszen cigarettázó nyoszolyólányt két pohár pezsgővel és átlátszó ismerkedési szöveggel közelíti a csupa mosoly öltönyös - olyan kaszkadőrmutatvány ez, mely előtt illik figyelmeztetni a közönséget, hogy hasonlóval semmiképp se kísérletezzen privátilag. Mert így csak a legnagyobb sztárok közelíthetnek egymáshoz a biztos megszégyenülés reménye nélkül, és valóban: - köves -

Az esküvő vége felé járunk, ama kései órán, amikor még működik a bár, de a pultos már rossz néven veszi az újabb rendeléseket. A kissé míszen cigarettázó nyoszolyólányt két pohár pezsgővel és átlátszó ismerkedési szöveggel közelíti a csupa mosoly öltönyös - olyan kaszkadőrmutatvány ez, mely előtt illik figyelmeztetni a közönséget, hogy hasonlóval semmiképp se kísérletezzen privátilag. Mert így csak a legnagyobb sztárok közelíthetnek egymáshoz a biztos megszégyenülés reménye nélkül, és valóban: erősen az ágy felé kacsingató, szellemes beszélgetés indul a két esküvői mellékszereplő között. A kissé míszen cigarettázó nyoszolyólányt a mísz cigarettázásban kontinenselső Helena Bonham Carter alakítja, a jól szabott gentlemant pedig Aaron Eckhart, akitől ugyancsak nem idegenek az itt mutatott, bárközeli mozdulatok. A flörtölés dolgában a filmkészítők úgymond biztosra mentek, de valami trükk mégiscsak lehet a dologban, máskülönben miért az osztott képernyő, amikor e szépen fejlett emberpár amúgy centiméterekre helyezkedik el egymástól. Ráadásul ezek a centiméterek is egyre csak fogynak, és nemcsak azért, mert már az ágyban vagyunk hőseinkkel, hanem mert a hálóba vezető, rögösnek kicsit se mondható úton egyszer csak felmerül a felek között, hogy valójában ez az egész ismerkedősdi egyszer már megvolt nekik. Sőt, egymásnak is megvoltak már, valamikor réges-régen, sok-sok évvel és számos kilóval ezelőtt. Vagy nem is, és ez is csak a játék része, amolyan okosan felnőttes társas egy közös múlt megkreálására, vagy mégis, de nem úgy, és nem akkor, mert az emlékezet, az bizony egy csapongó jószág... Nehéz ügy; dugni is kéne meg merengeni, ez pedig egy mégoly tapasztalt hollywoodi sztárral, de még egy Dogmán edződött alternatívval szemben is túlzó elvárás. Ha nincs a split screen, e kezdetben gyanús képmegosztás, meg se úsznánk három óra alatt, így viszont igazolást nyert az eljárás, 84 percbe is elfért az egész. A képernyő egyik felét az emlékezet sajátítja ki magának, balra a van, jobbra a volt, anyajegyek néznek farkasszemet évtizedek távlatából. Hát nem szép, hogy a sok földhözragadt széptevés közt ilyen kiterjedésekre is telik: tér és idő befelé tágul, tán csak Brooklyn nem tágul! Könnyen lehet, hogy Hans Canosa rendező az az ellenálló, akiről egyszer majd kiderül, hogy belülről bomlasztotta a rendszert, feszítette a társalgási kereteket. Mi pedig majd szégyenkezve nézünk, mert balga módon nem láttunk mást, mint másfél óra színészileg erős, artisztikus riszálást.

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.