film - SOCIAL NETWORK - A KÖZÖSSÉGI HÁLÓ

  • - kg -
  • 2010. november 11.

Zene

b> 1,3 milliárd kínai nem tévedhet - szokták mondani a rizsfogyasztás melletti végső érvként, és ugyanez a Facebookra is áll: 500 millió lájkoló meggyőző szám. David Fincher publicisztikai rekordgyorsasággal elkészített Facebook-filmjének plakátja ennél még többet is mond, nevezetesen, hogy akinek 500 millió barátja van, az szert tesz néhány ellenségre.
b> 1,3 milliárd kínai nem tévedhet - szokták mondani a rizsfogyasztás melletti végsõ érvként, és ugyanez a Facebookra is áll: 500 millió lájkoló meggyõzõ szám. David Fincher publicisztikai rekordgyorsasággal elkészített Facebook-filmjének plakátja ennél még többet is mond, nevezetesen, hogy akinek 500 millió barátja van, az szert tesz néhány ellenségre. Milyen igaz, és milyen igaz, hogy ma az FB nélkül megállna az élet, unalmasabb lenne a parlamenti munka, és egyáltalán, a társasági közlekedés úgy ahogy van, visszaszállna a kõkorszakba, nincs is ezen mit bizonygatni. Fincher sem ezt bizonygatja, inkább azt, hogy maguk a feltalálók és a feltalálás körülményei úgy emberileg, mint bíróságilag, szóval, hogy ezek a siker elsõ fuvallatára egymásnak esõ egyetemista fiúk is érdemesek a figyelemre. Pontosabban, hogy érdemesebbek, mint a pórnép, az amerikai egyetemi hierarchiáról, a beavatási szertartásokról és a strandpapucsot fehér zoknival kombináló outsiderekrõl szóló FB-mentes filmek hõsei. Ebben mintha Fincher sem lett volna biztos, talán ezért, hogy a fiatalok gyakran olyan jelentõségteljesen sietnek a dolgukra, mintha épp a Watergate-ügyön dolgoznának, és Mély Torokkal lenne randevújuk, pedig csak simán át akarják cseszni egymást, le akarják nyúlni a másik csaját, találmányát, kokainját, vagy be akarnak jutni a másoknak fenntartott bulikba - egyszóval: menõznek. Aztán az egyikük milliárdos lesz, barátja-üzlettársa pedig százmilliókra perli - filmen ennél jóval meredekebb dolgok is bemondhatók, még ha igazak is.

Az InterCom bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.