film - SZERELEM ÉS EGYÉB BÛNÖK

  • - ts -
  • 2010. június 24.

Zene

Belgrád-borzasztón nagy ám az élet, Bucánanak volt például egy életrevalónak látszó ötlete, hogy e marha nagy Békásmegyer közepére húzza fel az üzletét, s akkor majd nem kell védelmi pénzt fizetnie, hiszen épp a senki földjén trónol, jobbra tőle Milutin, balra Radovan birodalma (esetleg fordítva). Önök szerint bejön a nagy ötlet? Mindazonáltal Anica (Anica Dobra, a Tetthely, az Alpesi klinika és az Álomhajó üdvöskéje - a miheztartás végett) is megpróbálja.
Belgrád-borzasztón nagy ám az élet, Bucánanak volt például egy életrevalónak látszó ötlete, hogy e marha nagy Békásmegyer közepére húzza fel az üzletét, s akkor majd nem kell védelmi pénzt fizetnie, hiszen épp a senki földjén trónol, jobbra tõle Milutin, balra Radovan birodalma (esetleg fordítva). Önök szerint bejön a nagy ötlet?

Mindazonáltal Anica (Anica Dobra, a Tetthely, az Alpesi klinika és az Álomhajó üdvöskéje - a miheztartás végett) is megpróbálja. Pedig helyzete finoman szólva is roppant kényes, ott kezdünk, hogy kikászálódik a már tárgyalt Milutin ágyából. Mi lenne, ha megfújná a poétikusan ifjú Stanislavval Milutin pénzét, mondjuk, a szebb jövõ reményében? Ez annál is helytelenebb döntés, mert Milutinnak is megvan a maga baja, már reggeli (burek) elõtt le kell szedni a lányát a tetõrõl, aztán Radovánék is piszkoskodnak, kutyavilág van, na!

S amit eddig elmondtunk, csak szemezgetés a rengeteg nehézség közül - nos, ahogy azt Móricka elképzeli: amerikai gengszterfilmek már-már parodisztikumig kispályás balkáni miliõben, európai fesztiválszármazású filmek modorában, tündi tévésztárral. De nem ez a baj az egésszel, bár mérsékelt jó ízlésrõl árulkodik a koktél kétségkívül. Hanem az, hogy Anica filmje (kis jóindulattal) a játékidõ közepén fogja magát, és leül. S nem kel fel, végig lent marad, lent a bántó és fájdalmas érdektelenségben, nem izgul a manó se, hogy sikerül-e bármi neki vagy bárki másnak, a nagymamájának vagy Stanislav anyukájának esetleg, pedig még a maga módján Anyegin is bepróbálkozik egyszer. Persze hiába.

A Mozinet bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.