koncert - DEVILDRIVER + MEGADETH

  • Kovács Bálint
  • 2010. június 24.

Zene

Korábban úgy gondoltam, hogy fizikai képtelenség mozdulatlannak maradni, miközben az ember közvetlen közelében annyira energikus zene szól (élőben), mint a másodszor Pesten járó amerikai neothrash DevilDriveré, főleg, ha a színpadon egy olyan frontember mozog megállás nélkül, mint Dez Fafara. És ha csak félig is, de igazam volt: az, hogy a koncert feléig tökéletes mozdulatlanságba dermedt közönséget végül úgy-ahogy át tudták mozgatni (persze a klipes Clouds Over Californiánál tört meg a jég), jól szemlélteti, hogy miért a világ egyik legjobb koncertbandája a DevilDriver - és a többnyire hibátlan számaikat még nem is említettük.
Korábban úgy gondoltam, hogy fizikai képtelenség mozdulatlannak maradni, miközben az ember közvetlen közelében annyira energikus zene szól (élõben), mint a másodszor Pesten járó amerikai neothrash DevilDriveré, fõleg, ha a színpadon egy olyan frontember mozog megállás nélkül, mint Dez Fafara. És ha csak félig is, de igazam volt: az, hogy a koncert feléig tökéletes mozdulatlanságba dermedt közönséget végül úgy-ahogy át tudták mozgatni (persze a klipes Clouds Over Californiánál tört meg a jég), jól szemlélteti, hogy miért a világ egyik legjobb koncertbandája a DevilDriver - és a többnyire hibátlan számaikat még nem is említettük. Persze a PeCsát megtöltõ tömeg jó része mindennek ellenére - talán érthetõ módon - a fõzenekar, a thrash metal négy alapbandájának egyike miatt váltott jegyet.

Igazság szerint hiába viselte meg Dave Mustaine-t olyannyira annak idején a Metallicából való kidobása, na meg az, hogy az õ akkor gründolt együttese azóta jóindulattal is legfeljebb második lehet mögöttük, ezúttal mégis jól jártak a dologgal. Mert míg a Metallica negyvenezres közönsége a múlt hónapban a Puskás Stadionban próbált valamicskét elkapni a szélfútta hangokból, addig a Megadeth hangzása nem sok kívánnivalót hagyott maga után a PeCsa nagytermében. Ahogy az újra az eredeti basszgitárossal, David Ellefsonnal felálló négy zenész teljesítménye sem: profizmusuk lenyûgözõ, legyen szó akár a Holy Wars kétszer is eljátszott szólójáról, akár a Headcrusher kétlábdobos témáiról, akár a Trust remek bevezetõjérõl. Aztán mire feltûnik, hogy a hibátlan játék (és a kevésbé hibátlan, kopottas ének) mellett Mustaine-ék elfelejtettek hangulatot teremteni, véget is ér a koncert - mindössze nyolcvan perc volt. A közönség meg kollektíve csak pislog - el bírtunk volna viselni még pár számot, például azért, hogy legalább a húsz éve kiadott, és emiatt máshol teljes egészében lejátszott Rust In Peace album hiánytalanul meglegyen.

PeCsa, június 20.

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.