koncert - DEVILDRIVER + MEGADETH

  • Kovács Bálint
  • 2010. június 24.

Zene

Korábban úgy gondoltam, hogy fizikai képtelenség mozdulatlannak maradni, miközben az ember közvetlen közelében annyira energikus zene szól (élőben), mint a másodszor Pesten járó amerikai neothrash DevilDriveré, főleg, ha a színpadon egy olyan frontember mozog megállás nélkül, mint Dez Fafara. És ha csak félig is, de igazam volt: az, hogy a koncert feléig tökéletes mozdulatlanságba dermedt közönséget végül úgy-ahogy át tudták mozgatni (persze a klipes Clouds Over Californiánál tört meg a jég), jól szemlélteti, hogy miért a világ egyik legjobb koncertbandája a DevilDriver - és a többnyire hibátlan számaikat még nem is említettük.
Korábban úgy gondoltam, hogy fizikai képtelenség mozdulatlannak maradni, miközben az ember közvetlen közelében annyira energikus zene szól (élõben), mint a másodszor Pesten járó amerikai neothrash DevilDriveré, fõleg, ha a színpadon egy olyan frontember mozog megállás nélkül, mint Dez Fafara. És ha csak félig is, de igazam volt: az, hogy a koncert feléig tökéletes mozdulatlanságba dermedt közönséget végül úgy-ahogy át tudták mozgatni (persze a klipes Clouds Over Californiánál tört meg a jég), jól szemlélteti, hogy miért a világ egyik legjobb koncertbandája a DevilDriver - és a többnyire hibátlan számaikat még nem is említettük. Persze a PeCsát megtöltõ tömeg jó része mindennek ellenére - talán érthetõ módon - a fõzenekar, a thrash metal négy alapbandájának egyike miatt váltott jegyet.

Igazság szerint hiába viselte meg Dave Mustaine-t olyannyira annak idején a Metallicából való kidobása, na meg az, hogy az õ akkor gründolt együttese azóta jóindulattal is legfeljebb második lehet mögöttük, ezúttal mégis jól jártak a dologgal. Mert míg a Metallica negyvenezres közönsége a múlt hónapban a Puskás Stadionban próbált valamicskét elkapni a szélfútta hangokból, addig a Megadeth hangzása nem sok kívánnivalót hagyott maga után a PeCsa nagytermében. Ahogy az újra az eredeti basszgitárossal, David Ellefsonnal felálló négy zenész teljesítménye sem: profizmusuk lenyûgözõ, legyen szó akár a Holy Wars kétszer is eljátszott szólójáról, akár a Headcrusher kétlábdobos témáiról, akár a Trust remek bevezetõjérõl. Aztán mire feltûnik, hogy a hibátlan játék (és a kevésbé hibátlan, kopottas ének) mellett Mustaine-ék elfelejtettek hangulatot teremteni, véget is ér a koncert - mindössze nyolcvan perc volt. A közönség meg kollektíve csak pislog - el bírtunk volna viselni még pár számot, például azért, hogy legalább a húsz éve kiadott, és emiatt máshol teljes egészében lejátszott Rust In Peace album hiánytalanul meglegyen.

PeCsa, június 20.

****

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.