film - TALÁN EGY MÁSIK ÉLETBEN

  • - kg -
  • 2011. szeptember 1.

Zene

Osztrák falucskába érkezik az SS által hajtott halálmenet, további parancsig (a végcél: Mauthausen) a pajtába és környékére rendezkedik be a holokauszt. A zsidókat a pajtába zárják, a kocsmában sör helyett a nácibarát helybéliek szája habzik, az SS pedig, élén egy kékre borotvált ifjú kis véreskezűvel, a császári uniformisát gyorsan előkapó helyi arisztokratához szállásolja be magát.
Osztrák falucskába érkezik az SS által hajtott halálmenet, további parancsig (a végcél: Mauthausen) a pajtába és környékére rendezkedik be a holokauszt. A zsidókat a pajtába zárják, a kocsmában sör helyett a nácibarát helybéliek szája habzik, az SS pedig, élén egy kékre borotvált ifjú kis véreskezûvel, a császári uniformisát gyorsan elõkapó helyi arisztokratához szállásolja be magát. Történetünk szempontjából õk a kevésbé fontosak, történetünk ugyanis a pajtában játszódik, s nyilván csak a minél hitelesebb faluábrázolás igénye miatt kell hosszabban elidõzni e panoptikumi figurákon. Merthogy azok, semmi kétség; hozzájuk képest Hitler ólomkatonába öntött ujjnyi mása, mely - ha el nem fogyott - tán még ma is szuvenírként lendíti karját egy Váci utcai kirakatban, már-már életszerûségével tüntet. Ami azt illeti, életszerûség dolgában a pajtabeli események sem jeleskednek: elõször csak a pajtatulajdonos jobbik fele, kisvártatva azonban gazduram, e mogorva, fiát sirató férfi is csatlakozik a pusztulásra ítélt rabok elõadásához, állva a puskájukat töltögetõ vagy csak közömbös falusiak szúrós tekintetét. Ki citerán, ki zongorán, ki pedig tangóharmonikán járul hozzá a Bécsi vér (von Johan Strauss) lélekmentõ elõadásához - a filmet jegyzõ osztrák rendezõnõ sajnos kamerával képzelte el a maga hozzájárulását, melyrõl a jó szándékon túl sok jó nehezen állítható. A holokauszt ezen a pajtán biztos kívül maradt, mert ami bent van, az nem egyéb, mint szalmahalmok közti pajtaszínház: nem a legszerencsésebb mûfaj a választott témához.

Forgalmazza a Vertigo Média

**

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.