Film - Tokával, vonóval - Steven Soderbergh: Az informátor!

  • - köves -
  • 2009. november 26.

Zene

Bajusz, pulóver, pecsétgyűrűt szétfeszítő, ujjnak csúfolt húsdarab. Valahol itt kezdődik a luxus egy izmos szupersztár számára; egy kicsit szembemenni az érvényben lévő imázzsal, nindzsacsillag helyett névjegykártyával dobálózni, vacsorára hazaérni, és házipapucsban mutatkozni. Ha valaki, hát Matt Damon mindenképpen kiérdemelte, hogy ünnepelt halálosztóként Philip Seymour Hoffman színészi kellékei között válogathasson, s hogy még nagyobb legyen a móka, eljátsszon egy mozihősszerepre ácsingózó, sorosan gombolt hivatalnokot.

Bajusz, pulóver, pecsétgyűrűt szétfeszítő, ujjnak csúfolt húsdarab. Valahol itt kezdődik a luxus egy izmos szupersztár számára; egy kicsit szembemenni az érvényben lévő imázzsal, nindzsacsillag helyett névjegykártyával dobálózni, vacsorára hazaérni, és házipapucsban mutatkozni. Ha valaki, hát Matt Damon mindenképpen kiérdemelte, hogy ünnepelt halálosztóként Philip Seymour Hoffman színészi kellékei között válogathasson, s hogy még nagyobb legyen a móka, eljátsszon egy mozihősszerepre ácsingózó, sorosan gombolt hivatalnokot. Egy olyan díszpéldányát az executive-szinteken székelő hivatalnokseregnek, akinek az autóparkja vetekszik ugyan egy kisebb hollywoodi sztáréval, az ide vezető utat azonban egy mezőgazdasági multi alkalmazottjaként sikerült megtennie. Amikor épp nem a még számára is kötelező népszórakoztató penzumot nyomja, Steven Soderbergh pont az ilyen, Hollywood számára nem sok hasznot hajtó mezőgazdasági vonatkozásokkal szeret bíbelődni. Bátor filmkészítő, aki sosem elégszik meg a müzli mosolygó felszínével; az összetevők izgatják őt nagyon, s ha kell, a mazsolához is közel merészkedik, ha a megszokott hollywoodi mazsolaábrázoláson fogás kínálkozik. Damon is a filmtörténeti főmazsola címére pályázik; kicsi, kövérkés és karrierista, kétségkívül kuriózum a közelmúlt karakterei között - akkor sem lenne nagyobb a kontraszt, ha a színész gyermekét egyedül nevelő, nehéz életű mexikói anyát játszana. Ám ez még nem minden, mert Damon nemcsak kicsi, kövérkés és karrierista, de kém is, szerepe szerint legalábbis egyre inkább annak képzeli magát, miután merő beszariságból elkezd jelentgetni az FBI-nak cége árfixáló hajlandóságairól. A fiúk így a megszokott kémábrázolásnak is kiosztanak egy maflást, de csak semmi harsányság; a szatíra legnemesebb eszközeit láthatjuk ugyanis akcióban. Soderberghnél már jó ideje ezek a bizonyos nemes rendezői fogások akcióznak; ahogy az Oscar-díjas filmrendező háttal szembemegy a műfajokkal, miközben bakugrásban tányérokat pörget, olyat rajta kívül tényleg csak kevesen tudnak, s ehhez még művelt és jó társalgó is. Ilyen magánszám mellett mi mást is tehetnének a szereplők, mint tiszteletteljes odaadással meghúzzák magukat, s itt-ott valamit villantanak: Che Guevara forradalmi divatot, Mike Whitacre pedig bajuszt, pulóvert, klinikai esetet és pecsétgyűrűt.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.