Film - Tokával, vonóval - Steven Soderbergh: Az informátor!

  • - köves -
  • 2009. november 26.

Zene

Bajusz, pulóver, pecsétgyűrűt szétfeszítő, ujjnak csúfolt húsdarab. Valahol itt kezdődik a luxus egy izmos szupersztár számára; egy kicsit szembemenni az érvényben lévő imázzsal, nindzsacsillag helyett névjegykártyával dobálózni, vacsorára hazaérni, és házipapucsban mutatkozni. Ha valaki, hát Matt Damon mindenképpen kiérdemelte, hogy ünnepelt halálosztóként Philip Seymour Hoffman színészi kellékei között válogathasson, s hogy még nagyobb legyen a móka, eljátsszon egy mozihősszerepre ácsingózó, sorosan gombolt hivatalnokot.

Bajusz, pulóver, pecsétgyűrűt szétfeszítő, ujjnak csúfolt húsdarab. Valahol itt kezdődik a luxus egy izmos szupersztár számára; egy kicsit szembemenni az érvényben lévő imázzsal, nindzsacsillag helyett névjegykártyával dobálózni, vacsorára hazaérni, és házipapucsban mutatkozni. Ha valaki, hát Matt Damon mindenképpen kiérdemelte, hogy ünnepelt halálosztóként Philip Seymour Hoffman színészi kellékei között válogathasson, s hogy még nagyobb legyen a móka, eljátsszon egy mozihősszerepre ácsingózó, sorosan gombolt hivatalnokot. Egy olyan díszpéldányát az executive-szinteken székelő hivatalnokseregnek, akinek az autóparkja vetekszik ugyan egy kisebb hollywoodi sztáréval, az ide vezető utat azonban egy mezőgazdasági multi alkalmazottjaként sikerült megtennie. Amikor épp nem a még számára is kötelező népszórakoztató penzumot nyomja, Steven Soderbergh pont az ilyen, Hollywood számára nem sok hasznot hajtó mezőgazdasági vonatkozásokkal szeret bíbelődni. Bátor filmkészítő, aki sosem elégszik meg a müzli mosolygó felszínével; az összetevők izgatják őt nagyon, s ha kell, a mazsolához is közel merészkedik, ha a megszokott hollywoodi mazsolaábrázoláson fogás kínálkozik. Damon is a filmtörténeti főmazsola címére pályázik; kicsi, kövérkés és karrierista, kétségkívül kuriózum a közelmúlt karakterei között - akkor sem lenne nagyobb a kontraszt, ha a színész gyermekét egyedül nevelő, nehéz életű mexikói anyát játszana. Ám ez még nem minden, mert Damon nemcsak kicsi, kövérkés és karrierista, de kém is, szerepe szerint legalábbis egyre inkább annak képzeli magát, miután merő beszariságból elkezd jelentgetni az FBI-nak cége árfixáló hajlandóságairól. A fiúk így a megszokott kémábrázolásnak is kiosztanak egy maflást, de csak semmi harsányság; a szatíra legnemesebb eszközeit láthatjuk ugyanis akcióban. Soderberghnél már jó ideje ezek a bizonyos nemes rendezői fogások akcióznak; ahogy az Oscar-díjas filmrendező háttal szembemegy a műfajokkal, miközben bakugrásban tányérokat pörget, olyat rajta kívül tényleg csak kevesen tudnak, s ehhez még művelt és jó társalgó is. Ilyen magánszám mellett mi mást is tehetnének a szereplők, mint tiszteletteljes odaadással meghúzzák magukat, s itt-ott valamit villantanak: Che Guevara forradalmi divatot, Mike Whitacre pedig bajuszt, pulóvert, klinikai esetet és pecsétgyűrűt.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.