film - TRENT UTOLSÓ KALANDJA

  • - ts -
  • 2010. február 25.

Zene

Ismerik önök E. C.
Ismerik önök E. C. Bentleyt? Nos, Edmund Clerihew Bentley a 20. század elsõ felének népszerû angol regényírója, humoros és gyilkosos írások szerzõje - magyarországi karrierjére még várunk. De hazánkkal ellentétben például Hollywoodban igen tisztességes pályát futott meg a maestro. Fénykorában (1913, Bentley ekkor 38 éves) publikált detektívregénye, a Trent's Last Case már 1920-ban felkeltette a brit filmesek figyelmét, de a tengerentúli adaptációra sem kellett sokáig várnia, 1929-ben maga Howard Hawks forgatott belõle több mint egyórás - egyelõre még néma - filmet.

Most - a még Bentley életében elkészített - elsõ hangos változathoz van szerencsénk, amit 1952-ben rendezett (ugyancsak Hollywoodban) Herbert Wilkox, kitûnõ szereposztásban: a Trentet adó, nálunk kevésbé ismert Michael Wilding (bár azt hiszem, Hitchcock Rémület a színpadonjára azért elég sokan emlékeznek, azt két évvel korábban forgatta) mellett döntõ szerepet visz Margaret Lockwood és Orson Welles is.

A helyzet pediglen az benne, hogy az úr kastélya kertjében véget vet nehéz életének. A dolog rendben is látszik lenni, a törvényhatóság és az esküdtek semmi perc alatt lezavarják a dolgot, élet menne is simán tovább, ha Trent, az izgága firkász nem szúrna ki az eljárás során számos zavaró momentumot: torz akkordok sokaságát az úrnõ körül játszódó isteni szimfóniában. És megkezdõdik a tánc... Csak nem gyilkosság történt itt?

A mozi fekete(-fehér) és roppant szórakoztató, és annyira rettenetesen angol, amilyet csak az amerikai álomgyár tud. Jó muri.

Vetíti az Örökmozgó, március 3-án, fél ötkor

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.