Film - Városlátogatás - Jaume Collet-Serra: Ismeretlen férfi

  • - ts -
  • 2011. április 14.

Zene

Szerintem elmúltak azok az idők, így utólag már azt is mondanám szívesen, noha nem lehet, hogy nem is voltak olyanok soha, amikor illett hasra esni egy-egy filmes idézet előtt. Ennek fényében tessék eldönteni, hogy Liam Neeson berlini antréja a leküzdhetetlen jólneveltségéről árulkodik vagy szimplán utánjátszó alkotói szándékokról.
Az a helyzet ugyanis, hogy Liam mint amerikai tudós doktor a feleségével megérkezik Kennedy városába, hogy egy konferencián előadást tartson, oszt' a szállodába menet ottfelejti az egyik perdöntő bőröndjét a légikikötőben. Mármost Roman Polanski 1988-as 'rület című filmjében Harrison Ford mint amerikai tudós doktor a feleségével megérkezik Párizsba, hogy egy konferencián előadást tartson, oszt' a szállodába menet a légikikötőben összecserélik az asszonyka perdöntő bőröndjét. Mondhatják önök, hogy Berlin és Párizs: micsoda különbség, de jobban teszik, ha nem mondják, mert Liam, azon túl, hogy Amerikából, valójában mégis Párizsból érkezik: hisz' Az egy prepotens jenki lerombolja Európa fontosabb fővárosait összefoglaló című sorozat előző darabjában (Elrabolva) épp a Fények Városát érintette - állítólag a Fiumicinón már gyakoroltatják a hangosbemondókkal, hogy "Signore Neesont várják a poggyászkiadónál".

Mindegy, az Ismeretlen férfi a film hátralévő egészében sem mutatja mértéktartónak magát a nagy (?) műelőd citálgatásában, ám mindennek dacára vannak okkal dicsérhető vonásai is. Például nem nyáron, hanem télen érkeznek a hősök Berlinbe, esik a hó meg minden, így kap a film valami sejtelmesen sötét tónust, ami még szép, hogy jól áll az elveszett identitás nyomába szegődő történetnek. S ha ennyi nem elég, ott van még Bruno Ganz is, aki a világ ma élő legnagyobb színésze alighanem, de az ilyen "nyúlfarknyi vendégszerepléseiben" nem kimondottan a válogatósságáról híres. Csakhogy ezúttal a kiérdemesült Stasi-ügynök szerepében oly elevenünkbe vágón formálja meg a komcsi nyugdíjas, a sértett veterán esszenciális figuráját, hogy arról is boldogan megfeledkezünk, mennyire bénán rendezik ki nagy jelenéséből.

Summa summarum, az Ismeretlen férfi simán megér egy ráfordulást abban az esetben, ha nem túlozzák el várakozásaikat, hiszen Polanski 'rülete sem a filmművészet fennkölt csúcsa, s különösebben egyedi darabnak sem csúfolható.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.