film - Versailles

  • Békés Bálint
  • 2009. május 14.

Zene

Mintha az első filmes Pierre Schöller maga sem tudná, merre tartson a négyéves Enzo és a versailles-i kastély mögött kunyhót építő Damien története. Hőseink hajléktalanok, Enzót az anyja egyetlen szó nélkül Damienre bízza az együtt töltött éjszaka után.
Mintha az elsõ filmes Pierre Schöller maga sem tudná, merre tartson a négyéves Enzo és a versailles-i kastély mögött kunyhót építõ Damien története. Hõseink hajléktalanok, Enzót az anyja egyetlen szó nélkül Damienre bízza az együtt töltött éjszaka után. Innentõl az apa-fiú kapcsolat bontakozik ki Julien Hirsch érzelemdús képein, amelyek szépségükkel elfedik a film céltalanságát. Elsõsorban felszínességrõl, kisebb részben motiválatlanságról van szó.

Schöller jó adag pátosszal beszél a hajléktalanlétrõl, amibõl a végére annyi kerekedik ki, hogy ha van benned elég akaraterõ, akkor viszszajutsz a társadalomba, ám ha nem próbálkozol vagy gyenge vagy, akkor gyökértelen számkivetett maradsz. Mindez nemcsak leírva kerítésszaggató közhely, a filmelbeszélés is alig bírja el: idealizált hajléktalanéletet illusztráló jeleneteket látunk, de a lényeg minden esetben elmarad, Schöller hagyja a forgatókönyvet magától leereszteni, s a könnyebben eladható végét ragadja meg tárgyának (ami azért is furcsa, mert mostanáig kizárólag forgatókönyvíró volt).

Az elõadásmód végig a realizmus és a költõiség között ingadozik, ez azonban nem tûnik szándékos egyensúlyozásnak, inkább holmi határozatlanságnak. Ahhoz, hogy a Versailles realista dráma legyen, hiteles körülményekre, átlátható indokokra, jobban motivált és alaposabban megrajzolt alakokra volna szükség, ahhoz, hogy közelítsen a poétikus film felé, legalább részben el kéne emelkednie a realista alapoktól. A kettõ között billegve elveszti a súlyát, és tét nélküli mûvészkedéssé válik.

Forgalmazza a Budapest Film

*

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.