Film: A menekülő mozi (Életre-halálra)

  • - turcsányi -
  • 1998. július 23.

Zene

E kérdés az egyik legismertebb menekülős, ha tetszik, üldözéses filmben, a Butch Cassidy és a Sundance kölyök című westernben hangzik el, nem is egyszer, sokkal inkább ismétlődően, nem is mindig hangzik, de ott van kimondatlan, fokozandó a dramaturgia feszültségét egyfelől, megvilágítandó az űzöttség mint létállapot rákosan burjánzó tébolyát másfelől.

"Kik ezek, és mit akarnak?"

E kérdés az egyik legismertebb menekülős, ha tetszik, üldözéses filmben, a Butch Cassidy és a Sundance kölyök című westernben hangzik el, nem is egyszer, sokkal inkább ismétlődően, nem is mindig hangzik, de ott van kimondatlan, fokozandó a dramaturgia feszültségét egyfelől, megvilágítandó az űzöttség mint létállapot rákosan burjánzó tébolyát másfelől.

Az idézett mű azért is kívánkozik ide, mert a kergetőzés alapszinten a vadnyugati film szakterülete. Hogy a George Roy Hill rendezte, vígjátéki elemeket sem nélkülöző mozgóképipari termék mennyire western, az lehetne éppen kérdéses is, de e helyt legyünk megengedők, végtére is a nyugati mitológia két főistenének történetét meséli újra, a korhűségből startoló jelmezek és díszletek felhasználásával.

Ha meggondoljuk, az emlegetett filmes műfaj alapisteneinek nagyobbik hányada menekülő ember, s kevesebben vannak a törvény derék szolgái, akik persze alapvetően kötelességtudatból s a világért sem alanyi késztetésű vérszomjból vállalkoznak a fáradságos kopó üzemmódra. Állíthatjuk ezt a történelmi közelség miatt, hiszen a moziban kedvtelve feldolgozott vadnyugat kora sokkal inkább a múlt század második felére esik, mint a pionir korszak idejére. Így a jelen század első felére eső életrajzi, súlyosabb esetben önéletrajzi ponyvairodalomra épülő westernmítosz héroszainak törvényhez viszonyított működése az esetek többségében legalábbis változó, vitatható. Ne kerteljünk, a jók is rosszak, ahogy valamelyik aktuális rendőrségi rapzenekar oly plasztikusan mondja. Szóval az üldözők többsége legalább olyan sötét gonosztevő, mint maga a szökevény (Patt Garrett, Wyatt Earp, Bat Masterson stb.).

Tehát a startkérdés, ami eleve két részre bontható, attól szörnyű és nyomasztó, hogy biztosan tudható mindkét felére a felelet. Tán még az is, hogy a dilemma nem is háztáji jellegű, miszerint a tyúké vagy a tojásé lenne az elsőbbség, hanem jóval brutálisabb, nyilvánvaló: esetünkben a válasz volt meg előbb, a kérdés csak később ébredt.

Nos, kik ezek? Kiéhezett kopók, vérszomjas fenevadak, leopárdok a gazellák ellen.

Mit akarnak? Mi a nyavalyát akarhatnának. Kiontott zsigereket meg egy korty vért.

E valóban kétségbeejtő érzetet még egyetlenegy film sem tudta cáfolni. Többségük nem is akarta, de amelyik igen - a képmutatás magasiskolájaként is értelmezhető klasszikus krimi -,az sem bizonyult túl meggyőzőnek, noha erőfeszítései figyelmet érdemlők. Ám e figyelem gyakorlásakor már egyáltalán nem kell megengedőknek lennünk, legyünk csak gátlástalanul rosszindulatúak. Íme: a krimi nem más, mint szemérmetlen rendőrségipropaganda-műfaj. A klasszikusnak tekinthető Agatha Christie éppúgy, mint az arcátlanul direkt Derrick, Kántor vagy Linda. Az eszközök esetleges változatossága mind csak a nagy átverést szolgálja, igyekszik elérni, hogy az üldözőnek szurkoljunk az üldözöttel szemben, még rosszabb, ha csupán önmagáért.

Tudom, meg kell itten állni. Hiszen lehet a kérdésekre látszólag (vagy valóban csak látszólag?) más válaszokat is adni.

Eszerint a kik ezek? kérdésre a törvény szolgái, a polgár szabadságának védelmezői vagy valami hasonlóan szívhez szóló passzus felel. A mit akarnak?-ra meg pláne. Visszavinni a pénzt, legtöbbször. Érvényt szerezni a faj fennmaradását biztosító gesztusok parancsoló szellemének. Megfogni a tolvajt, a gyilkost és a többi helytelenkedőt.

Bolondok lennénk állítani, hogy hagyjuk futni az ellenünk vétkezőket. A dolog rég ott tart, ahhoz, hogy megbocsáthassunk, szükség van az alanyra is, el kell kapni és bocsánat alá vetni. Így vagy úgy. Elég kézenfekvő, köszönhetően a kérdéskör első számú szakkönyvének, a Bibliának, hogy a megbocsátás nem eszköztelen. Egyetlen lehetséges eszközt ismerünk eleddig sajna, a büntetést. Nem kell ahhoz sem különösebb fantázia, hogy belássuk: az elengedés, ami itt nem azonos a futni hagyással, éppen úgy büntetés, mint a lincselés. Ám a logika könyörtelen: a menekülőt el kell kapni, hogy elengedhetővé váljék. A legtrehányabb nihilistának is kötelessége minimum üldözőbe venni. Köpni rá, fusson, amerre lát, ez tilos. Könnyű tilalom persze, hiszen a résztvevők számtalanszor bizonyították: alkatilag alkalmatlanok áthágására. Ha valaki fut, előbb-utóbb talál magának üldözőt. Alig komplikálja a helyzetet, ha egy másik egyed, valamiféle rosszul felmért dörzsöltségből úgy pucolna, hogy marad. Nem tesz egy büdös lépést sem, helytelenkedik egyet, oszt maximum rágyújt. Csak áltatja magát, naná. Ellene találták fel, a helyben futás analógiájára nyilván, a helyben üldözést, olyasmi az, mint a szobabicikli.

Na jó. Fokozhatnánk a végtelenségig, sokkal mélyebbre is lehetne szállni, meglehet, még el sem hagytuk a felszínt, de jelen problémánk megoldásához ennyi is elégséges, alighanem. Összefoglalva, a páncélkovács és a puskaműves is tudja, hogy egykapura játszanak, csak hülyék lennének beismerni. Csináljanak bár a fény sebességét is játszin átlépő szobabicikliket, hitünk szerint a föld akkor is gömbölyű, így üldöző és üldözött csak irigyen tekinthet e két kvázi ősi mesterség (páncélos, puskás) gyakorlójára, nincs mértékegység, objektív látószög, földön kívüli fix pont, mely hitelt érdemlően meg tudná mutatni, ki szalad elöl. Csak választott jótanuló-attitűdünk téteti hozzá, lévén nyilvánvaló dolog: nem lenne ez másként akkor sem, ha a föld lapos lenne vagy kétdimenziós.

Coki!

Az Életre-halálra című felmelegített dzsánkfúd készítői persze csak módjával törték a fejüket ilyen dolgokon. Ennek ellenére hatásuk alól kivonni nem tudták magukat. Ez persze akkor sem sikerült volna, ha teszem azt, akarják. Fogadjuk el, szórakoztatni akartak. Még csak, ha a maguk módján. De ehelyett az itt halványan vázolt törvényszerűségek szórakoztak velük. E tényt alig is érzékelve aztán hibát halmoztak hibára. Egy fekete fiút (az amúgy is túl szimpatikus Wesley Snipest, a marhák) üldöztetnek Tommy Lee Jonessal. Menekül az istenadta, nyomában sok minden fölrobban ugyan, de haláleset nem történik, és látszólag senki sem az, akinek látszik. Csak sajna, dehogynem.

Jó ideig az a gáz a filmmel, hogy úgy csinál, mintha nem lehetne tudni, ki van kivel. Amikor már biztosak benne, hogy a néző mindent tud, akkor meg attól remélik a feszültség szinten maradását, hogy úgy csinálnak, mintha a szereplők nem tudnák még, amit a nézők épp most derítettek ki. Az ilyesmi még nagyon hülye szereplők esetén is kétes értékű izgalomforrás. De nagyon hülye szereplők egy mai amerikai filmben elvétve sem találhatók. Ma a szakemberek világát csodálhatjuk minden egyes nyamvadt moziban.

A szakemberekről pedig minimum az előző kormány óta tudjuk, amit tudunk. Milyen lenne, ha következő moziban ők kergetnék egymást. A kelet-európai szobabicikli-gyártás már amúgy is bizonyította számtalanszor: csodákra képes.

- turcsányi -

U. S. Marshals, amerikai, 131 perc, 1997; rendezte: Stuart Baird; fényképezte: Andrzej Bartkowiak; szereplők: Tommy Lee Jones, Wesley Snipes, Robert Downey, Jr.; forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.