Film: A rendőrök telkén szárad (James Mangold: Cop Land)

  • - legát -
  • 1998. március 26.

Zene

"Ezt a környéket zsaruk lakják." Hatalmas tévedés lenne azt gondolni, hogy ilyet legfeljebb ábrándozó kisnyugdíjasok, hallucináló Teve utcai PR-előadók meg a kabinos bácsi a BM-üdülőből mondhat. Itt van például James Mangold, tisztességes hollywoodi forgatókönyv- és filmkészítő iparos, aki szintén erről fantáziált. Egészen pontosan egy jerseyi kertvárosról, ahová megfáradt zsaruk térhetnek haza műszak után, nem is akárhonnan. Naná, hogy a folyó túlpartjáról, a bűnös New York Cityből, ahol ami van, az minden, csak nem közbiztonság. Sebaj. Ott van Garrison N. J., a béke szigete. Takaros dácsák, takaros autók, kis feleségek meg egy zártkörű kocsma, a Négy Ász, ahol a szolgáló-védők kedvükre alázhatják egymást sörgőzös fejjel minden áldott este. Ezt a minimumot, amit tulajdonképpen minden nagyvárosi zsaru megérdemelne, ők valóban megkapták.

"Ezt a környéket zsaruk lakják." Hatalmas tévedés lenne azt gondolni, hogy ilyet legfeljebb ábrándozó kisnyugdíjasok, hallucináló Teve utcai PR-előadók meg a kabinos bácsi a BM-üdülőből mondhat. Itt van például James Mangold, tisztességes hollywoodi forgatókönyv- és filmkészítő iparos, aki szintén erről fantáziált. Egészen pontosan egy jerseyi kertvárosról, ahová megfáradt zsaruk térhetnek haza műszak után, nem is akárhonnan. Naná, hogy a folyó túlpartjáról, a bűnös New York Cityből, ahol ami van, az minden, csak nem közbiztonság. Sebaj. Ott van Garrison N. J., a béke szigete. Takaros dácsák, takaros autók, kis feleségek meg egy zártkörű kocsma, a Négy Ász, ahol a szolgáló-védők kedvükre alázhatják egymást sörgőzös fejjel minden áldott este. Ezt a minimumot, amit tulajdonképpen minden nagyvárosi zsaru megérdemelne, ők valóban megkapták.

Mielőtt azonban azt hinnénk, valamiféle rendőrtoborzó propagandafilmet látunk, amiben a főhősök ingyen buszbérletet, étkezési hozzájárulást, veszélyességi pótlékot, nyugdíjkorkedvezményt, a végén pedig még egy kacsintó Juszt Lászlót ábrázoló műbőr tárcát is kapnak, nyugodjunk meg! A Cop Landhez (piros pont a forgalmazónak, hogy a címet nem magyarosították mondjuk Zsaruföldre vagy Rendőriára) más típusú közhelyszótárat kell használni. Ahogy Serpico színre lépése - vagyis a hetvenes évek eleje - óta oly sokszor a vásznon, ebben a filmben is minden zsaru annyira, de annyira korrupt, hogy hozzájuk képest egy közbeszerzési ügyekkel foglalkozó önkormányzati középvezető maga Assisi Szent Ferenc. Még a kertvárosi nyugalmat sem a rendőrszakszervezet bulizta ki, hanem valamelyik brooklyni keresztapa. Az idillnek hallgatás az ára, egy tisztességben korrumpálódott rendőr különben se legyen énekes madár, vagy ha mégis, akkor könnyen pórul járhat. Csakhogy a szarnak olyan a természete, hogy megkavarodik, különösen, ha megvesztegethető rendőrökről csinálnak filmet.

Ilyenkor jön, aminek jönnie kell: Sylvester Stallone.

Ebben még nem lenne semmi különös, séma a javából, csakhogy Sly most nem az a fasza gyerek, aki a könyökünkön jön ki, hanem egy pocakos műmájer, akit nem vettek föl rendőrnek, mert süket a fél fülére. Csekély vigasz számára, hogy a hekusdűlőn ő lehet a hivatalos szerv, a seriff, tulajdonképpen az ügyeletes paprikajancsi, akit a srácok esténként vállon veregetnek a csehóban, vagy elküldenek gyufáért. "Ha egyszer én is köztetek lehetnék", sóhajt föl, és közben olyan arckifejezéssel bámul az igazi zsarukra, amilyenre még egy hetekig éheztetett, ronggyá rugdosott tacskó sem képes. Halál komolyan, ez alakítás, színészi munka a javából! És Stallone egészen addig üdítő meglepetés, amíg a hallgatag bunkaját nyomatja.

De a végén csak elrontja. Rájön, hogy palira vették, valamiféle értelem borítja el azt a szép, nagy nézését, aztán shotgun után nyúl, és szarrá lövi az összes rohadékot.

Bánná a franc, ha mindezt a Rambó kilencben csinálná, de a dolog ennél jóval bosszantóbb. A Cop Land ugyanis a korrupt zsarus sablon ellenére is ígéretes vállalkozásnak indul, pláne hogy Stallone mellé nem csupa seggfej izomigort szerződtettek, hanem vérbeli játékosokat, Harvey Keitelt, Robert De Nirót, Ray Liottát, akik egyszerűen nem tudnak nem nagyot alakítani. De az epizódszereplők, Peter Berg, Robert Patrick, Michael Rapaport is olyan zseniális bunkó állatok, hogy egy percig sem gondolunk arra, csupán színészek, de talán még arra sem, hogy őket is anya szülte. Rendezői érdem, hogy a filmnek valami olyan ocsmány (= hiteles) atmoszférája van, hogy azt tanítani lehetne. Azokat a sörhasakat, átizzadt leértékelt ingeket, elhasznált arcokat nagyon kitalálta James Mangold. A forgatókönyvön viszont még dolgoznia kellett volna.

Ha a film kétharmadát látom, azt mondanám, a Cop Land hajszál híján remekmű. Így viszont csak dühöngök, miért voltam annyira kíváncsi a befejezésre is.

- legát -

Színes, feliratos, amerikai, 1997; írta és rendezte: James Mangold; szereplők: Sylvester Stallone, Robert De Niro, Harvey Keitel, Annabella Schiorra; a Flamex filmje

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

  • Keresztesi József

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.