Kiadvány: Tükrünk cserepei (A Szegedi Egyetemi Színjátszó Társaság 1941-es Hamlet- könyvének hasonmá

  • Deutsch Andor
  • 1998. március 26.

Zene

A Szegedi Egyetemi Színjátszó Társaság 1941-es Hamlet- könyvének hasonmás kiadása

Szegeden időről időre, egyelőre teljesen ismeretlen okból, felüti fejét az egyetemi vagy másképpen független színjátszás. Azok, akik éppen csinálják, ilyenkor szeretik magukat egy hagyománysor legújabb láncszemének tekinteni, és bár minden bizonnyal tévednek, a gondolat mégis szép. Az ifj. Horváth István rendezte 41-es Hamletnek valószínűleg semmi hatása nem volt a Paál István-Ács János-féle aranykorra, nekik meg még kevesebb azokra, akik utánuk jöttek, és akik néha megpróbálják újrateremteni mindazt, aminek csupán ijesztően halvány nyomai maradtak a városban.

Sor tehát nincs, de azt a SZEISZT kezdte. Ifj. Horváth István, a társulat spiritus rectora tizenkilenc évesen megrendezte a Hamletet, aztán nem sokkal később szerelmével (az előadásbeli Gertrúddal) együtt öngyilkos lett. 1941 volt, és ő talán nem akart szembesülni a közelgő tragédiákkal.

A mostaniak, a Szegeden működő alternatív színházi központ (MASZK) legfőbb igyekezete, hogy teret teremtsen a másfajta színháznak: és ehhez igazodási pontul hagyományt is próbálnak gyártani. A színházi világnapra hasonmás kiadásban jelentetik meg az ifj. Horváth István halálakor készült könyvecskét.

Csodálatos és elszomorító ez a könyv, mert éppen az derül ki belőle, mennyire nincs hagyomány. A kötet szerzőinek listája, a Nemzeti Színház akkori igazgatója, az egyetem rektora és professzorai azokat a kapcsolatokat, azt a figyelmet jelzik, melyek ma tökéletesen hiányoznak: a Más és a hivatásos színház, a színház és potenciális támogatója, melegágya, az egyetem között. A könyvben részleteket találhatunk az egykori Hamlet híres (és csak a kiválasztott - vagy hazudós -kevesek által olvasott) rendezőpéldányából, majd tanulmányok, iskolai dolgozatok, tisztelgő beszélyek következnek. A velük járó nosztalgia vagy visszatekintés azonban elsősorban arra hívhatta fel a figyelmet, ami elveszett azóta.

Ez persze paradoxon, tudom. Azt azért ne feledjük: a könyv eredetileg azért jött létre, mert valaki különleges érzékenységgel megérezte, mennyi mindennek kell hamarosan vesznie.

Deutsch Andor

Az Egyetemi Színjátszó Társaság Ismertető Füzetei I. Hamlet - újra megjelenteti a MASZK

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.