Film: A viadalos változat (Véresen komolytalan)

  • - ts -
  • 2003. július 3.

Zene

Mint a szomszédos interjúból (és pláne ebből a szép, színes filmből) kiderül: a tizenkét éves rendezőnőt, noha akkor még nem volt rendezőnő, rabul ejtették a bikák - azóta viadalból van a lelke. S most megmutatja, leláthatunk a fenekiig: műbalhé az egész, úgy, ahogy van, műbika, s bár több mint két óra hosszáig forog, engem hamar ledobott.
Federico Fellini meghalt - én szóltam.

Mint a szomszédos interjúból (és pláne ebből a szép, színes filmből) kiderül: a tizenkét éves rendezőnőt, noha akkor még nem volt rendezőnő, rabul ejtették a bikák - azóta viadalból van a lelke. S most megmutatja, leláthatunk a fenekiig: műbalhé az egész, úgy, ahogy van, műbika, s bár több mint két óra hosszáig forog, engem hamar ledobott.

Szóval, szerintem amit az ún. európai filmnek sürgősen el kellene felejtenie, az ez a végtelenül kínos önreflexivitás, hogy én egy európai film vagyok. Az? És akkor mi van? De én egy, a mai rohanó világban kurva egzotikus európai film vagyok, tessék fizetni!

Bár most épp ennek a szcénának áll a zászló, a mittudomén mikori európai filmdíjon is a jó Almodóvar a fontosabb díjakat simán söpörte be Kaurismäki és az angol dolgozók elől: ja, az ő filmjében legalább történnek furcsa dolgok, talán volt benne bika is. Valamelyikben biztos.

Másfelől meg van ez a hollywoodias dramaturgiai jófejfesztivál (buzgó művelője például egy hangos angol Guy Richie, de lehet, hogy Tony & Guy vagy Tom & Jerry, tényleg elfelejtettem), hogy annyi népek kavarnak mindenféle végtelenül komoly dologban, aztán jön a parkőr, s ahelyett, hogy hazazavarna mindenkit, a szúrós végű botjára fölszúrja a sok szétszórt marhaságot, és lehet nagyon örülni: azok úgy simulnak egymáshoz, mint annak a rendje.

A baj talán az lehet, hogy nincsen nagyon mit szemberakni ezzel. Kaurismäki velőt rázó megújulása aligha várható, az angol szociobuzgalmat pusztán ünneplésének nehézkedési ereje hajtja, a szintén odavalósi mozimanierizmus kifújt, Greenaway már maga sem érti, mit beszél, Jarman belehalt. Kelet-Európában a film megélhetési igyekezet, mi persze Tarr Bélában még bízhatunk, ám ő se egy kimondottan új iskolát visz. Hagyjuk, kérem, az európaiságot!

Mindazonáltal a Véresen komolytalan egy lendületes, helyenként üde darab, gondolatoknak látszó frázisokkal virtuózkodó helyes kis marhaság, a szükségesnél harmincszor nagyobb levegővételből. Bikavér szódával, brrrr.

- ts -

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.