Film: Állati szinten (Schilling Árpád: Nexxt)

  • Kempf Zita
  • 2001. november 15.

Zene

"Már a premier előtt támadások érték" - hirdeti a forgalmazó büszkén filmjéről. A Bárka színházbeli előadások után a film még inkább azokra az éveinkre emlékeztet, amelyeket összetévesztettünk
"Már a premier előtt támadások érték" - hirdeti a forgalmazó büszkén filmjéről. A Bárka színházbeli előadások után a film még inkább azokra az éveinkre emlékeztet, amelyeket összetévesztettünk a hatvanasokkal. Ráadásul behozhatatlan késésben is van, hiszen kétezeregyben csodálkozik rá a show-business visszásságaira, s ostorozza a "minden eladó" elvét és gyakorlatát. Hatásvadászatról egyetlen leosztás mellett érdemes gondolkodni: ha a fegyver az egyes szám első személynél van - moralizálásnak másképp nincs helye. Természetesen eladó minden egy műfajnál, amelynek a neve: kereskedelmi televíziózás. Kritikusainak csak az fájhat, hogy ember mivoltuknak épp a legrondább aspektusát szolgálják ott ki.

A darab központi beszédtémája még az élvezet és a fájdalom, valamint e kettő közös ügyletei. Ezzel nem lehet elkésve, a kérdésnek nincs idővetülete. Vakmerőség hozzányúlni, de gyávaság kikerülni. Illendő mégis az utóbbit választani, ha az előbbihez hiányzik az alázat, és csak vagdalkozásra futja. Álszent mindaz a megközelítés, amely a gonoszt minőségként és nem szituációként értelmezi. Amely gonoszok (kicsinyesek, felszínesek, élvezkedők, gyilkosok) számára állandó halmazt kreál. Egyeseket befogad, másokat kirekeszt, és ha feltételez is átjárást, azt lényegi változáshoz köti. Téved az a felfogás, amely a konzummédia hiénatermészetéről beszél, igazabbat szól, amelyik a nézőt is beleérti; legközelebb a lényeghez az kerül, amelyik nem ismer kívülállót.

A Schilling Árpád rendező által filmre rémálmodott cselekmény televízió a moziban, annak előrevetítése, mi történik, ha egy tévéműsort engednek elmenni a végső határig. A fiktív műsor címe Nexxt, sor kerül benne megtért és bűnbánatot gyakorolt egykori bűnelkövetők kései megalázására, bejátszás segítségével bepillanthatunk a vendégnek hívott és akként tisztelt pszichopata sorozatgyilkos szorgos mindennapjainak legsikerültebb pillanataiba, ahogy amúgy a televízióban láthatjuk. De hogy az alkotók elítélik mindezt, azt csak abból érzékeljük, hogy az ötletet dokumentarista jelleggel filmre vitték, ahelyett, hogy szinopszisként felajánlották volna valamelyik csatornának.

Udvaros Dorottyának nagyon jól áll a Frau Plastic Chicken, az agresszív show-woman szerepe, különösen hiteles, ahogyan a túláradó szexualitás hirtelen megvonásával időnként érzelemsteril hím-nős állapotba csap át. Mucsi Zoltán játssza a becserkészett áldozatot, akinek kárán örvendhet ország-világ. És ő erős rutint mutatva hurcoltatik, gyötörtetik, ég ki és un életet. Bodó Viktor fiatalnak és jól fésültnek tűnik korunk sztárjához, a sorozatgyilkoshoz képest, még akkor is, ha a valóság helyett a thrillereké a viszonyítási alap (kénytelenek vagyunk ezzel beérni, filmvásznon kívül az igényekhez mérten aggasztóan ritkán sorozatgyilkolnak).

A film egyetlen célja lemásolni a klasszikus, totális tévéshow-t. Ez olyan jól sikerül, hogy szinte vágyat teremt az irányba, hogy ezentúl a Marsi Anikó után mindig Frau Plastic Chicken jöjjön, ezzel némiképp elvétve a kitűzött célt. Nem árt pedig, ha a mozi okosabb a közönségénél. A Nexxt előrángatja belőlünk az állatot, majd unottan hátat fordít: küzdjünk meg vele magunk. Megmondom, hogyan küzdünk: befogjuk a szemünket. A filmszemle után állítólag negyvenpercnyi anyagot vágtak ki a brutálisabb jelenetekből a felzúdulás hatására. Nem tudni, mi lehetett azokon a kockákon, ha még mindig hosszú percekig nézhetjük, ahogy embereket módszeresen kínoznak, egyiküknek plexicsövön át patkányt vezetnek a vaginájába. Gyomorforgató; ez nem az a cél, ami szentesítene egy ilyen eszközt. Valószínűleg szükségünk van a tudásra, hogy ilyesmi létezik, a látványára nem biztos. Miképpen egyház, filmszínház se büntessen, ha feloldozni nem képes.

A mű látványtervezői, technikai, produceri bravúr, de nem mozdultunk tapodtat se, hiányzik a karikatúra definiáló eleme: a módosítás. Nehéz lehet egy műfajt ilyen vagy olyan színben beállítani, ha megmaradunk annak keretei között. Ezt mutatja a hiperrealizmust szolgáló nagyszámú, civilnek tűnő szereplő felléptetése. Mintha a testőrt testőr, az asszisztenst asszisztens játszaná. Felvetődik a kérdés, hol kezdődik a művészet? Azaz film maradna-e a Nexxt, ha Frei Tamás átvenné a főszerepet?

Kempf Zita

Nexxt; 2001, magyar, 87 perc; rendezte: Schilling Árpád; fényképezte: Nagy András; szereplők: Udvaros Dorottya, Mucsi Zoltán, Bodó Viktor, Terhes Sándor; forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.