Film: Amerika zárva (Steven Spielberg: Terminál)

  • Dunai Márton (San Francisco)
  • 2004. szeptember 16.

Zene

Amerika immár nem a ranchokon és nem is a világháborús lövészárkokban állomásoztatja a hõseit. 2001. szeptember 11. után a magányos hõsök a reptereken bizonyítanak, hogy az Államok lakói esténként nyugodtan hajthassák álomra fejüket. Ezúttal a New York-i J. F. Kennedy-repülõtéren járunk, s a neves alkotó egyik legkonzervatívabb, egyben leginkább kolonialista-elzárkózó opusához van szerencsénk.

Amerika immár nem a ranchokon és nem is a világháborús lövészárkokban állomásoztatja a hőseit. 2001. szeptember 11. után a magányos hősök a reptereken bizonyítanak, hogy az Államok lakói esténként nyugodtan hajthassák álomra fejüket. Ezúttal a New York-i J. F. Kennedy-repülőtéren járunk, s a neves alkotó egyik legkonzervatívabb, egyben leginkább kolonialista-elzárkózó opusához van szerencsénk.

H

Egy kóbor, szerencsétlen utas akad fenn a mintaszerűen működő biztonsági gépezet ellenőrző rendszerén. Viktor egy bizonytalan karakterű fiktív ország lakója, s mint ilyen, természetesen egy szót sem tud angolul, gyanúsan borostás, naiv és keresetlen. A civilizáció vívmányaival épp hogy köszönő viszonyban van, s egy bonyolult diplomáciai eseménysor miatt exlex állapotba kerülvén a reptéren reked. A mindennapokban az ilyen Viktor-szerű problémák öt perc alatt oldódnak meg. Hősünk azonban marad, s afféle modern Robinsonként ügyeskedni kezd. Láss csodát, egyre jobban mennek a dolgai, a szerencse után a szerelem is rákacsint, emberi, kedves figurája egyre szimpatikusabbá teszi őt a reptér dolgozói szemében. Kialakul a szokásos ellentétpár a Jó és a Rossz között, de Spielberg pontosan tudja, mit akar: a jó, Viktor végeredményben egy baleset s a Rossz megtestesítője, a néhol embertelen, a szabályokhoz túl mereven ragaszkodó (de hát a mi érdekünkben ilyen!) reptérparancsnok a Rend megtesítője. A rendező ezen a ponton teszi le az ultrakonzervatív garast: Amerika zárva, rendnek kell lenni. Kiderül: Viktor egy aláírásért érkezett New Yorkba, Benny Golson szaxofonos kézjegyéért. Közvetve ez apja végakarata - ezért alázza meg magát, ezért vállal mindent. És a végén sikerül, kijuthat New Yorkba - egy napra.

H

Ami azt illeti, nem túl biztató perspektíva. A világ Amerikáért rajong, főleg a bizonytalan, távoli kelet-európai (vagy közép-ázsiai) félnomád népek. Nagyon érdekes, ahogy Spielberg folyamatosan ennek a fiktív országnak a televíziós reprezentációját tálalja: onnan nézve mindegy, hogy Románia, Magyarország vagy Csecsenföld (ezek a filmben elhangzó országnevek, filmbejátszások!). Idegen, ami gyanús. De kiderülhet, hogy nem tör az életünkre - ez a film Amerikának szóló üzenete.

Spielberg egy ideig elég jól egyensúlyoz, de a film közepétől eldől a kérdés. Az arányok mestere "mély", "emberi" filmet csinált, ami elmagyarázza, hogy Amerika most kicsit rideg, de meg kell értenünk. Idővel majd emberi arcát is megmutatja. Spielberg hitet tesz az alapvető nyugati értékek mellett, a film végén nem átall utalni a Tienanmen téri híres tankos jelenetre. Mindezt azonban hiteltelenül és megalázóan teszi.

H

Amerika be van zárva. Azon rajongói, akik be akarnak bocsáttatni, egyelőre gyanakvást és ellenőrzést várhatnak, de kis leleménnyel megszerezhetik az élelmiszercsekkeket, kigyűjthetik az aprót a reptéri csomagszállító kocsikból, s összetolván pár ülést a tranzitban meghúzhatják magukat.

- dercsényi -

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.