Film: Amerika zárva (Steven Spielberg: Terminál)

  • Dunai Márton (San Francisco)
  • 2004. szeptember 16.

Zene

Amerika immár nem a ranchokon és nem is a világháborús lövészárkokban állomásoztatja a hõseit. 2001. szeptember 11. után a magányos hõsök a reptereken bizonyítanak, hogy az Államok lakói esténként nyugodtan hajthassák álomra fejüket. Ezúttal a New York-i J. F. Kennedy-repülõtéren járunk, s a neves alkotó egyik legkonzervatívabb, egyben leginkább kolonialista-elzárkózó opusához van szerencsénk.

Amerika immár nem a ranchokon és nem is a világháborús lövészárkokban állomásoztatja a hőseit. 2001. szeptember 11. után a magányos hősök a reptereken bizonyítanak, hogy az Államok lakói esténként nyugodtan hajthassák álomra fejüket. Ezúttal a New York-i J. F. Kennedy-repülőtéren járunk, s a neves alkotó egyik legkonzervatívabb, egyben leginkább kolonialista-elzárkózó opusához van szerencsénk.

H

Egy kóbor, szerencsétlen utas akad fenn a mintaszerűen működő biztonsági gépezet ellenőrző rendszerén. Viktor egy bizonytalan karakterű fiktív ország lakója, s mint ilyen, természetesen egy szót sem tud angolul, gyanúsan borostás, naiv és keresetlen. A civilizáció vívmányaival épp hogy köszönő viszonyban van, s egy bonyolult diplomáciai eseménysor miatt exlex állapotba kerülvén a reptéren reked. A mindennapokban az ilyen Viktor-szerű problémák öt perc alatt oldódnak meg. Hősünk azonban marad, s afféle modern Robinsonként ügyeskedni kezd. Láss csodát, egyre jobban mennek a dolgai, a szerencse után a szerelem is rákacsint, emberi, kedves figurája egyre szimpatikusabbá teszi őt a reptér dolgozói szemében. Kialakul a szokásos ellentétpár a Jó és a Rossz között, de Spielberg pontosan tudja, mit akar: a jó, Viktor végeredményben egy baleset s a Rossz megtestesítője, a néhol embertelen, a szabályokhoz túl mereven ragaszkodó (de hát a mi érdekünkben ilyen!) reptérparancsnok a Rend megtesítője. A rendező ezen a ponton teszi le az ultrakonzervatív garast: Amerika zárva, rendnek kell lenni. Kiderül: Viktor egy aláírásért érkezett New Yorkba, Benny Golson szaxofonos kézjegyéért. Közvetve ez apja végakarata - ezért alázza meg magát, ezért vállal mindent. És a végén sikerül, kijuthat New Yorkba - egy napra.

H

Ami azt illeti, nem túl biztató perspektíva. A világ Amerikáért rajong, főleg a bizonytalan, távoli kelet-európai (vagy közép-ázsiai) félnomád népek. Nagyon érdekes, ahogy Spielberg folyamatosan ennek a fiktív országnak a televíziós reprezentációját tálalja: onnan nézve mindegy, hogy Románia, Magyarország vagy Csecsenföld (ezek a filmben elhangzó országnevek, filmbejátszások!). Idegen, ami gyanús. De kiderülhet, hogy nem tör az életünkre - ez a film Amerikának szóló üzenete.

Spielberg egy ideig elég jól egyensúlyoz, de a film közepétől eldől a kérdés. Az arányok mestere "mély", "emberi" filmet csinált, ami elmagyarázza, hogy Amerika most kicsit rideg, de meg kell értenünk. Idővel majd emberi arcát is megmutatja. Spielberg hitet tesz az alapvető nyugati értékek mellett, a film végén nem átall utalni a Tienanmen téri híres tankos jelenetre. Mindezt azonban hiteltelenül és megalázóan teszi.

H

Amerika be van zárva. Azon rajongói, akik be akarnak bocsáttatni, egyelőre gyanakvást és ellenőrzést várhatnak, de kis leleménnyel megszerezhetik az élelmiszercsekkeket, kigyűjthetik az aprót a reptéri csomagszállító kocsikból, s összetolván pár ülést a tranzitban meghúzhatják magukat.

- dercsényi -

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.