Film: Amerika zárva (Steven Spielberg: Terminál)

  • Dunai Márton (San Francisco)
  • 2004. szeptember 16.

Zene

Amerika immár nem a ranchokon és nem is a világháborús lövészárkokban állomásoztatja a hõseit. 2001. szeptember 11. után a magányos hõsök a reptereken bizonyítanak, hogy az Államok lakói esténként nyugodtan hajthassák álomra fejüket. Ezúttal a New York-i J. F. Kennedy-repülõtéren járunk, s a neves alkotó egyik legkonzervatívabb, egyben leginkább kolonialista-elzárkózó opusához van szerencsénk.

Amerika immár nem a ranchokon és nem is a világháborús lövészárkokban állomásoztatja a hőseit. 2001. szeptember 11. után a magányos hősök a reptereken bizonyítanak, hogy az Államok lakói esténként nyugodtan hajthassák álomra fejüket. Ezúttal a New York-i J. F. Kennedy-repülőtéren járunk, s a neves alkotó egyik legkonzervatívabb, egyben leginkább kolonialista-elzárkózó opusához van szerencsénk.

H

Egy kóbor, szerencsétlen utas akad fenn a mintaszerűen működő biztonsági gépezet ellenőrző rendszerén. Viktor egy bizonytalan karakterű fiktív ország lakója, s mint ilyen, természetesen egy szót sem tud angolul, gyanúsan borostás, naiv és keresetlen. A civilizáció vívmányaival épp hogy köszönő viszonyban van, s egy bonyolult diplomáciai eseménysor miatt exlex állapotba kerülvén a reptéren reked. A mindennapokban az ilyen Viktor-szerű problémák öt perc alatt oldódnak meg. Hősünk azonban marad, s afféle modern Robinsonként ügyeskedni kezd. Láss csodát, egyre jobban mennek a dolgai, a szerencse után a szerelem is rákacsint, emberi, kedves figurája egyre szimpatikusabbá teszi őt a reptér dolgozói szemében. Kialakul a szokásos ellentétpár a Jó és a Rossz között, de Spielberg pontosan tudja, mit akar: a jó, Viktor végeredményben egy baleset s a Rossz megtestesítője, a néhol embertelen, a szabályokhoz túl mereven ragaszkodó (de hát a mi érdekünkben ilyen!) reptérparancsnok a Rend megtesítője. A rendező ezen a ponton teszi le az ultrakonzervatív garast: Amerika zárva, rendnek kell lenni. Kiderül: Viktor egy aláírásért érkezett New Yorkba, Benny Golson szaxofonos kézjegyéért. Közvetve ez apja végakarata - ezért alázza meg magát, ezért vállal mindent. És a végén sikerül, kijuthat New Yorkba - egy napra.

H

Ami azt illeti, nem túl biztató perspektíva. A világ Amerikáért rajong, főleg a bizonytalan, távoli kelet-európai (vagy közép-ázsiai) félnomád népek. Nagyon érdekes, ahogy Spielberg folyamatosan ennek a fiktív országnak a televíziós reprezentációját tálalja: onnan nézve mindegy, hogy Románia, Magyarország vagy Csecsenföld (ezek a filmben elhangzó országnevek, filmbejátszások!). Idegen, ami gyanús. De kiderülhet, hogy nem tör az életünkre - ez a film Amerikának szóló üzenete.

Spielberg egy ideig elég jól egyensúlyoz, de a film közepétől eldől a kérdés. Az arányok mestere "mély", "emberi" filmet csinált, ami elmagyarázza, hogy Amerika most kicsit rideg, de meg kell értenünk. Idővel majd emberi arcát is megmutatja. Spielberg hitet tesz az alapvető nyugati értékek mellett, a film végén nem átall utalni a Tienanmen téri híres tankos jelenetre. Mindezt azonban hiteltelenül és megalázóan teszi.

H

Amerika be van zárva. Azon rajongói, akik be akarnak bocsáttatni, egyelőre gyanakvást és ellenőrzést várhatnak, de kis leleménnyel megszerezhetik az élelmiszercsekkeket, kigyűjthetik az aprót a reptéri csomagszállító kocsikból, s összetolván pár ülést a tranzitban meghúzhatják magukat.

- dercsényi -

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.