Film: Amerikai éjszaka (Miklauzic Bence: Ébrenjárók)

Zene

"Ha nem lehet egy kicsit Amerika, legyen hát teljesen Ázsia" - fakadt ki a jó nevű dalköltő, nem is oly régen, kábé tíz esztendeje egy fiatalokról szóló film betétszámában. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, s a magyar filmet sem hagyták érintetlenül a változások. Arról ugyan vitatkozhatunk éppenséggel, hogy Szabó István Szembesítés című munkája most mennyire magyar film, de nem érdemes, hiszen a gyártás kétségtelenül az utolsó szögig külföldi, ám az egy percig se kérdés, hogy a rendező magyar, és nem akárki. Valaki, a legjobbjaink közül. A Szembesítés ellenben vegytiszta hollywoodi dramaturgiát követ, mit követ, alkalmaz professzionálisan. Mindezt csupán azért említem, hogy ne feltétlenül tűnjön az efféle hozzáállás a legújabb generáció kézlegyintéssel (fiatalság, bolondság) elintézhető sajátjának. Ezzel együtt tény, Miklauzic Bence roppant figyelemre méltó első nagyjátékfilmjében egy tipikusan hollywoodi forma telik majd´ színültig erős hazai tartalommal. Hogy a legkézenfekvőbb példát hozzuk, ami ezen a vásznon látszik, annak a címe minden további nélkül lehetne az is, hogy: Lidérces órák - Budapesten.
"Ha nem lehet egy kicsit Amerika, legyen hát teljesen Ázsia" - fakadt ki a jó nevű dalköltő, nem is oly régen, kábé tíz esztendeje egy fiatalokról szóló film betétszámában. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, s a magyar filmet sem hagyták érintetlenül a változások. Arról ugyan vitatkozhatunk éppenséggel, hogy Szabó István Szembesítés című munkája most mennyire magyar film, de nem érdemes, hiszen a gyártás kétségtelenül az utolsó szögig külföldi, ám az egy percig se kérdés, hogy a rendező magyar, és nem akárki. Valaki, a legjobbjaink közül. A Szembesítés ellenben vegytiszta hollywoodi dramaturgiát követ, mit követ, alkalmaz professzionálisan. Mindezt csupán azért említem, hogy ne feltétlenül tűnjön az efféle hozzáállás a legújabb generáció kézlegyintéssel (fiatalság, bolondság) elintézhető sajátjának. Ezzel együtt tény, Miklauzic Bence roppant figyelemre méltó első nagyjátékfilmjében egy tipikusan hollywoodi forma telik majd´ színültig erős hazai tartalommal. Hogy a legkézenfekvőbb példát hozzuk, ami ezen a vásznon látszik, annak a címe minden további nélkül lehetne az is, hogy: Lidérces órák - Budapesten.

Emlékeznek még a citált mozira? Szo-szo. Nem mondhatjuk, hogy hihetetlenül magas léc, de szomorú tapasztalataink szerint mifelénk még világmegváltó szándékkal nekirugaszkodó elsőfilmesek is alacsonyabbra szokták rakni a magukét. Na jó, nem alacsonyabbra, inkább máshova. Ezért le is kell szögezni sietve, az Ébrenjárók érintés nélkül viszi a magasságot, nincs miért pirulni, sőt.

Arról van szó, hogy van egy budapesti éjszaka: kékesszürke neonfényben tartva precízen és szépen, s benne három, külön szálon futó történet, amelyek a végére... hisz ismerik. Mármost eddig a formára mondtuk, hogy amerikai, de szóba hoztuk a történetet, nincs kitérés, az erős hazai is tiszta Amerika. Budapesten budapesti jelenetek, de olyanok, amik csak itt, csak most, csak velünk eshetnek meg, ám az egész, hogy úgy mondjam, gondolatisága, az Hollywood, csont nélkül.

Nincs ugyanis a világon még egy gondolkodási mód, melynek olyan fene egyszerű lenne a világképe, mint amelyikről beszélünk. Mint amelyik csupán két nagy csoportnak látja a Földet benépesítő élővilágot, úgymint: győztesek és vesztesek. Ez sajnos hülyeség. Nem: ez szerencsére hülyeség.

Ám az kétségtelen, hogy a mozi még nem a világ. A moziban különösebb nehézség nélkül képzelhető el egy olyan bolygó, ahol a két nevezett populáció kavar. Heti praxisunk nekünk a látásuk, úgyhogy aligha lehet ellenünkre, ha valaki valami érdekeset akar mondani róluk. Miklauzic Bence viszont nem akar: mert az, hogy a gazdasági vesztesekből lesznek a legjobb erkölcsi győztesek, az nem közlés. És így is kell - befogadóként - kezelni, nemközlésként. A rendező máshol keresi kedvünket, máshol okoz örömöt: jeleneteiben, jelenetei többsé-gében.

Az a markáns jelenetformáló erő, ami az övé, az pontosan egy ilyen formát kíván meg. Egy olyat, amin nem kell számon kérni a történetet, de nem is célja a történettelenség.

Nincs min gondolkodni, az éjszaka lidérces óráinak soha sem a megoldás vet véget, hanem a kakasszó, bár mondhatnánk ezt úgy is, hogy az efféle öngerjesztő meséből halál biztosan nem lehet kijönni. Csak abba lehet hagyni az egészet. Egy jó kis csodával például, vagy a végefőcímmel. Így is lesz, ha ennyit elárulok, nem lövöm le a poént.

A poén a mondott jelenetezés: az Ébrenjárók átlagosnál jóval több drámája, festménye, novellája, s mindezeken belül a mikrodramaturgia, a hangulatfestés, a színészvezetés igen karakteres, határozott rendezőt jelez. Olyat, aki majd megmutatja. Hamarabb, mint gondolnánk.

Egy-egy alkotónál általában csak a jövő, csak a megtett út világítja meg, melyik, hanyadik dolgozata a 0 kilométerkő. Most mintha világosnak tűnne: ha egyszer Miklauzic pályáját vizsgáljuk, az Ébrenjárók kikerülhetetlen lesz.

Turcsányi Sándor

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.