Kiállítás: Magyar camp (A Vajda Lajos Stúdió jubileumi kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2002. szeptember 12.

Zene

Ritka, szerencsés egybeesés, hogy kiállítások véletlenül egymást erősítsék, árnyalják. Ha nem is teljes, de legalább valóságos művészetszociológiai metszet "kedvezményezettjei" lettünk most, hogy Budapesten egyszerre látható a kilencvenes évek (a múlt héten alulmagasztalt) kirakata, s vele párhuzamosan egy, az időben és a szellemben másképpen reprezentálódó jelenség, a Vajda Lajos Stúdió monografikus tárlata. A kettőt összevetve ugyanis még pontosabban láthatóak a ludwigbeli Budapest Box félreértései, a Műcsarnokban rendezett jubileumi gesamtkunstwerk-parádé árnyékai pedig mélyebben ülnek meg a szemzugokban, már ha valaki a lehetséges és kiszámítható jövő esélyeit latolgatja.
Ritka, szerencsés egybeesés, hogy kiállítások véletlenül egymást erősítsék, árnyalják. Ha nem is teljes, de legalább valóságos művészetszociológiai metszet "kedvezményezettjei" lettünk most, hogy Budapesten egyszerre látható a kilencvenes évek (a múlt héten alulmagasztalt) kirakata, s vele párhuzamosan egy, az időben és a szellemben másképpen reprezentálódó jelenség, a Vajda Lajos Stúdió monografikus tárlata. A kettőt összevetve ugyanis még pontosabban láthatóak a ludwigbeli Budapest Box félreértései, a Műcsarnokban rendezett jubileumi gesamtkunstwerk-parádé árnyékai pedig mélyebben ülnek meg a szemzugokban, már ha valaki a lehetséges és kiszámítható jövő esélyeit latolgatja.

A harminc éve alakult V. L. S. gründolása és szakadatlanul öngerjesztő története a huszadik századi magyar képzőművészet egyszerre paradigmatikus és követhetetlenül önálló, egyedi eseménysora. Ha szigorúak akarunk lenni, akkor ez a harminc év egy szétburjánzó, példátlanul túlbeszélt anekdota, vicces és tragikus figurák vidám és bánatos előadásában, ha empátiánk gazdagabb, úgy azt mondhatjuk: a legkitartóbb és folyamatos, sőt állandósított alternativitás, melyhez hasonló a magyar kultúrában sohasem nyilatkozott még meg. Mint mindig, bármilyen unalmas is, az igazság dialektikusan középen van.

Erdély Miklós a nyolcvanas évek elején a nemrég kifújt hetvenes éveket a művészet történetének legüresebb évtizedeként aposztrofálta, s ha igaza nem volt is, mondata jelezte, hogy a türelmetlenek számára azok az évek a klasszicizálódás és a várakozás sajátos idejének látszottak. Ebbe az "ürességbe" alakult bele a V. L. S. - a legjobbkor, a legegyszerűbben és a leghatásosabban. Nonsalansszal feleltek meg a "kultúrpolitikai" igényeknek:

bekiabálták a vidék szavát

a városba; részt vettek a kultúra decentralizálásában; nem kötődtek gyanús stiláris patentokhoz, s hozták a dolgozó ifjúság kultúrszomjától hajtott energiákat a kiüresedett formák új tartalommal való megtöltése érdekében. Vagy valahogy így.

A V. L. S. - már ami a lényeget illeti - természetesen nem ezt tette, hanem beleszúrta a magyar kultúrába a camp fullánkját, s permanens irritációt idézett elő. A gesztus öntevékeny volt, alulról jövő és persze példátlanul ravasz. Elsősorban azért, mert veszélyes, de mint mára kiderült, nagyon jól alkalmazható eszközt választottak a megmaradáshoz: a szoros oda-nem-tartozás taktikáját. Kiválasztották Szentendrét történelmével, földrajzi és szellemi státusával, s maradtak vidékiek. Nem választottak ki egyetlen stiláris teóriát sem, s maradtak nyitottak. Nem akarták megtanulni a műfaji szabályokat, s maradtak szabadok. Helyhez kötődtek, de szétmozogták magukat az országban, egyszersmind hagyták, sőt várták, hogy fújódjon már-már beláthatatlanul nagyra a stúdió. S ellentétben a hatvanas-hetvenes évek fordulóján vagy a néhány évvel később alakult, de a V. L. S.-sel egy darabig nagyjából párhuzamosan működő művészközösségekkel, amilyen itthon a Pécsi Műhely vagy Lengyelországban a Lódz Kaliska volt, a V. L. S.-ben teljesen egyenrangúan mutatkozott meg a geometrikus absztrakció az álnaiv narrativitással, a zenei performansz az agrár-installációval, a film a vizuális költészettel. S ez az annak idején gyakran amatőr-eklektikusnak ítélt, szemlélet nélküli szemlélet volt - mint mára kiderült - az egyetlen esély a túléléshez. A V. L. S. egyrészt megfogadta és megvalósította a hetvenes és nyolcvanas évek kultúrpolitikai iniciatíváit, másrészt azonnal persziflálta is azokat. Szó szerint értette és vette a hivatalos vágyképeket, s puszta létével, de főként zsizsikelő szorgalmával azonnal bizonyította is azok hamisságát. Intézményesült - mint a Várban látjuk, nincs is ennél fontosabb -, s rögtön karikatúrává viccelte el a "művházi" létet. Mert miközben kiteljesítette a hetvenes évek egyik rendkívül fontos, máig is alig vizsgált szociológiai jelenségének, az amatőrmozgalomnak tagadhatatlanul pozitív hatását, azonnal illusztrálta is, mennyire kétséges eredménnyel jár az intézményesülés.

Azt hiszem, és ez elég furcsa, de egyáltalán nem kuriózum, hogy a stúdió nem önmagában, hanem hatásában érvényes és érvényesül, így a történetét - melynek ugyan szerencsére nincs még vége - lehetetlen megfogalmazni autonóm folyamat gyanánt. Hogy a kiállítás mégis ilyesmivel kísérletezik, teljesen érthető és belátható, hiszen a V. L. S. alapvető értéke egy jobbára plebejus camp szemlélet, mely gátlástalanságával, szarkazmusával a története során mindig csak komolykodó, "problemák" fogságában vergődő magyar művészetet - ha egyensúlyba nem is - legalább az önreflexivitás állapotába billentette olykor.

Hajdu István

Műcsarnok, nyitva: október 6-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.