Film: Asztal, ágy, pulpitus (Mike Leigh: Vera Drake)

  • Bori Erzsébet
  • 2005. január 27.

Zene

Társadalomrajz, melodráma, kosztümös történelmi s nem utolsósorban tézisdráma, ez mind (vagy mindbõl valamennyi). A zsáner hozzávetõleges belövésénél fontosabb azonban, hogy ez egy felnõttfilm, felnõtt nézõkhöz szól felnõtthangvételben, ami kiveszõben van a moziból.

Társadalomrajz, melodráma, kosztümös történelmi s nem utolsósorban tézisdráma, ez mind (vagy mindből valamennyi). A zsáner hozzávetőleges belövésénél fontosabb azonban, hogy ez egy felnőttfilm, felnőtt nézőkhöz szól felnőtthangvételben, ami kiveszőben van a moziból. Pironkodva merem csupán felvetni, hogy a mozgókép a szent szórakoztatáson kívül talán arra is való, hogy a közösség fontos dolgait közvetítse átélhető formában, mert ebből bizony kilóg Lukács György Marx piros zoknijába búj-tatott lólába. Szégyenemet enyhíti, hogy Mike Leigh nagyon tud filmet csinálni, így a Vera Drake-nek semmi szüksége ideológiai támasztékra. (Tényleg csak a vicc kedvéért: mi lenne, ha egyszer "rossz ügyben" szólalna föl?) Az 1993-as Mezítelenül óta itthon is folyamatosan (többé-kevésbé; mi lett pl. legutóbb a Topsy-Turvyvel?) követhetjük a brit rendező pályáját, és nem lehet okunk panaszra: a Titkok és hazugságok, a Két angol lány, a Minden vagy semmi sorozata bizonyítja, hogy nem enged a negyvennyolcból.

Most ismét együtt vannak legszebb erényei: valóságismeret, társadalmi érzékenység és szolidaritás egyfelől, kidolgozott történet, figyelem a részletekre, dramaturgiai érzék, remek színészválasztás másfelől. A Titkok és hazugságokat idéző széles keresztmetszet a proliktól a legfelső osztályokig mutatja meg a társadalmat - a csúcson trónolók talán panoptikumfiguráknak látszanak, de a középső szintek nagyon is finoman rétegzettek és élesen kirajzoltak. A képet tovább árnyalja a történelmi jelleg, hiszen 1950-et írunk, Anglia még nem állt talpra a háború után, jegyrendszer van és áruhiány, össznépi sport a feketézés, és még repedések sem mutatkoznak a társadalmi csoportok már-már kasztszerűen merev skatulyáin.

Az ötven körüli(nek tűnő) Vera úri házaknál takarít, a második műszakban a családról - beteg anya, férj és két nagy gyerek - gondoskodik, és nagyjából ugyanezt teszi a "szabad idejében": elesetteket gyámolít háztartási segítséggel, jó szóval, és az elmaradhatatlan, minden bút-bánatot, bajt, betegséget orvosló teával (úgy is mint korfestő elemmel). A teához először is vizet kell forralni, akárcsak az angyalcsináláshoz, így a magzatelhajtás szinte természetes kiterjesztése Vera gyámolító tevékenységének. Minden felhajtás nélkül, egyszerű konyhai eszközökkel - szappan, sajtreszelő, gumicső, fertőtlenítő - dolgozik, és már túl vagyunk néhány angyalon, mire felneszelünk, hogy is megy ez, mennyit kér és mikor teszi el a pénzt. A rendező jó érzékkel éppen ezen a ponton látja elérkezettnek az időt a dolog tisztázására: Vera nem kér és nem kap pénzt, sőt arról sem tud, hogy régi barátnője, a közvetítő 2 guinea-t (újabb korfestő elem: kb. 1970-ig használt angol fizetőeszköz, valamivel többet ért, mint a font) szed be a megesettektől.

A férfiak háborús traumákkal élnek együtt (normandiai mészárszék, burmai hadifogság, izraeli protektorátus), amelyeket még egymással is nehezen osztanak meg. A másik oldalon ott vannak a "női bajok", amelyek nem ismernek osztálykorlátokat: az úrilányt ugyanúgy kétségbe ejti a nem kívánt terhesség (egy szokványos "date rape" után), mint a hadirokkant férj mellett güriző hétgyerekes anyát, az afrikai bevándorlót vagy a prostituáltat. De ha egyformán kapják is be a legyet, nagyon másként köpik ki. Abortuszt végeztetni ugyan nem szabad, de lehet. A gazdagoknak saját kiskapujuk van, amin persze drága és kellőképp körülményes átjutni, de onnantól már decens, steril és makulátlanul törvényes az ügy. A proliknak marad az angyalcsinálás. Mike Leigh tud valamit, amitől mindannyiszor leesik az állam. Apróságnak tűnhet, de nem az: eligazítani a nézőt, mennyit ért a fizetőeszköz 1950-ben. Úri magzatot 150 fontért hajtanak el, prolit 2,10-ért. Vera Drake 50 font óvadék ellenében védekezhet szabadlábon. De mennyi az annyi? Leigh a történet egy-egy pontján beszúrja, hány doboz cigit ér egy nejlonharisnya, mibe kerül egy kiló cukor. De ott kerülünk igazán képbe, amikor megtudjuk, mennyibe fáj a kor csúcsmosógépe: 25 font. A terhességtől szabadulni vágyó gazdag lány tehát hat mosógép árát pengeti ki a törvényesség látszatáért; Drake-ék munkáscsaládja két olyan mosógép árát teszi le óvadékként, amiből egyet sem engedhetne meg magának.

Tézisdrámát emlegettem, de nem az a tézis, hogy tessenek már engedélyezni az abortuszt, ami Nagy-Britanniában, ahogy a demokráciák legtöbbjében, amúgy sem tilos. Mike Leigh nem a nyitott kaput döngeti, és nem is a sötét múlt fölött akar ítéletet mondani. Az ötvenes évek nem volt olyan régen, mégis úgy tekintünk rá, mint letűnt történelmi korra, s nem is jogtalanul, ha azt vesszük, mennyi minden változott azóta. Mi minden, amit akkor változhatatlannak, örök érvényűnek és egyedül üdvözítőnek hittünk. Ma sem vagyunk másképp a jelenlegi értékeinkkel, saját világunkba zárva, amelyből nemhogy kilépni, de kinézni sem akaródzik. Verát imádja a férje, nem győz hálát adni a sorsnak, hogy ilyen felesége van, a bajban is kitart mellette, de nem érti, miért tette, amit tett. Verát imádja a fia, most mégis eltaszítaná, mert nem érti és nem is akarja megérteni - miközben, és nem mellesleg Sid a kortársaival jelentős "beszállítója" az angyalcsináló iparágnak, de a selyemharisnyáért megdöntött lányok és az illegális abor-tuszok között ugyanúgy nem lát kapcsolatot, mint egyes nomád törzsek férfiai a nemzőszervük és az utódaik között. A női szolidaritás egy zárt világban működik, amelynek majdhogynem olyan természetes része a magzatelhajtás, mint a szerelem, a házasság és a gyermekáldás. Az iskolázatlan és távolról sem szent Vera Drake elnémul és megbénul a törvény, a hivatalos társadalom képviselőivel szemben: pontosan tudja, hogy amit tett, az tilos, bűnös, sőt veszélyes, de azt is tudja, hogy nem volt más választásuk.

A kosztüm álcájában, egy letűnt kor sima leple alatt, áttételesen és felnőtt módra, Vera Drake valóságos családi és társadalmi drámájában a saját hétköznapjaink morális kérdéseivel szembesülünk.

Bori Erzsébet

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.