Lemez: Privát univerzum (Tim Hecker: Mirages; Lustmord: Carbon/Core)

  • Kiss Tibor
  • 2005. január 27.

Zene

A már-már áttekinthetetlen kortárs elektronikus zenei színtér bõséggel ontja a maradandó alkotásokat, de Tim Hecker Mirages és Brian Lustmord Carbon/Core címû albuma igazán kitüntetõ figyelmet érdemel. Mindkét esetben többrõl beszélhetünk magával ragadó zenénél: Hecker és Lustmord egészen különös világot épített fel.

A már-már áttekinthetetlen kortárs elektronikus zenei színtér bőséggel ontja a maradandó alkotásokat, de Tim Hecker Mirages és Brian Lustmord Carbon/Core című albuma igazán kitüntető figyelmet érdemel. Mindkét esetben többről beszélhetünk magával ragadó zenénél: Hecker és Lustmord egészen különös világot épített fel.

A Montrealban élő Tim Hecker politikaelméletet tanul a Concordia Egyetemen, de főként a helyi zenei élet meghatározójaként ismert. Zenéjét leginkább a laptopjával már Magyarországon is többször felbukkanó bécsi Christian Fennesz lemezeivel rokonítják. A heckeri mixtúra alapja a gitár és a zongora, pontosabban a hagyományos gitár- és zongorajáték eltorzítása és újjáépítése, az elektronikus műfajok bevált receptje, a rekontextualizáció szerint. Nem véletlen, hogy tíz kedvenc lemeze között egy Fugazi-albumot és a feledhetetlen Twisted Sister Stay Hungryját is megemlíti, mint ahogy az sem, hogy az utóbbi évek egyik legüdítőbb gitárcsemegéjének, az Isis Oceanic albumának remixlemezén is szerephez jutott. A nagy rockikonok előtti tiszteletadását a My Love Is Rotten To The Core című kislemezével tudta le: az EP Van Halen-riffek, -gitárszólók, -koncertfelvételek és -interjúrészletek 25 perces kollázsa.

Az igazi elismerést azonban a - kacskaringós életútját meghatározó - hondurasi utazásához kötődő Radio Amor albuma hozta meg 2003-ban. A Radio Amor főhőse Jimmy, a fél életét a tengeren töltő halász, akinek ilyenkor egyetlen kapcsolata marad a civilizációval: a zsebrádiója. Hecker bámulatba ejtő pontossággal ragadja meg az egyedüllét vagy éppen a vágyakozás regisztereit, miközben mélyre hangolt billentyűfutamokkal megeleveníti a tenger hullámzását, disz-szonáns hangsorokkal, véletlenszerű zajfoszlányokkal utalva Jimmy vételi nehézségeire.

A Mirages nyitószámát (Acéphale) például saját bevallása szerint egy Blur-gitármintára építette fel: persze olyan felismerhetetlenné alakítva, hogy némely recenzens már a death metal hangzásának megjelenését ünnepelte zenéjében. Ez a tágan értelmezhetőség szerencsére ismét egységes atmoszférával párosul, bár ezúttal nem beszélhetünk (Jimmyéhez hasonló) kerettörténetről. Egymást követik a tiszta harmóniák (Celestina) és az elfojtott, visszhangszerű dallamok (Neither More Nor Less), de a két hosszabb záró-tételben (Balkanize-You, Incurably Optimistic) bontakozik ki igazán a Mirage esszenciája, a különböző eredetű hangfoszlányok varázslatosan egyedi birodalma.

H

Lustmord (polgári nevén Brian Williams) világa sem kevésbé egyedi, csak varázslatos helyett inkább túlviláginak mondható. A walesi származású művész még a nyolcvanas években kezdte a szakmát, olyan bandákban, mint a Nurse With Wound vagy a Throbbing Gristle. Pályafutása során videojátékok (többek között a Doom 3), filmek (Underworld, A holló) és tévéreklámok hangmérnökeként, zenei szerkesztőjeként is dolgozott.

A dark ambient műfaját megalapozva - és a későbbiekben tántoríthatatlanul képviselve - Lustmord néven 1983 óta ad ki lemezeket. Ezek közül zeneileg kiemelkedik a Robert Richcsel közösen jegyzett, a Tarkovszkij-film által inspirált Stalker album, de említésre méltó a 2002-es Zoetrope is. Az azonos című rövidfilm Kafka Fegyencgyarmaton című novelláján alapul: ennél a párhuzamnál keresve sem található pontosabb jelző Brian Williams munkáinak bemutatására. A kafkai parabolák elidegenedett világa, a tudatalatti és a valóság közti ellentét elmosása rendre megjelenik a lemezein; bár tavaly nyáron némi kitérőt jelentett - és kissé félresikerültté is vált - a Melvins-koprodukcióban készült Pigs of the Roman Empire.

A Carbon/Core megint csak konkrét felkérésre készült. A Happy Pencil elnevezésű képzőművészeti csoportosulás gondolta úgy, hogy látomásainak hangillusztrálására Brian a legalkalmasabb, így született meg a weboldal (www.happypencil.com) kísérőzenéje, és ennek kiterjesztett változataként a Carbon/Core album. Nincsen ezen csodálkoznivaló: absztrakt, néhol egészen perverz ötletek jellemzik a "boldog ceruzák" műalkotásait. Alienekre emlékeztető torzszülöttek, meghatározhatatlan fajú és nemű lények kavalkádja, megkoronázva egy asztali háttérként is lementhető képpel (Rubber Cow): a gázmaszkot viselő, magas sarkú csizmapatáin dominaként pózoló tehén latexfetisiszták számára elragadó, másoknak ironikus látvány lehet. A képek nézegetése közben bebocsátást nyerhetünk a lustmordi hangeffektusok világába, a hallottakat a menük önálló használata során pedig akár magunk is szerkeszthetjük.

Tim Hecker és Brian Williams zenéje nem tartozik a könnyen befogadható darabok közé. Azzal nyújtanak különleges élményt, hogy önmagukban töredékes elemekből, vízcsobogásból, lávaömlésből vagy éppen eltorzított templomi kórusból alkotnak tökéletes folyamatzenét. A hirtelen alámerülés azonban veszéllyel járhat: akár szorongást is kelthet a szembesülés könyörtelenül megnyíló privát univerzumunkkal.

Kiss Tibor

Alien8 Recordings, 2004; Happy Pencil, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.