Lemez: Privát univerzum (Tim Hecker: Mirages; Lustmord: Carbon/Core)

  • Kiss Tibor
  • 2005. január 27.

Zene

A már-már áttekinthetetlen kortárs elektronikus zenei színtér bõséggel ontja a maradandó alkotásokat, de Tim Hecker Mirages és Brian Lustmord Carbon/Core címû albuma igazán kitüntetõ figyelmet érdemel. Mindkét esetben többrõl beszélhetünk magával ragadó zenénél: Hecker és Lustmord egészen különös világot épített fel.

A már-már áttekinthetetlen kortárs elektronikus zenei színtér bőséggel ontja a maradandó alkotásokat, de Tim Hecker Mirages és Brian Lustmord Carbon/Core című albuma igazán kitüntető figyelmet érdemel. Mindkét esetben többről beszélhetünk magával ragadó zenénél: Hecker és Lustmord egészen különös világot épített fel.

A Montrealban élő Tim Hecker politikaelméletet tanul a Concordia Egyetemen, de főként a helyi zenei élet meghatározójaként ismert. Zenéjét leginkább a laptopjával már Magyarországon is többször felbukkanó bécsi Christian Fennesz lemezeivel rokonítják. A heckeri mixtúra alapja a gitár és a zongora, pontosabban a hagyományos gitár- és zongorajáték eltorzítása és újjáépítése, az elektronikus műfajok bevált receptje, a rekontextualizáció szerint. Nem véletlen, hogy tíz kedvenc lemeze között egy Fugazi-albumot és a feledhetetlen Twisted Sister Stay Hungryját is megemlíti, mint ahogy az sem, hogy az utóbbi évek egyik legüdítőbb gitárcsemegéjének, az Isis Oceanic albumának remixlemezén is szerephez jutott. A nagy rockikonok előtti tiszteletadását a My Love Is Rotten To The Core című kislemezével tudta le: az EP Van Halen-riffek, -gitárszólók, -koncertfelvételek és -interjúrészletek 25 perces kollázsa.

Az igazi elismerést azonban a - kacskaringós életútját meghatározó - hondurasi utazásához kötődő Radio Amor albuma hozta meg 2003-ban. A Radio Amor főhőse Jimmy, a fél életét a tengeren töltő halász, akinek ilyenkor egyetlen kapcsolata marad a civilizációval: a zsebrádiója. Hecker bámulatba ejtő pontossággal ragadja meg az egyedüllét vagy éppen a vágyakozás regisztereit, miközben mélyre hangolt billentyűfutamokkal megeleveníti a tenger hullámzását, disz-szonáns hangsorokkal, véletlenszerű zajfoszlányokkal utalva Jimmy vételi nehézségeire.

A Mirages nyitószámát (Acéphale) például saját bevallása szerint egy Blur-gitármintára építette fel: persze olyan felismerhetetlenné alakítva, hogy némely recenzens már a death metal hangzásának megjelenését ünnepelte zenéjében. Ez a tágan értelmezhetőség szerencsére ismét egységes atmoszférával párosul, bár ezúttal nem beszélhetünk (Jimmyéhez hasonló) kerettörténetről. Egymást követik a tiszta harmóniák (Celestina) és az elfojtott, visszhangszerű dallamok (Neither More Nor Less), de a két hosszabb záró-tételben (Balkanize-You, Incurably Optimistic) bontakozik ki igazán a Mirage esszenciája, a különböző eredetű hangfoszlányok varázslatosan egyedi birodalma.

H

Lustmord (polgári nevén Brian Williams) világa sem kevésbé egyedi, csak varázslatos helyett inkább túlviláginak mondható. A walesi származású művész még a nyolcvanas években kezdte a szakmát, olyan bandákban, mint a Nurse With Wound vagy a Throbbing Gristle. Pályafutása során videojátékok (többek között a Doom 3), filmek (Underworld, A holló) és tévéreklámok hangmérnökeként, zenei szerkesztőjeként is dolgozott.

A dark ambient műfaját megalapozva - és a későbbiekben tántoríthatatlanul képviselve - Lustmord néven 1983 óta ad ki lemezeket. Ezek közül zeneileg kiemelkedik a Robert Richcsel közösen jegyzett, a Tarkovszkij-film által inspirált Stalker album, de említésre méltó a 2002-es Zoetrope is. Az azonos című rövidfilm Kafka Fegyencgyarmaton című novelláján alapul: ennél a párhuzamnál keresve sem található pontosabb jelző Brian Williams munkáinak bemutatására. A kafkai parabolák elidegenedett világa, a tudatalatti és a valóság közti ellentét elmosása rendre megjelenik a lemezein; bár tavaly nyáron némi kitérőt jelentett - és kissé félresikerültté is vált - a Melvins-koprodukcióban készült Pigs of the Roman Empire.

A Carbon/Core megint csak konkrét felkérésre készült. A Happy Pencil elnevezésű képzőművészeti csoportosulás gondolta úgy, hogy látomásainak hangillusztrálására Brian a legalkalmasabb, így született meg a weboldal (www.happypencil.com) kísérőzenéje, és ennek kiterjesztett változataként a Carbon/Core album. Nincsen ezen csodálkoznivaló: absztrakt, néhol egészen perverz ötletek jellemzik a "boldog ceruzák" műalkotásait. Alienekre emlékeztető torzszülöttek, meghatározhatatlan fajú és nemű lények kavalkádja, megkoronázva egy asztali háttérként is lementhető képpel (Rubber Cow): a gázmaszkot viselő, magas sarkú csizmapatáin dominaként pózoló tehén latexfetisiszták számára elragadó, másoknak ironikus látvány lehet. A képek nézegetése közben bebocsátást nyerhetünk a lustmordi hangeffektusok világába, a hallottakat a menük önálló használata során pedig akár magunk is szerkeszthetjük.

Tim Hecker és Brian Williams zenéje nem tartozik a könnyen befogadható darabok közé. Azzal nyújtanak különleges élményt, hogy önmagukban töredékes elemekből, vízcsobogásból, lávaömlésből vagy éppen eltorzított templomi kórusból alkotnak tökéletes folyamatzenét. A hirtelen alámerülés azonban veszéllyel járhat: akár szorongást is kelthet a szembesülés könyörtelenül megnyíló privát univerzumunkkal.

Kiss Tibor

Alien8 Recordings, 2004; Happy Pencil, 2004

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."