Film: Bogár (Julio Medem: Földön egy angyal)

  • - d -
  • 1998. február 19.

Zene

Az úgynevezett spanyol új hullámból természetesen Almodóvart ismerjük, esetleg a szép nevű Bigas Lunát, de a hivatásos besorolók szerint Julio Medem is közéjük tartozik. Pedig sok közös nincs bennük, bár tény, hogy mind spanyolok, viszonylag fiatalok, és szeretnek bonyolult történeteket elmesélni.

Az úgynevezett spanyol új hullámból természetesen Almodóvart ismerjük, esetleg a szép nevű Bigas Lunát, de a hivatásos besorolók szerint Julio Medem is közéjük tartozik. Pedig sok közös nincs bennük, bár tény, hogy mind spanyolok, viszonylag fiatalok, és szeretnek bonyolult történeteket elmesélni.

Ebben a filmben a jó néző - ha van olyan - sokáig bolyonghat útját veszítve. A mese itt annyira bonyolult, hogy könnyű benne tévelyegni. Csak el kell hinni hozzá. Ez pedig jó.

Rossz az, hogy a forgalmazót viszont, úgy látszik, bosszantják a kétértelmű helyzetek, és ezért az eredeti cím - Föld - helyett egy nem túl jól sikerült szellemesség kedvéért azonnal választ ad az egyik fő kérdésre: ki a főszereplő. Szerinte angyal. Lehet, hogy az. Ámbár a film szerint az is előfordulhat, hogy agrármérnök, aki csupán a környéken elszaporodott pincebogarak permetezését akarja megszervezni.

A széteső szilánkok időről időre összeállni látszanak, aztán történik, hallatszik vagy látszik valami, amiből újra kiderül, hogy még sincs minden rendben. Nincs rend, vagy másképp van: kezdhetjük elölről a bizonytalankodást. A természetfölötti jelenségek valami földhözragadtnak tűnő magyarázat segítségével mindig új megvilágításba kerülnek, hogy aztán egy újabb jelenet újra összekavarja a nyomokat.

A kétes identitású főhős, aki az őt körülvevőket néha megváltani igyekszik, néha pedig bogárvizsgáló teleszkópján keresztül, szigorú kívülállóként figyeli őket, maga is nyomolvasással, megértéssel, kíváncsiskodással, illetve mediterrán sasorrának más dolgába való beleütésével foglalkozik. Meg szerelemmel. Hasadt énje természetesen különféle nők után ácsingózik. Az ember a vad erotikus démont, az angyal az otthon- és béketeremtő ártatlankát szeretné meghódítani magának. A nők persze férjezettek, a fiú pedig kicsit bamba: rengeteg féltékeny hímtől hagyja magát megveretni.

Medem a legszebb spanyol hagyományokat, Lorcát és Bu-uelt igyekszik egyesíteni. Álomszerű erotika, mese, szürrealizmus, a világot fejjel lefelé fordító groteszk keveredik filmjében. Még csak a varratok, az illesztési vonalak sem feltűnők. Valahogy mégis a pad alá kerül a sok szék között. Mindent jól kifundált, a történet kanyarog, a szimbólumok keresztülvonulnak, a kulturális vonatkozások vonatkoznak, csak az egészen érződik, hogy ezt a filmet kieszelték. Lorca ide, Bu-uel oda, a nézőnek nincs esélye, hogy nagyon másképp nézze a filmet, mint hőse a kiirtandó bogarakat. Messziről, szakértelemmel, hideg, kutató szemmel és kicsit unatkozva. Még a játékos kedv sem segít. Ahhoz képest, hogy egyik fontos témája a szerelem, sőt a vágy, az író-rendező kis intellektuális távolságtartással kezeli filmjét, és nézőjének sem ad más lehetőséget. A föld, a falu terepasztal marad, egy kusza elmélet modellje: nem válik sem ilyen, sem olyan valósággá. De ebben sincs következetesség: ehhez képest túl sokszor vált a film érzelmesre, érzelgősre, túl sokat esik az eső.

A tanulság csupán annyi, hogy aki nem szeret elég közel hajolni hozzájuk, az ne akarjon bogarakkal foglalkozni.

- d -

Tierra, 1996; írta és rendezte: Julio Medem; fényképezte: Javier Aguirresarobe; zene: Alberto Iglesias; szereplők: Carmelo Gomez, Emma Suarez, Carra Elejalde; forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.