Kiállítás: Gyógy-szertár (Fekete Sas Patikamúzeum, Székesfehérvár)

  • - legát -
  • 1998. február 19.

Zene

Ma már szinte minden nagyobb településen, így Székesfehérváron is, van egy afféle ékszerdoboz, amit óvárosnak, belvárosnak vagy csak szimplán bevásárlóutcának neveznek, ahol nincsen panel, nincsenek önkéntes lakásfoglalók. Egy kirakat, amivel büszkélkedni lehet, forgalom alig, és az is idegen.

Nem szól ránk a házmester.

Friss festéktől csillognak a házak, sípolnak a macskakövek, az egész még ilyenkor, februárban is megható, pedig csak néhány kísértet járja be a terepet, bebábozódott figurák, pincérek, teremőrök, taxisok között ténferegve, és az sem számít, hogy majdnem tavasz van, plusz vasárnap. Mindenütt csak a zárva felirat olvasható. Se kocsma, se kávéház, a helyi kultúrközpont, az István Király Múzeum nyitvatartási ideje is korlátozva, hova is lehetne betérni, ha nem a Fekete Sas Patikamúzeumba, ami csodák csodájára nincsen berácsozva.

A két helyiségből álló apró boltocskában - amit azért erős túlzás múzeumnak nevezni - felbukkan egy igazi néni, kezünkbe nyom egy tájékoztatót, amiből megtudhatjuk, hogy az itt látható cuccok több mint kétszáz évesek, a bútor éppúgy, mint a tégelyek, üvegcsék, mozsarak. Talán még a nénit is a jezsuiták szervezték be, amikor 1746-ban megnyitották intézményüket.

A patika 1971-ig működött valóságosan, volt ott minden, mi szem-szájnak ingere, Tardyl, Amidazophen, Valeriana meg amit akartok, és csak kétszázhuszonöt évi üzem után jöttek rá arra, hogy még mindig nem cserélték ki a bútorokat. Ezt követően lelkes patikatörténészek estek neki az enteriőrnek, négy évig kapargatták a festékrétegeket a tölgyfa berendezésről, míg végre előbukkant az eredeti változat, ami tizenkét évig készült (1746-1758 között dolgozott rajta a messzi földön híres Baumgartner-műhely). Igaz, barokknak indult, de az utolsó darabok már a rokokó stílusjegyeit viselik magukon, bizonyítva, hogy a divat akkor valamivel gyorsabban terjedt, mint manapság.

A tájékoztató olvasmány után a nénit lehet kérdezni erről-arról, de ha nem vagyunk kíváncsiak, akkor is elmondja, hogy a szobrokat azért csinálták hársfából, mert az a legidőtállóbb; hogy az üvegekből azért van ilyen kevés, mert a többi már eltört, no és persze azt is, hogy a beázás a plafonon nem a restaurátori munka része.

Nyugtatót viszont receptre sem ad.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.