Kiállítás: Gyógy-szertár (Fekete Sas Patikamúzeum, Székesfehérvár)

  • - legát -
  • 1998. február 19.

Zene

Ma már szinte minden nagyobb településen, így Székesfehérváron is, van egy afféle ékszerdoboz, amit óvárosnak, belvárosnak vagy csak szimplán bevásárlóutcának neveznek, ahol nincsen panel, nincsenek önkéntes lakásfoglalók. Egy kirakat, amivel büszkélkedni lehet, forgalom alig, és az is idegen.

Nem szól ránk a házmester.

Friss festéktől csillognak a házak, sípolnak a macskakövek, az egész még ilyenkor, februárban is megható, pedig csak néhány kísértet járja be a terepet, bebábozódott figurák, pincérek, teremőrök, taxisok között ténferegve, és az sem számít, hogy majdnem tavasz van, plusz vasárnap. Mindenütt csak a zárva felirat olvasható. Se kocsma, se kávéház, a helyi kultúrközpont, az István Király Múzeum nyitvatartási ideje is korlátozva, hova is lehetne betérni, ha nem a Fekete Sas Patikamúzeumba, ami csodák csodájára nincsen berácsozva.

A két helyiségből álló apró boltocskában - amit azért erős túlzás múzeumnak nevezni - felbukkan egy igazi néni, kezünkbe nyom egy tájékoztatót, amiből megtudhatjuk, hogy az itt látható cuccok több mint kétszáz évesek, a bútor éppúgy, mint a tégelyek, üvegcsék, mozsarak. Talán még a nénit is a jezsuiták szervezték be, amikor 1746-ban megnyitották intézményüket.

A patika 1971-ig működött valóságosan, volt ott minden, mi szem-szájnak ingere, Tardyl, Amidazophen, Valeriana meg amit akartok, és csak kétszázhuszonöt évi üzem után jöttek rá arra, hogy még mindig nem cserélték ki a bútorokat. Ezt követően lelkes patikatörténészek estek neki az enteriőrnek, négy évig kapargatták a festékrétegeket a tölgyfa berendezésről, míg végre előbukkant az eredeti változat, ami tizenkét évig készült (1746-1758 között dolgozott rajta a messzi földön híres Baumgartner-műhely). Igaz, barokknak indult, de az utolsó darabok már a rokokó stílusjegyeit viselik magukon, bizonyítva, hogy a divat akkor valamivel gyorsabban terjedt, mint manapság.

A tájékoztató olvasmány után a nénit lehet kérdezni erről-arról, de ha nem vagyunk kíváncsiak, akkor is elmondja, hogy a szobrokat azért csinálták hársfából, mert az a legidőtállóbb; hogy az üvegekből azért van ilyen kevés, mert a többi már eltört, no és persze azt is, hogy a beázás a plafonon nem a restaurátori munka része.

Nyugtatót viszont receptre sem ad.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.