Hogyha nagyon hülye férfiak készülődnek valami számukra nagyon nagyszabásúnak tűnő disznóságra, és közben nagyon komoly képpel nagyon nagy baromságokat beszélnek, az, ha akarom, Tarantino. Ha akarom, meg a francia bűnügyi komédiák egyik legszebb hagyománya. Amit most látunk, egy nagyon francia kanadai film, például Gerard Depardieu és Johnny Hallyday aktív közreműködésével. Balfácánok terén a franciák mindig is önellátók voltak, így mister Brown vagy mister Pink összes hülyesége a Reservoir Dogsból most hatványozottan van jelen, megspékelve Fernandel, Bourvil, Funés spermabanki hagyatékával, s ez nem semmi.
Az az igazság, hogy a művészet fejlődésének lélegzetelállító ütemét magam már alig is bírom követni, holott törekszem erősen, így képtelen vagyok eldönteni, hogy a lövöldözős szakágban számít-e valami egyáltalán tragikomédiának, vagy ezt a műfajt már törölték. Szerintem törölték, de most valaki szembement e korszerű filmjével a korszellemnek, ami ugye önkezével törölt a tárgyban.
A Balhéban úgy hal hős és gonosz, mint a békebeli tragikomédiákban: szinte észrevétlen, van, mikor nem is mutatja, csak mondja, de mégis nagy-nagy méltósággal, ugyanakkor nyomorultul nevetséges körülmények között (a fejére ejtenek egy kolerás téglát az égő vonatból, miközben megmenti a főhős kedvesét).
További hozzáadott érték Abe Vigoda a túlkoros chicagói don szerepében, akivel kapcsolatban a szereplők hajlamosak néha megjegyezni, hogy Don Corleonénak hiszi magát. Noha Al Capone birodalmának romjain járunk, a Keresztapa simán belefér a sztoriba, mert az épp ilyen, a matuzsálem (Abe Vigoda) ott még csak kisfőnök volt, Tessio, a menyétarcú caporegime. Egy szó, mint száz, tessék megnézni, nem lesz semmi baj belőle, csak vigyázzanak, nehogy egy eltévedt golyó...
- ts -
A Best Hollywood bemutatója