Film: Fonákja (Pacskovszky József: A boldogság színe)

  • Veralina
  • 2003. október 30.

Zene

Már a romantikusok is a kék virágot keresték, aztán jött a kék madár, no meg persze a kék tündér - a boldogság Pacskovszky József új mozijában sem váltott színt, mint a film szereplőitől megtudhatjuk, még mindig kékben pompázik. A mozi hőseit természete-sen nem Heinrich von Ofter-dingennek, Tyltylnek meg Mytylnek vagy Pinocchiónak hívják, de azért akad köztük egy Ditta (György Anna), egy Hanna (Rudolf Teréz) meg egy Thierry (Kálid Artúr) is.
Már a romantikusok is a kék virágot keresték, aztán jött a kék madár, no meg persze a kék tündér - a boldogság Pacskovszky József új mozijában sem váltott színt, mint a film szereplőitől megtudhatjuk, még mindig kékben pompázik. A mozi hőseit természete-sen nem Heinrich von Ofter-dingennek, Tyltylnek meg Mytylnek vagy Pinocchiónak hívják, de azért akad köztük egy Ditta (György Anna), egy Hanna (Rudolf Teréz) meg egy Thierry (Kálid Artúr) is.

Hogy ők mennyire főszereplői a filmnek: kérdés - A boldogság színe több egyenrangú karaktert vonultat fel, akik között akad magyar, francia, francia magyar, betegesen szenvedélyes, szenvedélybeteg, házaspár, házasodni készülő pár, pár szingli egyaránt. (Élet)történeteikbe egy olyan májusi napon pillanthatunk be, amikor is váratlanul esni kezd a hó - a meteorológiai csoda eddigi vonzásaikat és választásaikat kérdőjelezi meg.

A szereplők így-úgy-amúgy összekapcsolódnak egymással, rajtuk keresztül pedig a laza szerkesztésű film epizódjai is: a rasszista támadás áldozatául esett buszsofőrről példának okáért az az orvos (Rátóti Zoltán) veszi fel a látleletet, aki Hannát készül elvenni, aki a magyar francia (Eric Desfosses) szeretője, aki pedig Ditta férje.

A film formáját tekintve igen trendinek mondható - elég, ha csak a Lantana - Szövevény, a Szeress, ha tudsz vagy a jó öreg Robert Altman Rövidre vágva című klasszikusára gondolunk. Ha jó a mozi, a laza epizódok, akár a novellák a novellafüzérben, önállóan és a nagyobb egység részeként is megállják a helyüket. Pacskovszky új filmjével azonban sajnos nem ez a helyzet. A boldogság színe epizódjai között akadnak jobbak, rosszabbak egyaránt, kifejezetten líraiak és szívmelengetők is, egyik-másik rész azonban erőltetett.

A napjaink Budapestjén játszódó történeteket helyenként szürreális betétek szakítják meg - a szereplők Gózon Francisco színpompás képein álmot látnak, táncra perdülnek, vagy dalra fakadnak. Mégis, a filmben nem ezek a valóságtól elrugaszkodó, meseszerű jelenetek hatnak szürreálisnak, hanem maga az ábrázolt realitás - egyik-másik jelenet és párbeszéd kínosan valószerűtlen.

A boldogság színének a fonákja az egyenetlenségében rejlik. Hiába esünk gondolkodóba egy-egy jelenetet látva az emberi kapcsolatok milyenségéről, urambocsá` még a lét értelméről is, egy hirtelen hangulatváltás, egy újabb, kevésbé sikerült szcéna mindezt ellaposítja, zárójelbe teszi, mondhatnók: elszínteleníti.

Veralina

A Mokép bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.