Film: Időzavar (Erdélyi Dániel: Előre!)

  • - turcsányi -
  • 2002. november 14.

Zene

Már napok óta megy egy előzetes a tévénkben, valami show lesz (volt, ugye a nyomdai átfutás) a nyolcvanas évekről, varázsos hívószavak íródnak a képernyőre: a fogyasztói szocializmus mára nyilván vicces csodái, retrodáridó.
Már napok óta megy egy előzetes a tévénkben, valami show lesz (volt, ugye a nyomdai átfutás) a nyolcvanas évekről, varázsos hívószavak íródnak a képernyőre: a fogyasztói szocializmus mára nyilván vicces csodái, retrodáridó.

Erdélyi Dániel filmje példásan mondja föl ezeket a mágikus szavakat: szómúzeum mozgóképen, ki látott már ilyet. 1984-ben járunk, úttörőavatás van, Gáspár Sándor ismét párttitkárt alakít. A film pionyírrá cseperedett hősei összejönnek videózni, néznek, mint a moziban: zombikat. Nem is lenne semmi bajunk, csak hát körülöttük ólálkodik a történelem, és a szüleik, tanáraik is olyan furcsán viselkednek.

Ahhoz, hogy a film láttán elsődlegesen megfogalmazható kérdést kibökjük, nem kell túllépnünk az iskolai avatóünnepséget ábrázoló képsorokon. Dísztribün a suli udvarán, vörös drapérián Marx, Engels és Lenin gigantban, hallgassuk meg a párttitkár elvtárs ünnepi köszöntőjét, ami nem telik zavartalan, a szomszédos panel tetejéről érkező röplapok rendet bontanak, jaj.

A kérdés kézenfekvő: lehet-e, szabad-e, érdemes-e emlékezetből filmet csinálni?

Vajon ki a bánat azoknak a - valamiért homályban hagyott tartalmú -röpcéduláknak a célközönsége? A tízévesek? A tanári kar? Garas Dezső, a pedellus? Tényleg úgy nézett ki egy iskolai rendezvény, mint a november hetedikei központi ünnepség? Az alkérdések végtelenül folytatható sorozata arra enged következtetni, hogy mindez alkotói kitervelés eredménye. Miszerint a vállalás nem kevesebb, mint 1984 kora nyarának néhány szép napjára sűríteni a Magyarországon negyven esztendeig létező szocializmus összes, éppen eszünkbe jutó örömét és bánatát.

Ha ez volt a terv (nem ez volt, ez nem lehetett), akkor majdnem sikerült. Ha bármi más (vajon mi), akkor az egyáltalán nem. Az Előre! sikerületlen darab, ahhoz sem csinál túl sok kedvet, hogy vizsgáljuk mellékesebb érdemeit.

Gáspár párttitkár fia, kell-e mondani, rossz társaságba keveredett, padtársának, legjobb barátjának apukája szamizdatot gyárt és terjeszt, minek következményeként titkosrendőri megfigyelés alatt áll, s mikor a helyzet már fokozódik, házkutatást is tartanak nála, a nyikhaj hadnagyocska beleeszik a zúzapörköltjébe. ´ meg beleesik a gyerekek tanító nénijébe, de a párt egyik vadászházába irányuló osztálykiránduláson csalódnia kell, hazai pályán eltáncolja tőle mit gondolnak, ki?

A néző szinte látja maga előtt azt a szellemi pezsgést, melynek során eldöntetett, hogy a párt vadászházának gondnoka, talpig stüsziben, Bodrogi Gyula legyen. Megszólalásig úgy, mint múlt héten a Big Brotherben. Mire ideérünk, a választ sem takargathatjuk: nem érdemes emlékezetből filmet csinálni. Nem is azért elsősorban, mert az ember esetleg néha roszszul emlékszik erre vagy arra. Netán megélt emlékei olykor összekeverednek olvasmány- vagy egyéb élményeivel. Hanem azért, mert az emlékek - meglehet, szerfelett kedvesek - önmagukban semmire sem jók. Valamit gondolni is kéne felőlük. Ám az Előre! a felsorolásuk után véget ér. Pedig akkor kéne kezdődnie.

Maradjunk tehát annyiban, hogy az alkotó kibeszélte magából azt, ami választott tárgyában a szívit nyomta. Valóságos közlendőit következő mozijából tudhatjuk meg.

- turcsányi -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.