Film: Időzavar (Erdélyi Dániel: Előre!)

  • - turcsányi -
  • 2002. november 14.

Zene

Már napok óta megy egy előzetes a tévénkben, valami show lesz (volt, ugye a nyomdai átfutás) a nyolcvanas évekről, varázsos hívószavak íródnak a képernyőre: a fogyasztói szocializmus mára nyilván vicces csodái, retrodáridó.
Már napok óta megy egy előzetes a tévénkben, valami show lesz (volt, ugye a nyomdai átfutás) a nyolcvanas évekről, varázsos hívószavak íródnak a képernyőre: a fogyasztói szocializmus mára nyilván vicces csodái, retrodáridó.

Erdélyi Dániel filmje példásan mondja föl ezeket a mágikus szavakat: szómúzeum mozgóképen, ki látott már ilyet. 1984-ben járunk, úttörőavatás van, Gáspár Sándor ismét párttitkárt alakít. A film pionyírrá cseperedett hősei összejönnek videózni, néznek, mint a moziban: zombikat. Nem is lenne semmi bajunk, csak hát körülöttük ólálkodik a történelem, és a szüleik, tanáraik is olyan furcsán viselkednek.

Ahhoz, hogy a film láttán elsődlegesen megfogalmazható kérdést kibökjük, nem kell túllépnünk az iskolai avatóünnepséget ábrázoló képsorokon. Dísztribün a suli udvarán, vörös drapérián Marx, Engels és Lenin gigantban, hallgassuk meg a párttitkár elvtárs ünnepi köszöntőjét, ami nem telik zavartalan, a szomszédos panel tetejéről érkező röplapok rendet bontanak, jaj.

A kérdés kézenfekvő: lehet-e, szabad-e, érdemes-e emlékezetből filmet csinálni?

Vajon ki a bánat azoknak a - valamiért homályban hagyott tartalmú -röpcéduláknak a célközönsége? A tízévesek? A tanári kar? Garas Dezső, a pedellus? Tényleg úgy nézett ki egy iskolai rendezvény, mint a november hetedikei központi ünnepség? Az alkérdések végtelenül folytatható sorozata arra enged következtetni, hogy mindez alkotói kitervelés eredménye. Miszerint a vállalás nem kevesebb, mint 1984 kora nyarának néhány szép napjára sűríteni a Magyarországon negyven esztendeig létező szocializmus összes, éppen eszünkbe jutó örömét és bánatát.

Ha ez volt a terv (nem ez volt, ez nem lehetett), akkor majdnem sikerült. Ha bármi más (vajon mi), akkor az egyáltalán nem. Az Előre! sikerületlen darab, ahhoz sem csinál túl sok kedvet, hogy vizsgáljuk mellékesebb érdemeit.

Gáspár párttitkár fia, kell-e mondani, rossz társaságba keveredett, padtársának, legjobb barátjának apukája szamizdatot gyárt és terjeszt, minek következményeként titkosrendőri megfigyelés alatt áll, s mikor a helyzet már fokozódik, házkutatást is tartanak nála, a nyikhaj hadnagyocska beleeszik a zúzapörköltjébe. ´ meg beleesik a gyerekek tanító nénijébe, de a párt egyik vadászházába irányuló osztálykiránduláson csalódnia kell, hazai pályán eltáncolja tőle mit gondolnak, ki?

A néző szinte látja maga előtt azt a szellemi pezsgést, melynek során eldöntetett, hogy a párt vadászházának gondnoka, talpig stüsziben, Bodrogi Gyula legyen. Megszólalásig úgy, mint múlt héten a Big Brotherben. Mire ideérünk, a választ sem takargathatjuk: nem érdemes emlékezetből filmet csinálni. Nem is azért elsősorban, mert az ember esetleg néha roszszul emlékszik erre vagy arra. Netán megélt emlékei olykor összekeverednek olvasmány- vagy egyéb élményeivel. Hanem azért, mert az emlékek - meglehet, szerfelett kedvesek - önmagukban semmire sem jók. Valamit gondolni is kéne felőlük. Ám az Előre! a felsorolásuk után véget ér. Pedig akkor kéne kezdődnie.

Maradjunk tehát annyiban, hogy az alkotó kibeszélte magából azt, ami választott tárgyában a szívit nyomta. Valóságos közlendőit következő mozijából tudhatjuk meg.

- turcsányi -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.