Lemez: Elviselhető könnyűség (The Hellacopters: By The Grace Of God)

  • Greff András
  • 2002. november 14.

Zene

Akilencvenes évek eleje óta követem figyelemmel Nicke Andersson pályafutását, többnyire határozottan szurkolói alapállásból. Emberünk a nyolcvanas évek végén, még tinédzserként alapító tagja volt az Entombednak, s majd´ tíz éven át a svéd zenekar kimagaslóan tehetséges dobosaként és fő dalszerzőjeként jeleskedett. Szép kis firma volt ez a csoportosulás: könyörtelen, véres death-metálként indult a Left Hand Path című műfaji alapvetéssel, melynek okán úgyszólván indulása pillanatától nemzetközi elismerés övezte, mégis képes volt épp a megfelelő időben fazont váltani. 1993-ban a Wolverine Blues, négy évre rá a To Ride, Shoot Straight And Speak The Truth következett, mindkettő a fajsúlyosabb európai gitárzenék legfelsőbb kasztjába sorolandó: akár a punk, akár a hardcore vagy a metál felől közelítünk, menthetetlenül az oda-vissza rajongásig jutunk. Az előbbi még sötétebb, nyomasztóbb világgal bírt, az utóbbit pedig találóan jellemezte anno a Kerrang: "Akárha a Stooges játszana metált." Mindkettő kimagaslóan sikeres volt szerte a világon, alighanem valóban azért, mert szintézisük számtalan stílus kedvelői számára kínált egy időben azonosulást (azt a mocskos garázshangzást még a finnyásabb New York-i noise-brigádok is tisztelettel fogadták). Aztán Nicke Andersson otthagyta a bandát.
Akilencvenes évek eleje óta követem figyelemmel Nicke Andersson pályafutását, többnyire határozottan szurkolói alapállásból. Emberünk a nyolcvanas évek végén, még tinédzserként alapító tagja volt az Entombednak, s majd´ tíz éven át a svéd zenekar kimagaslóan tehetséges dobosaként és fő dalszerzőjeként jeleskedett. Szép kis firma volt ez a csoportosulás: könyörtelen, véres death-metálként indult a Left Hand Path című műfaji alapvetéssel, melynek okán úgyszólván indulása pillanatától nemzetközi elismerés övezte, mégis képes volt épp a megfelelő időben fazont váltani. 1993-ban a Wolverine Blues, négy évre rá a To Ride, Shoot Straight And Speak The Truth következett, mindkettő a fajsúlyosabb európai gitárzenék legfelsőbb kasztjába sorolandó: akár a punk, akár a hardcore vagy a metál felől közelítünk, menthetetlenül az oda-vissza rajongásig jutunk. Az előbbi még sötétebb, nyomasztóbb világgal bírt, az utóbbit pedig találóan jellemezte anno a Kerrang: "Akárha a Stooges játszana metált." Mindkettő kimagaslóan sikeres volt szerte a világon, alighanem valóban azért, mert szintézisük számtalan stílus kedvelői számára kínált egy időben azonosulást (azt a mocskos garázshangzást még a finnyásabb New York-i noise-brigádok is tisztelettel fogadták). Aztán Nicke Andersson otthagyta a bandát.

Az úgy történt, hogy a To Ride... megjelenése - a szokásos kiadói szemétkedések miatt - vagy két évet csúszott, s ha már így, az aktív Andersson gyorsan gründolt magának otthon egy jó kis hobbizenekart. A Hellacopters csupa-csupa Motörhead-, Kiss-, AC/DC- és MC5-fanatikus szövetsége lett azon célból, hogy felfrissítsék az említett zenekarok plusz egyúttal a hazai, a legendás The Nomads által fémjelzett hagyományt. Debütáló lemezük, a tokkal-vonóval együtt huszonhat óra alatt elkészített Supershitty To The Max!, úgy vélem, a kilencvenes évek egyik legkiválóbb rocklemeze: hibátlan dalok, hovatovább attitűd és fazon, nagyszerű - természetesen lepusztult, de erőteljes - megszólalás. Nicke Anderssonról pedig kiderült, hogy - immár Nicke Royale fedőnéven - gitáros-énekesnek is kifogástalan. Svédországban a lemez meglepő sikert aratott (vitte az ottani Grammyt), és ez bizonyára szerepet játszott abban, hogy Andersson a Hella javára lemondott anyazenekaráról. A ´98-as Payin´ The Dues szintén kötelező darab, a megközelítés változatlan, a nóták viszont ragadósabbak - nem is maradt el a nemzetközi áttörés. A lemez turnéján a zenekar már nélkülözni volt kénytelen a másodgitáros Dregent, a svéd magazinok címlapsztárját, aki egyre elfoglaltabbá vált a skandináv rakendroll másik alapcsapata, a glamesebb-poposabb Backyard Babies irányításával. Aligha véletlen, hogy miután a vérbeli, vad punkfigura kikerült a képből, a Hellacopters hangzása radikálisan átalakult. A ´99-es puhány, töketlenre polírozott és fájdalmasan langyos dalokra boltozott Grande Rock a zenekar legrosszabb produkciója, jómagam személyes sértésnek vettem, lemondtam az együttesről, így a rá következő High Visibilityt csak meglehetős spéttel engedtem a fülem közelébe. Ez utóbbi azért, lévén, hogy visszatérőben voltak rajta a jó számok és a lendület, kétségtelenül reményt keltő munka volt.

Az idei évet ígéretesen indították, nyár elején került boltokba a Cream Of The Crap! - Vol 1. válogatás, amely a kislemezeket finoman szólva is szaró zenekar sorlemezekre nem került, javarészt elég ízletes tizennyolc (!) dalát adta közre. Most pedig itt a By The Grace Of God, megint egy igazán klassz lemez. Holott szó sincs a gyökerekhez való visszatérésről, nincs betorzított vadulás, éppen ellenkezőleg, ez a leglazább, legfinomabb ´copters, mintha a Thin Lizzy találkozna a Ramonesszal (a lendület!) és a Lynyrd Skynyrddel. Itt most végre igazán meggyőzően áll össze minden, a nagy gitárszólóktól (a Dregen helyére érkezett Robert Dahlqvist telitalálat választás volt) a kimondottan ragadósra vett énekdallamokon keresztül a bugis zongorafutamokig; mára sikerült igazán markánssá csiszolni az először három éve megütött új hangot, elkerülni az érdektelen retróhoz vezető ösvényeket. Legfőképp pedig ezeknek a számoknak egytől egyig sajátja egyfajta emelkedettség, amely, lemezcím ide vagy oda, nettó földi örömökből táplálkozik, s amelytől egészen könnyűnek érzi magát a hallgató, olyannyira, hogy erre az anyagra szépen rá is szokik. Meglehet, a By The Grace Of God nem hagy sokkal több nyomot maga után a levegőbe permetezett jeges víznél, de épp oly´ maradéktalanul frissít, és ez szerintem egyáltalán nem kevés.

Greff András

Universal, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.