Film: Jóságos elefánt a gonosz porcelánok boltjában (Végképp eltörölni)

  • - sisso -
  • 1996. augusztus 15.

Zene

A teste térfogata kissé csökkent, a mája lerobbant a metabolikus szteroidoktól, de a mosolya az még mindig azé a kedves pásztorfiúé az osztrák Alpokból. Imádják az amerikaiak, mert nagyon-nagyon rossz embereket nagyon fel tud dühíteni, és állítólag nem teljesen hülye. Arnold Schwarzeneggert új filmje Amerika királyává tette.

Mindent megtett már ahhoz, hogy elnöknek jelöltethesse magát: teáskannával kinyírt egy ellenséges hadsereget, bedobozolta a higanyembert, szembeszállt az elektromágneses szögbelövővel, sőt, a Marson is járt teherbe esni. Ha a kongresszus belemegy, hogy ne csak született amerikai állampolgár lehessen az elnök, akkor előzetes szociológiai kutatások alapján (hét kérdése stb.) a megkérdezettek száz százaléka szavazna rá. De neki semmi nem elég, újabb ösvényeket tarol le az amerikai polgárok és az akciófilm-rajongók szívéhez. Legutóbbi filmje az amerikai internacionálé jegyében létrejött Végképp eltörölni (a radír) már a hiper wauwww és a halálos oh god faktorhoz tartozik. A magányos hősideál netovábbja: politikus érdeklődésű, két lábon járó rakétahordozó, nem érdekli a szex, szabadesés közben simán interferál a saját ejtőernyőjével többször is, ha nem sikerül, tíz méterről már simán leugrik, büszke, jóságos elefánt módjára járkál a humanoidok között, csak a rossz nyakára nehezedik rá a bakancsa, mint acélsín a talpfára, és csak a rosszak csontjai reccsennek keze által, mint száraz gyújtós a tűzben, de nem pacemaker, emberi szív dobog az óriás szalmaember mellkasában.

Az utóbbi hasonlatok a forgatókönyvíró ötletei, aki az első, abban a vonatkozásban, hogy afroamerikaiként műveli ilyen méretekben a szakmát. Very correct. Nem jöhetett volna létre ez a film a rendező: Charles Russel (a Maszk című filmmel hívta fel magára a figyelmet) és Vanessa Williams (énekesnő, lejárt szavatosságú Miss Amerika, Arnie felesége rábeszélésére vették be a buliba) nélkül. Vanessának testhezálló a koronatanú-szerep, nem sokat beszél, a végén inkább énekel, de egyébként sem a dialógusok viszik el ezt a filmet.

A cyber-James Bond, Kruger, a takarító, vagy ahogy mindannyian ismerjük, Arnold, a Schwarzenegger, a Cyrez műszaki üzem mocskos üzérkedéseit leleplező hölgyet védi a filmben, lévén ő a kormány tanúvédő programjának legjobb embere. Az X-aktákhoz hasonlíthatóan izgalmas és hiteles a történet. Üzletemberek eladják a csodafegyvert egy ügyefogyott, sápkóros pánszovjet kommunistának (Arni negatívja) sok pénzért, ezt leleplezi az FBI, de az is vívja sok kis mocskos háborúját, szintén pénzért, ezért a tanúkat más tanúk tanúvédőivel nyíratja ki. Kruger korrumpálhatatlan, és tudja ezt Caan is (Robert Deguerin), a korrumpálható big ász, ezért életre-halálra folyik a vér. Illetve nem is sok folyik, mert a csodafegyver (a szóban forgó) elektromágneses impulzussal valami majdnem súrlódásmentes pályájú lövedéket lő ki, és kis rést üt, de halálosat. A fegyver keresője, mint a röntgen, átlát a falon, de még Arnie máját is meg lehet vele vizsgálni. Nem tudom, haditechnika tekintetében mennyire áll meg ez a valóság talaján, de nem is akarom megtudni. A lényeg, hogy a Pentagon valószínűleg hamarosan előáll a gyorsított kontraszelektív Internacionáléval, élén Arnie lesz az elnök.

Főhősünknek ezúttal se egy hastalavista, baby, se egy I´ll be back, se egy bazmeg nem hagyja el a száját, csupán annyit mond: very nice, mindezt improvizatíve, nem a forgatókönyvírók rafinériájából. Rambo elbaszta, neki nem volt olyan gyors az agya, mint a bicepsze.

- sisso -

Eraser, színes, amerikai, 1996, 115 perc. Rendezte: Charles Russel; fényképezte: Adam Greenberg; szereplők: Arnold Schwarzenegger, Vanessa Williams, James Caan. Bemutatja az InterCom.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.