Film: Keresd a férfit! (Kamondi Zoltán: Kísértések)

  • Bodor Béla
  • 2002. március 14.

Zene

Annyit keresték már a nőt, égen-földön, papíron és vásznon, hol megtalálták, hol nem, de közben méltatlanul mellőzték a férfira reálisan létező igényt. Kamondi Zoltán is kivette a maga részét a nagy tűvétevésből, majd úgy döntött, hogy ezúttal a férfiak nyomába ered. Új filmjében mindjárt több példányát is keresik az erősebb nemnek, jelesül apát, fiút és férfit.
Annyit keresték már a nőt, égen-földön, papíron és vásznon, hol megtalálták, hol nem, de közben méltatlanul mellőzték a férfira reálisan létező igényt. Kamondi Zoltán is kivette a maga részét a nagy tűvétevésből, majd úgy döntött, hogy ezúttal a férfiak nyomába ered. Új filmjében mindjárt több példányát is keresik az erősebb nemnek, jelesül apát, fiút és férfit.

A Kísértések sokszögtörténetének középpontjában egy Marci nevű fiatalember áll, aki a felnőtté válás kínjaival veszkődik. Ehhez ki kéne szabadulnia az anya fojtogató szeretetéből, meg kell tudnia, hogy ki az apja és kicsoda ő. Három nő tartja bűvkörében, az anyán kívül a szerelme és egy kis cigánylány, más és más szerepeket, életmintákat kínálva föl neki, és a maguk kevésbé erőszakos és jóval kevésbé hatékony módján ugyanezt teszik a környezetében mozgó férfiak is: az anya szeretője, az apa és az egyetemi prof. Az egyedül nevelő mama viszonylag egyszerű és jól ismert képlet: foggal-körömmel harcol a fiáért, és rosszul tűri a konkurenciát. Elvira sem egy bonyolult eset, szeretne kitörni szülei kispolgári életéből, és ehhez a diplománál is alkalmasabb eszköznek tűnik egy előnyös házasság. Marcink elég jól eleresztett srác, a mama a bankszektorban keresi a vajas kenyérre valót, akárcsak Elek, a szerető, aki szerint Marci egyetlen logikus választása, ha ő is belép a fehérgalléros establishmentbe. Az anyjával élő professzor viszont nem annyira a tudományos pálya szépségeit van hivatva felcsillantani, mint inkább a rendező humorát. Nem igazi pálya az amúgy virágzó magyar mezőgazdaság kétségtelenül romantikus és kalandos világa sem, tekintve, hogy az apa vállalkozása a csőd szélén áll. Reálisan megnyíló lehetőség viszont (egy tehetséges informatikus tanuló előtt) a társadalmon és törvényen kívüli cracker/hacker gyors pénzzel kecsegtető útja, ami Marcit a bűnbe, majd a börtönbe viszi. És mint akinek ennyi gond nem elég, vészterhes kapcsolatba bonyolódik egy cigány gyereklánnyal.

Minden konfliktus e figurák jellemébe és egymáshoz való viszonyába van kódolva. Kamondi klasszikus drámát vitt színre - szemben Az alkimista és a szűz tézisdrámájával -, de (szerencsére) nem a szereplők lélektanára koncentrált, hanem a kapcsolatok hálójára és dinamikájára. Szinte teljesen hiányoznak a leíró vagy hangulatfestő jelenetek; a feszített történet drámai helyzetek sorozatában bontakozik ki.

Kamondi meglepően visszafogottnak, már-már letisztultnak mutatkozott harmadik nagyjátékfilmjében. Elmaradtak a korábbi munkáit, a Halálutak, angyalokat, az Alkimistát, de a kisjátékfilmeket is eluraló mágikus-misztikus elemek, az utalások és jelképek, az emblematikus helyszínek. A Kísértések inkább a dokumentumfilmes Kamondira emlékeztet evilágiságával és átlátható szerkezetével; a rendező egyik jellegzetességének mondható ironikus hangütés ezúttal nem betétekben és magánszámokban kapott helyet (egyetlen kivétel talán a tanár úr a hókiflijével), hanem beépült a figurákba és helyzetekbe. Jó példa - és az egyik kedvencem - a hajléktalanok átvedlése: elég egy gyors fazonigazítás és egy öltöny, hogy a páriák átalakuljanak tiszteletre méltó, tőkepénzes állampolgárokká.

Szerencsés találat volt a főhőst játszó ismeretlen fiatalember (Miklós Marcell), és nagyon jó Básti Juli az anya, Derzsi János az apa szerepében. A romák behozatala azonban több szempontból is problematikus. Természetesek és életteliek a hiteles szituációkban - és azonnal leleplezik a nem hitelest. Kamondi azt hozta fel mentségére, hogy neki egyszer igazából el akartak adni egy cigánylányt, én ezt készséggel elhiszem, de kevésnek tartom az üdvösséghez. A rendező ugyanúgy a tűzzel játszik, mint a hőse, amikor beleszövi őket a történetbe (az életébe), anélkül, hogy pontosan tudná, mit akar tőlük vagy velük. Kovács Juli tüneményes, az egyik legszebb jelenet, amikor a nagymamát játszó Rafael nénivel pörköltet visznek a börtönbe, de a film befejezése elárulja a rendező tanácstalanságát. Magyarán nem tud jól kijönni a córeszból, amit magának kevert.

Ennek ellenére és ezzel együtt a Kísértések jó film, megfogja és fogva tartja a nézőjét.

- borz -

Kísértések; fekete-fehér/színes magyar film, 2001, 88 perc; rendező: Kamondi Zoltán; operatőr: Medvigy Gábor; zene: Melis László; szereplők: Miklós Marcell, Kovács Julianna, Básti Juli, Derzsi János, Budai Kati; forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.