Film: Keresd a férfit! (Kamondi Zoltán: Kísértések)

  • Bodor Béla
  • 2002. március 14.

Zene

Annyit keresték már a nőt, égen-földön, papíron és vásznon, hol megtalálták, hol nem, de közben méltatlanul mellőzték a férfira reálisan létező igényt. Kamondi Zoltán is kivette a maga részét a nagy tűvétevésből, majd úgy döntött, hogy ezúttal a férfiak nyomába ered. Új filmjében mindjárt több példányát is keresik az erősebb nemnek, jelesül apát, fiút és férfit.
Annyit keresték már a nőt, égen-földön, papíron és vásznon, hol megtalálták, hol nem, de közben méltatlanul mellőzték a férfira reálisan létező igényt. Kamondi Zoltán is kivette a maga részét a nagy tűvétevésből, majd úgy döntött, hogy ezúttal a férfiak nyomába ered. Új filmjében mindjárt több példányát is keresik az erősebb nemnek, jelesül apát, fiút és férfit.

A Kísértések sokszögtörténetének középpontjában egy Marci nevű fiatalember áll, aki a felnőtté válás kínjaival veszkődik. Ehhez ki kéne szabadulnia az anya fojtogató szeretetéből, meg kell tudnia, hogy ki az apja és kicsoda ő. Három nő tartja bűvkörében, az anyán kívül a szerelme és egy kis cigánylány, más és más szerepeket, életmintákat kínálva föl neki, és a maguk kevésbé erőszakos és jóval kevésbé hatékony módján ugyanezt teszik a környezetében mozgó férfiak is: az anya szeretője, az apa és az egyetemi prof. Az egyedül nevelő mama viszonylag egyszerű és jól ismert képlet: foggal-körömmel harcol a fiáért, és rosszul tűri a konkurenciát. Elvira sem egy bonyolult eset, szeretne kitörni szülei kispolgári életéből, és ehhez a diplománál is alkalmasabb eszköznek tűnik egy előnyös házasság. Marcink elég jól eleresztett srác, a mama a bankszektorban keresi a vajas kenyérre valót, akárcsak Elek, a szerető, aki szerint Marci egyetlen logikus választása, ha ő is belép a fehérgalléros establishmentbe. Az anyjával élő professzor viszont nem annyira a tudományos pálya szépségeit van hivatva felcsillantani, mint inkább a rendező humorát. Nem igazi pálya az amúgy virágzó magyar mezőgazdaság kétségtelenül romantikus és kalandos világa sem, tekintve, hogy az apa vállalkozása a csőd szélén áll. Reálisan megnyíló lehetőség viszont (egy tehetséges informatikus tanuló előtt) a társadalmon és törvényen kívüli cracker/hacker gyors pénzzel kecsegtető útja, ami Marcit a bűnbe, majd a börtönbe viszi. És mint akinek ennyi gond nem elég, vészterhes kapcsolatba bonyolódik egy cigány gyereklánnyal.

Minden konfliktus e figurák jellemébe és egymáshoz való viszonyába van kódolva. Kamondi klasszikus drámát vitt színre - szemben Az alkimista és a szűz tézisdrámájával -, de (szerencsére) nem a szereplők lélektanára koncentrált, hanem a kapcsolatok hálójára és dinamikájára. Szinte teljesen hiányoznak a leíró vagy hangulatfestő jelenetek; a feszített történet drámai helyzetek sorozatában bontakozik ki.

Kamondi meglepően visszafogottnak, már-már letisztultnak mutatkozott harmadik nagyjátékfilmjében. Elmaradtak a korábbi munkáit, a Halálutak, angyalokat, az Alkimistát, de a kisjátékfilmeket is eluraló mágikus-misztikus elemek, az utalások és jelképek, az emblematikus helyszínek. A Kísértések inkább a dokumentumfilmes Kamondira emlékeztet evilágiságával és átlátható szerkezetével; a rendező egyik jellegzetességének mondható ironikus hangütés ezúttal nem betétekben és magánszámokban kapott helyet (egyetlen kivétel talán a tanár úr a hókiflijével), hanem beépült a figurákba és helyzetekbe. Jó példa - és az egyik kedvencem - a hajléktalanok átvedlése: elég egy gyors fazonigazítás és egy öltöny, hogy a páriák átalakuljanak tiszteletre méltó, tőkepénzes állampolgárokká.

Szerencsés találat volt a főhőst játszó ismeretlen fiatalember (Miklós Marcell), és nagyon jó Básti Juli az anya, Derzsi János az apa szerepében. A romák behozatala azonban több szempontból is problematikus. Természetesek és életteliek a hiteles szituációkban - és azonnal leleplezik a nem hitelest. Kamondi azt hozta fel mentségére, hogy neki egyszer igazából el akartak adni egy cigánylányt, én ezt készséggel elhiszem, de kevésnek tartom az üdvösséghez. A rendező ugyanúgy a tűzzel játszik, mint a hőse, amikor beleszövi őket a történetbe (az életébe), anélkül, hogy pontosan tudná, mit akar tőlük vagy velük. Kovács Juli tüneményes, az egyik legszebb jelenet, amikor a nagymamát játszó Rafael nénivel pörköltet visznek a börtönbe, de a film befejezése elárulja a rendező tanácstalanságát. Magyarán nem tud jól kijönni a córeszból, amit magának kevert.

Ennek ellenére és ezzel együtt a Kísértések jó film, megfogja és fogva tartja a nézőjét.

- borz -

Kísértések; fekete-fehér/színes magyar film, 2001, 88 perc; rendező: Kamondi Zoltán; operatőr: Medvigy Gábor; zene: Melis László; szereplők: Miklós Marcell, Kovács Julianna, Básti Juli, Derzsi János, Budai Kati; forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.