Lemez: Nekünk nyolcvan (The Cas!o Samples: Cutting Age)

  • - minek -
  • 2002. március 14.

Zene

A meghaladni remélt múlt általában csak egy szűk évtizedig gázos, azután a rosszat elfelejtik, a jót megszüntetve megőrzik, a maradékot meg reciklálják

A meghaladni remélt múlt általában csak egy szűk évtizedig gázos, azután a rosszat elfelejtik, a jót megszüntetve megőrzik, a maradékot meg reciklálják - különös tekintettel azokra, akik koruknál fogva még ártatlanok az ügyben. Pontosan ilyen nyersanyag a nyolcvanas évek elektropopja: az ember egy idő után már csak gimnáziumi bulikra és balatoni videodiszkókra emlékszik, de közben azért tudja, hogy a kortárs szórakoztató szintetikus tánczene némileg innen is ered, a droidok először éppen ez idő tájt kapták be a drótot, s a mágikus puttyogásnak valahogy azóta sem bír vége szakadni. Mi több, mostanában mind többen hozzák vissza s használják - a lehetőségek és képességek szerint kreatívan - az elektropop stílusjegyeit, a legfeltűnőbben tán a Neue Schule breakbeat előadók meg azok, akik nem szégyellik feltámasztani a nyolcvanasok kedvesen enervált vokális popzenéjét sem (néha az ember hitetlenkedve lekapja a vadonatúj lemezt a tányérról - de nem, ez mégse Soft Cell, de nem is Yazoo). Annál nagyobb öröm, hogy vannak magyarok, véreink, akik jó érzékkel képesek használni a nyelvet s megidézni a depecses-duranos idők zenéjét - mindezt kellő tisztelettel és helyenként ironikus távolságtartással. Aki először nyomja rá a Cas!o Samples lemezére (Cutting Age) a play gombot, mindenekelőtt meghökken majd: tisztán jön vissza az összetéveszthetetlenül sötét szintihangzás, és rögvest tolulnak fel bennünk a nevek, de a példák emlegetése felesleges is, elvégre gyorsan kiderül, hogy a három, a kísérőfüzet alapján pécsi illetőségű alkotó (Marton Zoltán, Majdik Péter, Szalai Attila) képes számokat, szintetikus popdalokat írni, amelyek, minő csoda, még meg is maradnak az ember fejében. Ehhez persze hozzájárulnak a zenéhez tökéletesen passzoló, angol nyelvű vokálok: a szerzőik által elővezetett szövegek gondosan dokumentálják az immár történeti kor enyhén kimódolt szürreáliáját, oszt´ még rá is tesznek egy lapáttal - ebből a szempontból Judy Jay és Andrew Sinclair verzái különösen meghatóak. És persze ott van a lemezen az elmaradhatatlan tribute: The Things You Said a Depeche Mode-tól, mindez olyan énekhangon elővezetve, amelyet utoljára a kjúros Kovács Robi engedett meg magának a Minden macska szürke című versenyműben. Végképp ne gondoljuk, hogy ezt a lemezt mindösszesen virtuóz stílgyakként készítették fekete cuccban nosztalgiázó őskövületek és a depresszív futuristák számára - mert az alkotók, ha akarnak, a figura bemutatásán túl játszani is tudnak vele. A Past Present Future (hatos item) például francia nyelvű középkori dallammal kezdődik, amire hamarost rátromfol a durva basszus, a következő szám ritmikája meg inkább darenbéz, mint elektro, helyenként becsúsznak az obligát szkreccsek, ami talán már sok is azoknak, akik a Pecsa-kisteremben töltötték gyorsan hervadó ifjúságukat. A recenzens debil lelkének különösen jólesett a Sex című játékos elektrofunk darab: lüktetős, jól táncolható, vidám, ráadásul nincs benne trombita sem, az úgyis csak megzavarná az embert.

(EverEast Productions, 2001)

****

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.