Film: Kígyó, béka, tücsök és bogár (Luis Llosa: Anakonda)

  • Tosoki Gyula
  • 1997. augusztus 21.

Zene

Ne menjünk vissza olyan messzire, csak úgy a 70-es, 80-as évekig. Ott van például a Cápa-széria, aztán Az óriáspolip, Az alligátor két része vagy legújabban a Kongó, állatfilm mind, főszerepben a komputerrel és az akciókoordinátorral. A Szabadítsátok ki Willyt! vagy az Ebadta delfint most hagyjuk, bár ezek ugyanazok színéről, mint amazok fonákjáról. Mert ki is készítene filmet egy filantróp krokodilusról, vagy ki egy vérengző ebről? A lapokat, úgy tűnik, végérvényesen leosztották, a delfinnek mindig ugyanazon a térfélen jut szerep, mint ahogy a cápának vagy a gorillának is mindig - az ellenkezőn. Így megy ez, utóbbiak már megmaradnak rémnek, helyettesítendő zombit, Terminátort, Dennis Hoppert.

Ne menjünk vissza olyan messzire, csak úgy a 70-es, 80-as évekig. Ott van például a Cápa-széria, aztán Az óriáspolip, Az alligátor két része vagy legújabban a Kongó, állatfilm mind, főszerepben a komputerrel és az akciókoordinátorral. A Szabadítsátok ki Willyt! vagy az Ebadta delfint most hagyjuk, bár ezek ugyanazok színéről, mint amazok fonákjáról. Mert ki is készítene filmet egy filantróp krokodilusról, vagy ki egy vérengző ebről? A lapokat, úgy tűnik, végérvényesen leosztották, a delfinnek mindig ugyanazon a térfélen jut szerep, mint ahogy a cápának vagy a gorillának is mindig - az ellenkezőn. Így megy ez, utóbbiak már megmaradnak rémnek, helyettesítendő zombit, Terminátort, Dennis Hoppert.

Kígyós is volt már (most csak egyet: Mamba volt a címe), killing machine volt benne szerencsétlen állat, persze. Luis Llosa rendező (hogy mire képes, tudjuk, ő produkálta A specialista című izét is, egyebek mellett) ezt a receptet kaparta elő valamelyik hollywoodi stúdió sufnijának sarkából, s meg sem állt vele az Amazonasig. Felfedezőút a nagy vízen. A sztori siralmasan lapos, meg ismerjük is minden részletében, ifjonti korunk kötelezőjéből. Luis adaptációjában Matula bácsi ugyan dörzsölt hochstapler (oda is veszik, ahogy az dukál), de aggodalomra semmi ok, Bütyök és Tutajos túlélik a kalandokat.

Lévén amerikai filmről szó, e ponton kellene zengedezni valamit a színészi játékról, de nem tehetjük, a sztárszereposztás ezúttal ugyanis elmarad, noha az mindenképpen a rendező mellett szól, hogy az Államok legjobb statisztáit sikerült megnyernie a főbb szerepekhez. Mi több, az Anakonda viszonylatában a kivitelezés professzionalizmusának méltatásától is el kell tekintenünk: a vizuális effektek ügyelői ugyanis ótvar munkát végeztek, balkézről kenték oda az egészet, ahogy mondani szokás, bár - megjegyzendő - az anakonda nagy, a farka a nézőtér leghátsó soráig ér. Ebben a moziban az a legérdekesebb, hogy egyáltalán elkészülhetett, egy szörnyfilm az utcai felhozatalból, az RTL2 bizonyára főműsoridőben nyomja majd le, többszöri ismétléssel.

Tosoki Gyula

Anaconda; 89 perc; rendezte: Luis Llosa; írta: Hans Bauer, Jim Cash, Jack Epps, Jr.; fényképezte: Bill Butler; zene: Randy Edelman; főszereplők: Jennifer Lopez, Ice Cube, Jon Voight, Eric Stoltz

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.