Nárcisz és pszichózis

  • Para-Kovács Imre
  • 1997. augusztus 21.

Zene

Már a belépésnél elválik a szar a májtól, a szerencsétlenek, akik pénzért vették a jegyet, főhetnek a tömegben, a tiszteletjegyesek dettó; csütörtökön például 78 percig tartott, mire sikerült kiváltani a jegyért a karszalagot, és utána a rémületes tömegnyomorban bepasszírozódni végre a szigetre átvezető hídra. A fekete karszalagosoknak viszont, akik a közreműködők, gyakorlatilag mindent lehet, még az előre megfontolt, aljas indokból elkövetett rettenetes részegséget is elnézően kezelik, sőt zuhanyozni lehet meleg vízben, ami idén a Pepsi Sziget csimborasszója.
Már a belépésnél elválik a szar a májtól, a szerencsétlenek, akik pénzért vették a jegyet, főhetnek a tömegben, a tiszteletjegyesek dettó; csütörtökön például 78 percig tartott, mire sikerült kiváltani a jegyért a karszalagot, és utána a rémületes tömegnyomorban bepasszírozódni végre a szigetre átvezető hídra. A fekete karszalagosoknak viszont, akik a közreműködők, gyakorlatilag mindent lehet, még az előre megfontolt, aljas indokból elkövetett rettenetes részegséget is elnézően kezelik, sőt zuhanyozni lehet meleg vízben, ami idén a Pepsi Sziget csimborasszója.

A vízzel egyébként is baj van, illetve nincs vele baj, mivel nincs. Nem mintha arról lennék híres, hogy őrjöngve vizet szoktam volna keresni a hasonló jellegű bulikon, de a társaságomban leledző kutya néha szomjas, úgyhogy időről időre odamegyünk a kocsmákhoz, és megkérdezzük:

- Bocsásson meg, lenne egy pohár víz a kutyának?

- Nincs.

Ez a klasszikus matt, nincs az a sakkozó, aki tovább próbálná görgetni a játszma fonalát, csak a harmadik pultnál jut eszembe az újabb kérdés:

- Akkor mivel mostok kezet?

- Nem mosunk.

Locsolni kéne, reggeltől estig, mert így flóra és fauna lefekszik, azokon a területeken, ahol néhány napja még fű nőtt, most sivatag perzsel, kitaposott, végtelen laposság, átugrált sziget. Por van, kikerülhetetlen por mindenhol, iszapot köpök, fekete a nyálam, a hangszálaim benőve, másfél oktávot mélyült a hangom, elindulhatnék egy tatabányai Quimby-Magyar Bálint-hasonmásversenyen, csak az akarás hiányzik belőlem, meg az odaszánás, jelentsen ez bármit is.

Kalapos, kissé hízásnak indult, földrajzilag megpróbált posztkamasz álldogál előttem, és nézi a fél grillcsirkét a kezemben:

- Jó?

- Jó.

- Hol vetted?

- Itt.

- Gondolom, pénzért.

- Ja.

- Adnál belőle?

- Nem.

Számtalanszor lejátszódó párbeszéd, még szerencse, hogy gyakorló pszichopata vagyok, különben megennének mindent, kiharapnák a kezemből a kenyeret, beleinnának a poharamba.

Egyébként minden jó. Kiszámolt étel- és italárak, bőven a messziről jöttem, nincs sok kategória alatt, 190 forintért meleg étel, ami vagy káposzta, vagy nem, én például a krumplifőzeléket próbáltam ki, ami akkor éppen nyers volt, de lehet, hogy nem mindig, mert a székelykáposzta vagy a hideg lecsós kolbász osztatlan sikert aratott a Szlovéniából érkezett punkok között, akárcsak a Kőbányai Világos, ami azért tényleg az egyik legjelentősebb gátja az európai csatlakozásunknak.

Elképesztően büdös lányok érdeklődnek, hol van a Banán színpad. Fehérre festett arcú középiskolások próbálják megtalálni szájukkal az ivókút keskeny sugarát. Működik a sziget, kilencszázezer forint napi forgalmakkal zárnak a büfék, dörzsölik a tenyerüket a sapkaárusok.

Fekete karszalagom van, kiválasztott vagyok, mehetek például a híd oldalsó sávjában, vagy - mint a sárga szemeteszsákba öltözött beengedő megjegyzi - meg is állhatok, nekem lehet, nagyjából azt csinálok, amit akarok, még a Nagyszínpad mögött is hányhatok üres söröskorsóba, ha úgy jön ki a lépés.

Természetes szmog, locsolni kéne - mint már említettem -, a Tilos Rádió cirkuszi sátránál lébecoló elektrojunkie-k kátránypapírt fújnak az orrukból, nagy, redvás lemezek válnak le minden pillanatban a nyálkahártyájukból, amikor tüsszentenek, aztán franciául kezdenek beszélni, és elindulnak a hordozható WC-k felé, ahol csak a kitartás és az elképesztően erős karizmok segítségével lehet célhoz érni, mert az egyetlen vesztes, aki veszélykeresőként megérintette farizmával a plasztikot, megveszett, azóta is példabeszédekben emlegetik nevét, mint az utolsó igazi hősnek, pedig egyszerűen csak elvesztette az egyensúlyát, és ostobán letenyerelt.

Testékszeres senki rugdal egy tehetetlen részeget a Pesti Est sátorhoz vezető úton, közben folyamatosan búgja a fülébe: Jutalom a nap végén, baszd meg, és felnevet minduntalan.

Lett is azonnal akkora csönd, hogy csak na. Aztán rögtön ment minden tovább, a teljesen baltaarcú, ekefejű, csőrös díszdzsoké, fülében egy karnist megszégyenítő mennyiségű fémkarikával úgy nyomta az eurotranszot, hogy Kohl kancellár is csak a lányával merte megüzenni, hogy elfogyott a reggaementje, a délkelet-európai zilált népek pedig egyszerűen buszra szálltak, és meg sem álltak, amíg meg nem haltak, pedig zsebükben a csatlakozás.

Para-Kovács Imre

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.