Film: Kis ír történelem (Neil Jordan: Michael Collins)

  • 1997. április 10.

Zene

Kicsiny nép az ír, nyakig benne. Az efféle nemzetek pedig értenek a hősök termeléséhez. A kankalin sötétben virágzik, vérzivataros századokban jobban terem a grandeur. Ott van például, hogy régi korokat idézzünk, Charles Stewart Parnell, aztán Bobby Sands, hogy újabbakat. De hagyjuk, végtére Godot is ír felmenőktől származik.

Kicsiny nép az ír, nyakig benne. Az efféle nemzetek pedig értenek a hősök termeléséhez. A kankalin sötétben virágzik, vérzivataros századokban jobban terem a grandeur. Ott van például, hogy régi korokat idézzünk, Charles Stewart Parnell, aztán Bobby Sands, hogy újabbakat. De hagyjuk, végtére Godot is ír felmenőktől származik.

Mint ahogy Michael Collins is, a századunkban oly szép karriert befutott, gerilla-hadviselésnek nevezett találmány egyik inventora, előbb szabadság-, majd békeharcos, hazai, bár kissé bizarr, példával a 49-es Kossuth és a 67-es Deák egy személyben.

Aktív ténykedése mindössze néhány évig tartott, de ez idő alatt átrajzolta a térképet. A pálya íve az 1916-ban kitört és levert Húsvéti Felkeléssel indult, minekutána az írek Collins vezetésével gerillaháborút indítottak a megszállók ellen. Alapos és módszeres munkával kitépték az oroszlán néhány fogát, úgyhogy a britek végül kénytelenek voltak meghátrálni, s Collinsnak az angol kormánnyal folytatott londoni tárgyalásai folyamán, 1921-ben, olyan szerződést sikerült kibrusztolnia, amely kimondta az Ír Szabadállam megalapítását. A megállapodást elfogadta az ír parlament, a döntés azonban - Észak-Írország, ugyebár - megosztotta az országot, s a szerződés hívei és ellenzői között kiújuló harcoknak rövidesen maga Michael Collins is áldozatául esett. Collins mint a gerilla-hadviselés egyik szülőatyja idővel akkora hírnévre tett szert szűkebb hazáján kívül is, hogy a fáma szerint például Mao se menetelt volna olyan nagyot, ha nem tanulmányozza előzőleg behatóan az ír hazafi életét és úgymond munkastílusát.

Neil Jordannek az ír ügyet hosszú szünet után újfent az érdeklődés homlokterébe helyező, 1994 végén kezdődő angol-ír egyeztető tárgyalásokig kellett várnia, hogy Hollywoodban rábólintsanak filmtervére. Előbb persze bizonyított, összeszedett hat Oscar-jelölést a Síró játékkal, majd összepancsolta az Interjú a vámpírral című hülyeséget, s aztán végre jöhetett a Michael Collins. 14 évet várt a pillanatra.

Jó látni, hogy Jordan mégsem adta el magát teljesen Hollywood vérszopóinak. Színes, szélesvásznú történelemleckét kapunk. A rendező, itt a truváj, oly ügyesen lépked a historyt a storytól elválasztó borotvapenge vékonyságú határvonalon, hogy ezt - kis jóindulattal - akár művészetnek is lehet nevezni. Helyenként azért dől a dolog, különösen a film második felében, de hát ekkor már beálltunk annyira, hogy, stílszerűen szólva, szemet hunyjunk a bakik felett. Jordan lényegében szórakoztató filmet készített, mindezt anélkül, hogy a témát vulgarizálta volna, ami megint csak szép teljesítmény. A couleur locale is igen autentikusra sikeredett, a forgatás eredeti helyszíneken zajlott, az is érzik, hogy a stáb jó része hazai pályán mozog.

Egyszóval rendben van a dolog. Akik otthon vannak az ír nemzeti mozgalmak történetében, azok számára a produkció nyilván képes illusztrációnak hat, de sokan, akár a velencei zsűri tagjai, nem így vagyunk. Lehet, hogy a Michael Collins nem több egy történelemóránál, annak viszont elég jó. És ha már így, akkor: ajánlott anyag.

Tosoki Gyula

Michael Collins; amerikai, 132 perc; írta és rendezte: Neil Jordan; fényképezte: Chris Menges; látvány: Anthony Pratt; zene: Elliot Goldenthal; szereplők: Liam Neeson, Aidan Quinn, Stephen Rea, Alan Rickman, Julia Roberts

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.