Film: Kis ír történelem (Neil Jordan: Michael Collins)

  • 1997. április 10.

Zene

Kicsiny nép az ír, nyakig benne. Az efféle nemzetek pedig értenek a hősök termeléséhez. A kankalin sötétben virágzik, vérzivataros századokban jobban terem a grandeur. Ott van például, hogy régi korokat idézzünk, Charles Stewart Parnell, aztán Bobby Sands, hogy újabbakat. De hagyjuk, végtére Godot is ír felmenőktől származik.

Kicsiny nép az ír, nyakig benne. Az efféle nemzetek pedig értenek a hősök termeléséhez. A kankalin sötétben virágzik, vérzivataros századokban jobban terem a grandeur. Ott van például, hogy régi korokat idézzünk, Charles Stewart Parnell, aztán Bobby Sands, hogy újabbakat. De hagyjuk, végtére Godot is ír felmenőktől származik.

Mint ahogy Michael Collins is, a századunkban oly szép karriert befutott, gerilla-hadviselésnek nevezett találmány egyik inventora, előbb szabadság-, majd békeharcos, hazai, bár kissé bizarr, példával a 49-es Kossuth és a 67-es Deák egy személyben.

Aktív ténykedése mindössze néhány évig tartott, de ez idő alatt átrajzolta a térképet. A pálya íve az 1916-ban kitört és levert Húsvéti Felkeléssel indult, minekutána az írek Collins vezetésével gerillaháborút indítottak a megszállók ellen. Alapos és módszeres munkával kitépték az oroszlán néhány fogát, úgyhogy a britek végül kénytelenek voltak meghátrálni, s Collinsnak az angol kormánnyal folytatott londoni tárgyalásai folyamán, 1921-ben, olyan szerződést sikerült kibrusztolnia, amely kimondta az Ír Szabadállam megalapítását. A megállapodást elfogadta az ír parlament, a döntés azonban - Észak-Írország, ugyebár - megosztotta az országot, s a szerződés hívei és ellenzői között kiújuló harcoknak rövidesen maga Michael Collins is áldozatául esett. Collins mint a gerilla-hadviselés egyik szülőatyja idővel akkora hírnévre tett szert szűkebb hazáján kívül is, hogy a fáma szerint például Mao se menetelt volna olyan nagyot, ha nem tanulmányozza előzőleg behatóan az ír hazafi életét és úgymond munkastílusát.

Neil Jordannek az ír ügyet hosszú szünet után újfent az érdeklődés homlokterébe helyező, 1994 végén kezdődő angol-ír egyeztető tárgyalásokig kellett várnia, hogy Hollywoodban rábólintsanak filmtervére. Előbb persze bizonyított, összeszedett hat Oscar-jelölést a Síró játékkal, majd összepancsolta az Interjú a vámpírral című hülyeséget, s aztán végre jöhetett a Michael Collins. 14 évet várt a pillanatra.

Jó látni, hogy Jordan mégsem adta el magát teljesen Hollywood vérszopóinak. Színes, szélesvásznú történelemleckét kapunk. A rendező, itt a truváj, oly ügyesen lépked a historyt a storytól elválasztó borotvapenge vékonyságú határvonalon, hogy ezt - kis jóindulattal - akár művészetnek is lehet nevezni. Helyenként azért dől a dolog, különösen a film második felében, de hát ekkor már beálltunk annyira, hogy, stílszerűen szólva, szemet hunyjunk a bakik felett. Jordan lényegében szórakoztató filmet készített, mindezt anélkül, hogy a témát vulgarizálta volna, ami megint csak szép teljesítmény. A couleur locale is igen autentikusra sikeredett, a forgatás eredeti helyszíneken zajlott, az is érzik, hogy a stáb jó része hazai pályán mozog.

Egyszóval rendben van a dolog. Akik otthon vannak az ír nemzeti mozgalmak történetében, azok számára a produkció nyilván képes illusztrációnak hat, de sokan, akár a velencei zsűri tagjai, nem így vagyunk. Lehet, hogy a Michael Collins nem több egy történelemóránál, annak viszont elég jó. És ha már így, akkor: ajánlott anyag.

Tosoki Gyula

Michael Collins; amerikai, 132 perc; írta és rendezte: Neil Jordan; fényképezte: Chris Menges; látvány: Anthony Pratt; zene: Elliot Goldenthal; szereplők: Liam Neeson, Aidan Quinn, Stephen Rea, Alan Rickman, Julia Roberts

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.