Film: Különjárat (Jött egy busz)

  • - kovácsy -
  • 2003. október 23.

Zene

Nem tudom már, honnan jött és miért pont így, nem a busz, az ötlet a közös filmről, főszerepben a 78-assal, pedig a sajtó mindvégig rajta volt a történeten, beszámolók és nyilatkozatok, tudni lehetett, hogy ez már befejezte, az még forgat, amaz pedig meg is vágta a magáét. Itt az új filmrendező-nemzedék, borongós nyamnyogás helyett életerő, komplikált művészkedés helyett bele a közepébe, Sturm és Drang - gondolták sokan lelkesedve. Némi okkal egyébként, miután egy-egy elfogadható munka az asztalra lett téve, és sorakozni kezdtek fesztiváldíjak is. Adott volt hát a várakozás, előlegezve a bizalom.
Nem tudom már, honnan jött és miért pont így, nem a busz, az ötlet a közös filmről, főszerepben a 78-assal, pedig a sajtó mindvégig rajta volt a történeten, beszámolók és nyilatkozatok, tudni lehetett, hogy ez már befejezte, az még forgat, amaz pedig meg is vágta a magáét. Itt az új filmrendező-nemzedék, borongós nyamnyogás helyett életerő, komplikált művészkedés helyett bele a közepébe, Sturm és Drang - gondolták sokan lelkesedve. Némi okkal egyébként, miután egy-egy elfogadható munka az asztalra lett téve, és sorakozni kezdtek fesztiváldíjak is. Adott volt hát a várakozás, előlegezve a bizalom.

Ami viszont megszületett, abból az derül ki, hogy ha volt is valami kezdeti összebeszélés, -dolgozás, annak a végkövetkeztetése az volt, hogy csináljon mindenki azt, ami jólesik neki. A bevezető animáció (r.: Igor Lazin) utáni első szkeccs (r.: Schilling Árpád) első jelenete akár az összesen 100 perc szimbolikus összefoglalása is lehetne: várunk az esőben, várunk, nagy sokára jön a busz, aztán elmegy, mi meg várunk megint, aztán esetlegesen történik valami. Mert az egyes részekben ez az egyetlen közös: az esetlegesség, a véletlen megjelenése, valami különös egybeesés, váratlan baleset formájában. De leginkább az esetlegesség a maga tiszta valójában, mint állítmány és alany. Mindegyik részben van valami vicces vagy vadnak mondható ötlet, apró, odafigyelő finomság: női lábak izgalmas ínrezdülései (Török Ferenc), szárnyas Ikaroszként a Nap felé esetlenkedő busz-Ikarusok (Pálfi György), egy brutális baleset operahősökként dalra fakadó áldozatai és mentősei (Mundruczó Kornél) - már csak Bodó Viktort nem mondtam, legyen ő a meglepetés, lehet, hogy Gazsó György játéka az oka, de az ő egybeesés-láncolata szórakoztatott a legtovább, csak aztán még percekig tartott utána is, aminek az igazolásához valami masszívabb végkifejlet kellett volna.

A 78-as meg hol jön, hol nem, hol pedig nem is 78-as, a végállomása egy szebb-jobb háttér elé helyeződik át, szeszélyes utakon jár, akár a köztes animációk: viccesek, ja, csak nincs mit összekötniük, viszont el sem választanak. Öt rendező villantott valamit, ötletelgetett, duhajon játszi poénvadászaton mulatta ki magát a csoportos önfegyelem minden kényszere nélkül. Tulajdonképpen az ebből fakadó ellazultság a film egyetlen erénye. Ügyesen kivitelezett, öncéljukat öntudatosan követő helyzetgyakorlatok. Könnyed buli volt az egész, mindenki jól elvolt, beleértve a nézőt is, aki annyit mindenképpen kijelenthet, hogy nem fárasztották túl nagy ügyekkel, gondoktól terheletlenül térhetett nyugovóra.

- kovácsy -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.