Film: Különjárat (Jött egy busz)

  • - kovácsy -
  • 2003. október 23.

Zene

Nem tudom már, honnan jött és miért pont így, nem a busz, az ötlet a közös filmről, főszerepben a 78-assal, pedig a sajtó mindvégig rajta volt a történeten, beszámolók és nyilatkozatok, tudni lehetett, hogy ez már befejezte, az még forgat, amaz pedig meg is vágta a magáét. Itt az új filmrendező-nemzedék, borongós nyamnyogás helyett életerő, komplikált művészkedés helyett bele a közepébe, Sturm és Drang - gondolták sokan lelkesedve. Némi okkal egyébként, miután egy-egy elfogadható munka az asztalra lett téve, és sorakozni kezdtek fesztiváldíjak is. Adott volt hát a várakozás, előlegezve a bizalom.
Nem tudom már, honnan jött és miért pont így, nem a busz, az ötlet a közös filmről, főszerepben a 78-assal, pedig a sajtó mindvégig rajta volt a történeten, beszámolók és nyilatkozatok, tudni lehetett, hogy ez már befejezte, az még forgat, amaz pedig meg is vágta a magáét. Itt az új filmrendező-nemzedék, borongós nyamnyogás helyett életerő, komplikált művészkedés helyett bele a közepébe, Sturm és Drang - gondolták sokan lelkesedve. Némi okkal egyébként, miután egy-egy elfogadható munka az asztalra lett téve, és sorakozni kezdtek fesztiváldíjak is. Adott volt hát a várakozás, előlegezve a bizalom.

Ami viszont megszületett, abból az derül ki, hogy ha volt is valami kezdeti összebeszélés, -dolgozás, annak a végkövetkeztetése az volt, hogy csináljon mindenki azt, ami jólesik neki. A bevezető animáció (r.: Igor Lazin) utáni első szkeccs (r.: Schilling Árpád) első jelenete akár az összesen 100 perc szimbolikus összefoglalása is lehetne: várunk az esőben, várunk, nagy sokára jön a busz, aztán elmegy, mi meg várunk megint, aztán esetlegesen történik valami. Mert az egyes részekben ez az egyetlen közös: az esetlegesség, a véletlen megjelenése, valami különös egybeesés, váratlan baleset formájában. De leginkább az esetlegesség a maga tiszta valójában, mint állítmány és alany. Mindegyik részben van valami vicces vagy vadnak mondható ötlet, apró, odafigyelő finomság: női lábak izgalmas ínrezdülései (Török Ferenc), szárnyas Ikaroszként a Nap felé esetlenkedő busz-Ikarusok (Pálfi György), egy brutális baleset operahősökként dalra fakadó áldozatai és mentősei (Mundruczó Kornél) - már csak Bodó Viktort nem mondtam, legyen ő a meglepetés, lehet, hogy Gazsó György játéka az oka, de az ő egybeesés-láncolata szórakoztatott a legtovább, csak aztán még percekig tartott utána is, aminek az igazolásához valami masszívabb végkifejlet kellett volna.

A 78-as meg hol jön, hol nem, hol pedig nem is 78-as, a végállomása egy szebb-jobb háttér elé helyeződik át, szeszélyes utakon jár, akár a köztes animációk: viccesek, ja, csak nincs mit összekötniük, viszont el sem választanak. Öt rendező villantott valamit, ötletelgetett, duhajon játszi poénvadászaton mulatta ki magát a csoportos önfegyelem minden kényszere nélkül. Tulajdonképpen az ebből fakadó ellazultság a film egyetlen erénye. Ügyesen kivitelezett, öncéljukat öntudatosan követő helyzetgyakorlatok. Könnyed buli volt az egész, mindenki jól elvolt, beleértve a nézőt is, aki annyit mindenképpen kijelenthet, hogy nem fárasztották túl nagy ügyekkel, gondoktól terheletlenül térhetett nyugovóra.

- kovácsy -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”