Film: Lőmámor (Robert Rodriguez: Volt egyszer egy Mexikó)

  • - bruno -
  • 2003. december 18.

Zene

Voltaképpen megtévesztő, hogy egy lappal arrébb ugyanezen alkotó Kémkölykök 3-D című darabjáról beszélünk, mert ebből úgy tűnik, hogy egy teljesen normális, legfeljebb kicsit túlságosan is termékeny dolgozóról van szó, pedig dehogyis, Robert Rodriguez maga az idegenbe szakadt finn dizőz: mindig ugyanazt fújja. Mondhatni korai remekének, az El Mariachinak a témáját variálja, de nem mondhatni, mert nem sokat variál, inkább témázik.
Voltaképpen megtévesztő, hogy egy lappal arrébb ugyanezen alkotó Kémkölykök 3-D című darabjáról beszélünk, mert ebből úgy tűnik, hogy egy teljesen normális, legfeljebb kicsit túlságosan is termékeny dolgozóról van szó, pedig dehogyis, Robert Rodriguez maga az idegenbe szakadt finn dizőz: mindig ugyanazt fújja. Mondhatni korai remekének, az El Mariachinak a témáját variálja, de nem mondhatni, mert nem sokat variál, inkább témázik.

Gondolom azért, mert úgy érzi, ez megy neki a legjobban, nem vitatkozunk. Meg biztos azért is, mert a nagy Tarantino egyszer azt mondta neki, hogy ez lesz a te dollártrilógiád, utalva ezzel Sergio Leo... bla, bla, bla... Nos, az tisztán látszik, hogy e kitétel dolláros fele a lehető legszabadabban van értelmezve: leginkább mint céltényező, ám ami ennél sokkal komolyabb veszély, hogy hasonmód kezelődik majd a trilógiázás is. Magyarul akkor sem lepődünk majd meg, ha Antonio Banderas a járókeretébe applikált aknavetővel lövi szét a szociális otthont, ahol a szép szemén szürke hályogot és lornyont viselő Salma Hayeket tartja fogva az akkor épp ügyeletes gonosz.

Az ugyanis semmiképpen nem zárható ki, hogy Rodrigueznek majd eszébe jut még ez-az választott alanyáról, a gitártokjába rejtve kését és pisztolyát hurcolászó érdekes énekesről. Mert most a napnál is világosabb: majsztrónk elgondolkodott afelől, hogyan is kell kinéznie egy ilyen harmadik nekifutásnak (ezt mindenképpen a javára írhatjuk). Ám az is nyilvánvaló, ennek a gondolkodásnak olyan sok csapásiránya eleve nem lehetett, hiszen a mese egyfelől rég készen van, másfelől annyira sohasem volt lineáris vagy fontos, hogy folytatni lehessen: minek is. Így elég egyenes út vitt a vizuális irányba, ti. tényleg azon volt agyalva, hogy nézzen ki a film. Nincsen is semmi baj, jól néz ki, csinos.

Mexikói díszletskanzen, ahogy azt Móricka, Sergio Leone (még inkább Ducio Tessari) meg a mindenkori hollywoodi témafelelősök eddig is elképzelték, tényleg dögös, na jó, dögös light. A baj csak az, hogy ez a másfél órás képeslap-nézegetés unalmas szakaszoktól terhes mindgyakran, hisz az elhanyagolt történet mindig odadörgölőzik Johnny Depp vagy Banderas lábához, hogy na, velem is csináljál már valamit, le azért mégsem lőhették. Feltesszük, a poént szerették volna, de az alig volt, mindig a humor fogy el a leghamarabb.

Ezzel együtt nincs miért haragudnunk Robert Rodriguezre, hisz még nem tart ott, hogy kényszerzubbonyt kelljen hívni hozzá, mert feszt azt kiabálja, hogy Mari, ácsi... Mari, ácsi... Persze ha a kivájt szemű Johnny Deppnek (mert ő bizony elég jó) csinált volna ebből az anyagból egy ötperces Marylin Manson-paródiaklipet, akkor mindenki jobban jár.

- bruno -

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”