Film: Mechanikus méregkeverô (Benjamin Ross: Egy fiatal méregkeverô kézikönyve)

  • 1996. május 23.

Zene

Nehéz olyan családban ôrültnek lenni, ahol a lakberendezési hóbortok kimerülnek a parkettutánzatú linóleumban, a szórakozás tíz éve csak a Dickie Boone Show tévéváltozata, a kommunikáció pedig a pofonokra és artikulálatlan üvöltésekre redukálódott. Valahogy így kezdôdhetett a hatvanas évek Angliájában az eredeti történet is.

Ha családja vagy városa felfigyel a vegyészpalántára, Graham zsenialitásának talán nem kellett volna rögeszmébe torkollnia. A tökéletes kristály, ami elvisz egy jobb és emberibb világba: ez az ô nagy álma.

Laboratórium és egerek hiányában a vegyész családja napi betevôjén kísérletez, teát, szendvicskrémet aromásít változatos vegyszerekkel, amelyek idônként emésztési, esetleg látászavarokat okoznak. Ezek még mindig nem olyan szerek, amelyek az élô szervezet normális működését tartósan, illetve véglegesen a nem kívánt irányban befolyásolnák. A büntetôkör akkor kezdôdik el, mikor a szintén rögeszmés Isaac Newton egykori kísérletsorozatának folytatása (antimont melegítéssel tökéletes gyémánttá változtatni) csúfos robbanással végzôdik. Graham a tan követôjeként olyan nehezen viseli a kudarcot, hogy attól a naptól fogva megváltozik.

A szerencsétlen, hullaszagú anyazombi nevelt fia odaadóan porciózza a mérget az orvos által felírt kütyüben, és hidegvérrel vezet naplót az adagokról, valamint az áldozat fizikai állapotáról. Az antimon nem emberbarát szer, elegendô mennyiségben méreg. Kulcsfontosságú enzimeket inaktivál a szervezetben érzéstelenítés nélkül. Mostohaanyának kis mértékben adagolva a következô tünetei vannak: gyomor-, bélizgalmak, hányinger, hányás, késôbb véres hasmenés, májgyulladás, veseműködési zavarok. Senkinek nem gyanús a dolog, csak azt kívánják, tűnne már el mielôbb a nyakukról a bűzlô szerencsétlen. A mama rájön a dologra, de késô, mert Graham egy nácikról szóló képregényben rátalál a tökéletes méregre, és pontot tesz ennek a kis epizódnak a végére.

Kezdetben volt a só, a talliumsó. A vele készült rágcsálóirtó szereket annak az évtizednek a végén tiltották be Angliában, amikor a sztori játszódik. Nagyon minimális adagja és kis százalékú oldata is halálos. Színtelen, szagtalan. Moderált fogyasztása fokozatosan tönkreteszi a szervezet sejtjeit, elsôsorban a hajtüszôk és a központi idegrendszer sejtjeire ártalmas. Rövid idôn belül kihullik a haj, végtagfájások, görcsök gyötrik az embert, kékesre színezôdik a bôre, tüdôödéma következtében elôbb-utóbb leáll a légzése. Elôfordulhat a halál beállta elôtti pszichózis, mert súlyos agykárosodást is okoz. A fenti tünetsort a nézô natúr képi megjelenítésben követheti végig: a képsorok és a zenék összeegyeztethetetlensége az angol akasztófahumor felé sodorja a filmet. Utána egy hascsikarásos nézô sem fog megelégedni a körzeti orvos diagnózisával.

Aki egyszer mérgez, megteszi újra. A sok hasonló tünet pedig gyanússá válik. Graham egy igazságügyi elmegyógyintézet legfiatalabb lakója lesz, ahol a jungista pszichológus felfigyel éles elméjére, és átnevelô álomanalízisre beszéli rá. Sírás a lombikokra borulva, megbánás, az álomlopó fiú visszatér a társadalomba. Ám az egyszer feladott ördögi szenvedélyt legföljebb másikra ajánlott elcserélni, ugyanarra veszélyes. A társadalom nem változik, kitaszít, hitetlen, türelmetlen, undorító. Hiányos az utókezelés. Eddig is derengett, de ezen a ponton határozottan beugrik a Mechanikus narancs fôhôse, aki újra a régire veszi arckifejezését, amikor már eleget alázták. Graham megint kísérletez, és sikerül munkatársai nagy részét megmérgeznie. Még mielôtt kiirtaná a várost, mondjuk, elkezdené nagyban a vízvezetékkel, visszakerül az intézetbe, ahol rejtélyes körülmények között öngyilkos lesz. Annyi biztos, hogy egy lereszelt gyémántgyűrűtôl nem lehet meghalni, de hát ô mindig is különös fiú volt.

A szakemberek azért tartanak az ilyen filmektôl, mert elôfordulhat, hogy hatására valamely endogén ôrült hasonlóképpen próbálja megoldani családi problémáit. Nálunk az antimon és a tallium nem annyira ismert mérgek, ezért az egyszeri nézô azt gondolhatná, ezek tökéletesek, nem kimutathatók. Pedig azok. Hajdanán Magyarországon az arzén és a nikotin volt a menô, minthogy minden ország asszonyai az épp forgalomban lévô mérgekkel ölik megunt férjeiket és hűtlen szeretôiket. De a hasonló bűntényekre kis idô elteltével már a toxikológia elôtti idôkben is fény derült, mert mindig volt egy kocsmáros, akinél visszaváltották a nikotinos üveget, vagy egy szakadár falusi pap, akinek évekkel késôbb ugrott be, hogy több gyónás körül sem stimmeltek a dolgok. A jelenkori toxikológia pedig egyrészt mindig gyanakszik, másrészt olyan analitikus technikával rendelkezik, amely a legkisebb mérgezettségi eltérést is kimutatja még az exhumált emberi szervkaparékból is. Tökéletes gyilkosság nincs: az csak mázli, ha nem derül ki. A méregkeverô kénköves kondenzcsíkkal jár, szaglik, vagy valaki felismeri a járásáról.

- sisso -

A fenti cikk nem jöhetett volna létre dr. Benkô Andrásnak, az Igazságügyi Toxikológiai Intézet igazgatójának a segítsége nélkül.

The Johnny Poisoner´s Handbook, színes, angol film, 1995. Rendezte: Benjamin Ross; fényképezte: Hubert Taczakowski; szereplôk: Tobias Arnold, Ruth Sheen, Roger Lloyd Pack. Bemutatja a BudapestFilm Rt.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.