Film: Meleg szív (Oscar Wilde szerelmei)

  • - sisso -
  • 1999. augusztus 5.

Zene

Brian Gilbert: Oscar Wilde szerelmei

A késő viktoriánus Angliában nehéz lehetett igazán kifinomultnak, érzékenynek, de talán még nehezebb homoszexuálisnak lenni. Bár a Platón által magasztalt szerelem soha nem zavarta a toleráns művészvilágot meg a csendes, empatikus feleségeket, zavarta annál inkább a bíróságokat és a zord atyákat, akik a fiaiknak bögyös, faros, pénzzel teletömött hitvest szántak szőrös mellű atléta helyett. Nem csak Angliában volt álszent és sznob a felsőbb társadalmi rétegek erkölcsisége és nem csak 1890 táján, az biztos. Az ír születésű, világhírű londoni írónak, Oscar Wilde-nak azonban ott kellett élnie, és modern életfelfogását ott kellett elfogadtatnia a társadalommal. Londonban mindenféle szubkultúra virágba borul előbb-utóbb, ott akkor is léteztek már a női ruhákba öltözők Molly szalonjai vagy a hasonneműek szerelmét keresők prostituáltklubjai. Végül is szerencséje volt az utóbbi időben fejlődő kulturális demokráciánkban egyre gyakrabban előrángatott íróembernek. Nálunk akkoriban rögtönítélő bíróság lincseltette volna meg, ha kiderül, hogy vidéki elvonulásai során, mikor otthon hagyja gyönyörű feleségét és két angyali gyermekét, fiatal fiúkkal csókolódzik. A filmben egyébként kissé unalmasak ezek a viktoriánus pornóképeslapokat idéző jelenetek. A kedves, briliáns szellemességgel riposztozó, környezete és rajongói által istenített nagy mackó véletlenül jön rá, hogy tulajdonképpen mindig is a férfiak szerelmére vágyott, de nagyon meg kell szenvednie önismeretének ezért a magasabb fokáért. A fiatal, intelligens, de vadbarom és szexuálpszichopata Bosie (azóta is azon gondolkodom, vajon innen ered-e a magyar buzi szavunk) iránt táplált olthatatlan vágya miatt egy rosszul sikerült rágalmazási ellenperben kényszermunkára ítéli a királyi bíróság.

Most végignézhetjük a kissé túlsúlyos, fizikai munkához nem szokott Oscar nemes szenvedéseit Stephen Fry alakításában. A film mindvégig hű az ábrázolt kor szelleméhez, nyilván az adatokat és a szereplők meghökkentő hasonlóságát, főleg tokában, nem fogják felróni a rendezőnek az irodalomtudósok, de annak, aki igazán rajongója a Dorian Gray arcképe szerzőjének, nem lehet elég ennyi. Igazából hiányzik az a bőséges anekdotakincs és szellemi izgalom, ami körülvehette emberünket és kortársait, és ami sokkal jobban csillogna a filmben, mint a kifogástalan mandzsettagombok és brosstűk.

- sisso -

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.