Film: Mindenkinek, ami jár (Tékozló fiak; Valami angyali)

  • - ts -
  • 2004. július 22.

Zene

A Fekete Doboz Alapítvány Roma Média Iskolájának mûhelyében évek óta készülõ munkák közül ezúttal két játékfilmet néztünk meg, melyek a Mûvészetek Völgye és a Sziget rendezvényein a széles közönség számára is elérhetõk lesznek.

Ha a mindenfélére amúgy használatos kifejezés: "független film" jelent valamit magyar viszonylatban, akkor ezt. Mozit csinálni szinte a semmibõl, ám minden kényszer nélkül, csak mert valamirõl így akarunk beszélni, ezen a nyelven. A nyelven, amit épp tanulunk.

E tanulás okán persze a befogadó joggal tekinti úgy a darabokat, mint egy megkezdett út kezdõ lépéseit, mint afféle vizsgadarabokat. Még akármi is kisülhet a dologból - alighanem így lehet-tek Király Márk és Orsós Róbert 2003-as Tékozló fiak címû kalandfilmjének hõsei is, amikor úgy döntenek, jöjjön a nagy élet, s a kezük ügyébe kerülõ nem csekély pénz eltapsolásába fognak. A Kis Valentinót (miért is ne lenne tananyag egy ilyen iskolában) idézõ alapszituáció kibontása elsõsorban szemléletbeli érdekességekkel és örömökkel szolgál: a bûn úgyszólván magában hordozza a megbocsátást, ami persze csak alig enyhíti az elkövetõk jogos félelmét a büntetéstõl. A megbánás viszont más tészta. Királyék filmjének hõsei afféle kegyelmi állapotban cselekszenek, bár végig félthetjük õket, s van is mitõl, minden kocka azt súgja, megússzák ép testtel, ép lélekkel a dolgot. Miért is? Csak - alighanem. Vagy azért, mert az angyaloknak nem eshet bajuk, legfeljebb néha letörik a szárnyuk, de az is beheged hamar. Pedig lehetne ez máshogyan is. Hisz az ebül szerzett (apáiktól lopott) lével dolcsevítázó kölykökre jól ismert veszélyek leselkednek. Drog, banda, verés, rendõrség, atyai szigor. Mindez hangulatos jelenetekben elmesélve, jellegzetesen amatõr, ám egy-két különösen plasztikus gesztustól élvezetes alakítások között.

A nyilván amatõr - és az elõzõ filmmel jórészt megegyezõ - szereplõgárda az erõssége Király Márk következõ, vadi új, 2004-es, Valami angyali címû mozijának is. Ha az angyali jelenléttel súlyosbított kalandfilm volt, ez egy mese, amiben nem jelenlétükkel, hanem cselekedeteikkel tüntetnek az emlegetett szárnyasok. A példás családfõnek és igyekvõ tanerõnek tûnõ fiatalember, a korosodó, ám lendületesen karrierista papi személyek meg a piacról - csak mert roma, oh - elzavart öreg árus és kisunokájának esete a miniszter asszonnyal nem egyébre vállalkozik, mint elmondani azt, amit manapság már senki sem hisz, vagy ha hisz is, letagad: hogy a jóság, a jó cselekedetek elnyerik méltó - akár gazdaságilag értelmezhetõ - jutalmukat. Ez aztán a pimaszság. Arról beszélni, hogy sohasem választhatjuk a könnyebb megoldást, mert elvész legfõbb adottságunk, a jóság - hol van még egy ilyen hang, te jó ég!

Király Márkra érdemes odafigyelni - még akármi is lehet belõle.

- ts -

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.