Film: Mindenkinek, ami jár (Tékozló fiak; Valami angyali)

  • - ts -
  • 2004. július 22.

Zene

A Fekete Doboz Alapítvány Roma Média Iskolájának mûhelyében évek óta készülõ munkák közül ezúttal két játékfilmet néztünk meg, melyek a Mûvészetek Völgye és a Sziget rendezvényein a széles közönség számára is elérhetõk lesznek.

Ha a mindenfélére amúgy használatos kifejezés: "független film" jelent valamit magyar viszonylatban, akkor ezt. Mozit csinálni szinte a semmibõl, ám minden kényszer nélkül, csak mert valamirõl így akarunk beszélni, ezen a nyelven. A nyelven, amit épp tanulunk.

E tanulás okán persze a befogadó joggal tekinti úgy a darabokat, mint egy megkezdett út kezdõ lépéseit, mint afféle vizsgadarabokat. Még akármi is kisülhet a dologból - alighanem így lehet-tek Király Márk és Orsós Róbert 2003-as Tékozló fiak címû kalandfilmjének hõsei is, amikor úgy döntenek, jöjjön a nagy élet, s a kezük ügyébe kerülõ nem csekély pénz eltapsolásába fognak. A Kis Valentinót (miért is ne lenne tananyag egy ilyen iskolában) idézõ alapszituáció kibontása elsõsorban szemléletbeli érdekességekkel és örömökkel szolgál: a bûn úgyszólván magában hordozza a megbocsátást, ami persze csak alig enyhíti az elkövetõk jogos félelmét a büntetéstõl. A megbánás viszont más tészta. Királyék filmjének hõsei afféle kegyelmi állapotban cselekszenek, bár végig félthetjük õket, s van is mitõl, minden kocka azt súgja, megússzák ép testtel, ép lélekkel a dolgot. Miért is? Csak - alighanem. Vagy azért, mert az angyaloknak nem eshet bajuk, legfeljebb néha letörik a szárnyuk, de az is beheged hamar. Pedig lehetne ez máshogyan is. Hisz az ebül szerzett (apáiktól lopott) lével dolcsevítázó kölykökre jól ismert veszélyek leselkednek. Drog, banda, verés, rendõrség, atyai szigor. Mindez hangulatos jelenetekben elmesélve, jellegzetesen amatõr, ám egy-két különösen plasztikus gesztustól élvezetes alakítások között.

A nyilván amatõr - és az elõzõ filmmel jórészt megegyezõ - szereplõgárda az erõssége Király Márk következõ, vadi új, 2004-es, Valami angyali címû mozijának is. Ha az angyali jelenléttel súlyosbított kalandfilm volt, ez egy mese, amiben nem jelenlétükkel, hanem cselekedeteikkel tüntetnek az emlegetett szárnyasok. A példás családfõnek és igyekvõ tanerõnek tûnõ fiatalember, a korosodó, ám lendületesen karrierista papi személyek meg a piacról - csak mert roma, oh - elzavart öreg árus és kisunokájának esete a miniszter asszonnyal nem egyébre vállalkozik, mint elmondani azt, amit manapság már senki sem hisz, vagy ha hisz is, letagad: hogy a jóság, a jó cselekedetek elnyerik méltó - akár gazdaságilag értelmezhetõ - jutalmukat. Ez aztán a pimaszság. Arról beszélni, hogy sohasem választhatjuk a könnyebb megoldást, mert elvész legfõbb adottságunk, a jóság - hol van még egy ilyen hang, te jó ég!

Király Márkra érdemes odafigyelni - még akármi is lehet belõle.

- ts -

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.