Film: Muszáj, Herkules? (Walt Disney: Herkules)

  • - sissovics -
  • 1997. december 11.

Zene

Az már biztos, hogy Walt Disney különös, el nem múló fekélye a hollywoodi filmgyártásnak, túl fog élni minket, mi meg bele fogunk rokkanni, hogy a tömegkultúra iránti kimért tiszteletünk megakadályoz a Miki egerek radikális utcai gyalázásában. Ilyesmi csak akkor dereng az ember fejében, amikor elhangzik az újabb epizód előtti reklám, nagyjából így: a kisoroszlán felnőtt, és király lett, Aladdin kiszabadította a szellemet, de a kis hableány még ennél is többre vágyott. Az idea ráhúzódik az agyra, görög befelé tovább, gerjeszti magát, és azt a képzetet kényszeríti, hogy örök életre el leszünk látva tátott szájú, nedves orrú mesehősökkel, akik majd nyált nyálba öltve licitálnak egymásra.

Az már biztos, hogy Walt Disney különös, el nem múló fekélye a hollywoodi filmgyártásnak, túl fog élni minket, mi meg bele fogunk rokkanni, hogy a tömegkultúra iránti kimért tiszteletünk megakadályoz a Miki egerek radikális utcai gyalázásában. Ilyesmi csak akkor dereng az ember fejében, amikor elhangzik az újabb epizód előtti reklám, nagyjából így: a kisoroszlán felnőtt, és király lett, Aladdin kiszabadította a szellemet, de a kis hableány még ennél is többre vágyott. Az idea ráhúzódik az agyra, görög befelé tovább, gerjeszti magát, és azt a képzetet kényszeríti, hogy örök életre el leszünk látva tátott szájú, nedves orrú mesehősökkel, akik majd nyált nyálba öltve licitálnak egymásra.

Herkules még ennél is sokkal többet akart: istenné válni. Erről készítették nekünk az új filmet. Walt Disney találkozott a görög mitológiával, helyesebben előrángatta azt, és a fene egye meg, majdnem jól sült el, legalábbis az eddigi legszellemesebb darab kerekedhetett volna belőle. Képes történelem a jó fej diákok suliszlengjében elbeszélve, miközben, ha eltekintünk a figurák mesterséges antropológiai jegyeitől, még a hollywoodi takony is elkezd lemosódni. A főhős, mint a filmcsillagok, fogyasztási cikk lesz Thébában, és ettől az egész olyan helyesen önkritikussá válna, ha nem kezdene el Herkules minduntalan énekelve gondolkodni azon, vajon hol is a helye a világban, mintha e nélkül nem lehetne jellemfejlődni. Innen világos újra, hogy jobb lett volna azon az olümposzi bulin annak idején, ha csak Nárcisz jön össze saját magával, a görög történetíróknak meg kicsavarhatták volna a kezükből a tollat, mert nincs az a jó sztori, amit egy Disney-mese ne tudna kinyírni évezredekkel később.

Mentálisan és verbálisan is Hádész, a gonosz válik a legizgalmasabb szereplővé. Főhős pedig még nem termett ilyen nyálacska, mint Herk, ahogy a nimfája és egyben anyakomplexusa hívja. (Ennél azért Aladdin is többet akart.) Az asszony megtanította beszélni, sínre tette a mennybemenetelhez, aztán Herkules pedig úgy hálálta ezt meg, hogy mégis vele maradt. Milyen kicsinyes, milyen antihős. Megvárja a földön, hogy a thébai piacon leárazzák a Herkules márkájú szandálokat. Nem hiszik el nekünk ezek a filmgyártók, hogy simán beleférne a fájdalom egy gyermeknek is, ha a veszteségekért cserében megérthetne valamit végre. Például hogy a következetesség nem csak a gonoszok kiváltsága, és a jóknak nem csak a lemondás jut. Mert melyik világ, beleértve az antik világot is, gyermekeinek és felnőtteinek hiányzott volna egy olyan hős, akinek unalmassága csak Bobby Ewingéval vetekedhet?

- sissovics -

Az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.