Film: Nincs bocsánat (Lebegés) 35.

  • 2004. február 12.

Zene

Az eddig csupán könnyedebb műfajokban, forgatókönyvíróként nevet szerzett Ed Solomon (Charlie angyalai, Man in Black -Sötét zsaruk etc.) filmjével nem csupán drámai szkriptíróként, de rendezőként is debütált. A film, melynek meséjét a direktor állítólag húsz éven keresztül írta, amolyan amerikai variáció bűnre és bűnhődésre a hadak útját többszörösen megjárt Billy Bob Thornton főszereplésével.

Az eddig csupán könnyedebb műfajokban, forgatókönyvíróként nevet szerzett Ed Solomon (Charlie angyalai, Man in Black -Sötét zsaruk etc.) filmjével nem csupán drámai szkriptíróként, de rendezőként is debütált. A film, melynek meséjét a direktor állítólag húsz éven keresztül írta, amolyan amerikai variáció bűnre és bűnhődésre a hadak útját többszörösen megjárt Billy Bob Thornton főszereplésével.

Manuel Jordan (BBT) az emlegetett bűnt, vagyis a vásznon flashbackekben megjelenített rablógyilkosságot még tinédzserként követte el; több évtizednyi börtönbüntetése után korosodó, lobogó ősz hajú, meggyötört öregemberként szabadul, és próbál újra visszailleszkedni a társadalomba.

Szabad emberként azonban nem nagyon tud mit kezdeni magával. A "tettes mindig visszatér a tett színhelyére" tételt igazolandó a hajdani bűntény színhelye körül bóklászik, ahol is szerencséjére (?) összefut a helyi drogrehabilitációs program vezetőjével, a titokzatos múltú, ámde annál jóságosabb fekete tiszteletessel, Morgan Freemannel, aki kosztot és kvártélyt ad neki.

Minden együtt hát ahhoz, hogy hősünk bűnhődése végre elkezdődhessen, ő azonban többre vágyik: bűnbocsánatot szeretne. A börtönévek ugyanis művelődéssel teltek - Manuelnek volt ideje hosszan tanulmányozni a 11. századi klasszikusokat, akik, mint azt a film elején rögtön megtudjuk, öt lépcsőben határozták meg a feloldozáshoz vezető utat.

Solomon alkotása lényegében ezen bölcsesség demonstrációja - a Lebegés öt stációban meséli el hősünk megtisztulásának történetét, melynek keretében Manuel szociális munkásként segít a drogosokon (köztük is kitüntetett figyelmet szánva az egyik mellékszereplőnek, Kirsten Dunstnak); megkeresi egykori áldozata nővérét (Holly Hunter), és kétbalkezes udvarlóként bekapcsolódik a család életébe; egy kósza golyó elé veti magát megmentve ezzel mintegy az említett hölgy gyermekének életét.

A történet - lévén a 11. századi idézet didaktikus kifejtése - különösebb fordulatokat és izgalmakat nem rejt magában; szinte az első perctől fogva nyilvánvaló, hogy Manuel végig fogja járni az öt lépcsőfokot, és végül, ha akarja, ha nem, eljut a bűnbocsánatig.

Rossz szóviccel élve: erre nincs bocsánat. A Lebegés egy kiszámítható, szájbarágó, didaktikus mozi, melyet még remek színészgárdája és egy-két figyelemre méltó mellékszála sem képes megmenteni az unalomtól. Pedig a hajdani popsztár mama elől az éjszakába menekülő Kirsten Dunst, a kettős életet élő tiszteletes (Morgan Freeman) vagy a feldolgozatlan múlttal küszködő Holly Hunter története még érdekes is lehetne. A fő szálat képviselő Manuel azonban minduntalan felbukkan, és a mellékszereplők életébe belefolyva letud egy újabb stációt.

Ez viszont bűn. A néző számára pedig: büntetés.

Veralina

Forgalmazza az SPI

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.