Film: Pop, csajok, Békásmegyer (Dyga Zsombor: Tesó)

Zene

Peremkerületi szerelmes komédia: Békásmegyeren járunk, a főhős szerelembe esik, mi vívódást és civódást hoz magával, míg a fontosabb és kevésbé fontos szereplők vicces szituációkban igyekeznek vicces szövegeket mondani, továbbá happy end: egyfelől műfaji követelmény, másfelől addigra már nincs más választás. Dyga Zsombor közölte a Hír Televízióval, hogy a magyar filmcsinálásból bántóan hiányoznak a műfaji filmek, vígjáték, krimi s a többi, helyettük másféle dolgok vannak, és nincsen ez így rendjén. Ja, lehet. Ezért is voltunk kénytelenek már az elején műfajba sorolni művét. Most meg szedhetjük darabokra az állítást, hátha úgy mégis kényelmesebben juthatunk a filmig.
Peremkerületi szerelmes komédia: Békásmegyeren járunk, a főhős szerelembe esik, mi vívódást és civódást hoz magával, míg a fontosabb és kevésbé fontos szereplők vicces szituációkban igyekeznek vicces szövegeket mondani, továbbá happy end: egyfelől műfaji követelmény, másfelől addigra már nincs más választás. Dyga Zsombor közölte a Hír Televízióval, hogy a magyar filmcsinálásból bántóan hiányoznak a műfaji filmek, vígjáték, krimi s a többi, helyettük másféle dolgok vannak, és nincsen ez így rendjén. Ja, lehet. Ezért is voltunk kénytelenek már az elején műfajba sorolni művét. Most meg szedhetjük darabokra az állítást, hátha úgy mégis kényelmesebben juthatunk a filmig.

1. Peremkerületi

A szerelmes komédiák esetében mindig nagyon hangsúlyos szerepet visz a környezet... Mit mondjak, ez a mondat éppenséggel folytatódhatna így is: hiszen St. Tropez-ben mégiscsak jobban esik a szerelem, mint a békásmegyeri silók lábánál. Ám jó ideje a nemzetközi filmtermés döntő hányada arról szól, hogy mindenhol jó, de legjobb ott, ahol a kutya se gondolná. Ha mondjuk Vittorio De Sicától Aki Kaurismäkiig tart is csupán a jogos lustaságra alapozott horizontunk, be kell látni: e nekiindulásból remekművek is születhetnek, bár gyakoribbak az úgynevezett fesztiválsikerek, nota bene: egy kis ország, Csehszlovákia filmművészetének legszebb éveit bazírozta ezen álláspont vélt helyességére.

Tehát ha sós kútban, ha kerék alatt bizonyítod, hogy élni csuda jó, hogy nincs is szebb a szerelemnél - akkor finoman szólva is járt utat választasz, magatartásod műfaji alapú gondolkodástól vezérelt.

Nos, Dyga Zsombor nem téved el ezen a terepen. Békásmegyere hibátlan: egyszerre valóság közeli és elemelt, főszereplő és háttéralak, szépséges és ijesztő, még vízpartja, repülőtere és körforgalma is van, rosszabb helyek eggyel is beérnék ezek közül. Lakástulajdonosok lakják, csupa érdekes ember, szerintem próbálják ki, töltsék ott a közelgő szünidőt. Mindenesetre Dyga úgy tekint rá, mint Menzel az ő kis falujára vagy Benigni a koncentrációs táborra - állja is az összehasonlítást ezekkel, komolyan mondom. Ahogy én szeretem, kívül szellős, belül szűkös, tényleg csuda palik lakják. Itt van mindjárt Jack Black a címünkben idézett regényadaptációból, lakást és pavilont tart fenn, nagy erőkkel igyekszik előmozdítani a helyes irányba a cselekményt, egyengetni a hősök útját, nemritkán személyénél is konkrétabb idézetekkel a Frears-féle műbájból. Itt van hon Kovács Lajos is, ezen a tájon, még aki gépen száll fölébe, az is látja, hogy jubileumi, ezredik csudabogár-alakításához érkezett (most legalább nem rendőr).

2. Szerelmes

A szerelem úgy szép, ha nehéz. Ha a szerelmeseknek a beteljesedéshez át kell lépniük saját árnyékukon. Dyga egyes szám első személyű hősének ez kétségtelenül komoly erőfeszítésébe kerül, lehet néző, aki ezt talán túlzásnak is érzi, de nekem jó úgy, ahogy van: rendezői módszernek tűnik, vastagon fog a ceruzája, ebben a filmben nagyon meg van rajzolva minden, direkt kicsit jobban a kelleténél, ám magabiztosan a tűréshatáron belül. Persze az is biztos, hogy az efféle érzemények a világ legtürelmesebb biciklisfutarinája nélkül merő önpuszilásnak, kamaszos szenvelgésnek tűnnének. A film itt is roppant segítőkész: tudván tudjuk, hogy a lány megvárja, hogy a fiú levetkőzze hülyeségeit, viszont a mozi nem tart odáig, amikor ezek a hülyeségek majd visszatérnek (az első veszekedéskor).

Ugyanekkor a boldog vég (melyről nem állíthatjuk biztosan, hogy nem egy szerencsétlen kezdet) szépen és erőteljesen van odarakva. Ráadásul megint egy olyan pályán, ahol már tényleg focizott a világ összes csapata Woody Allentől a mozgássérült kínai saolin harcosokig: a Casablanca című melodráma körüli motozásra gondolok.

3. Komédia

A Tesón nagyon sokat lehet nevetni, és a legtöbbször olyankor, amikor annak az alkotói szándék szerint ideje van. Helyzetkomikum és vicces szövegek adják egymásnak a kilincset, alig is kényszerűen. A némileg keresett hang: brutálisan választékoskodó kifejezések erőltetése a sodró argóba néha ugyan túlzásnak tűnik tényleg, de az előbb már beláttuk, eszköz ez is, én azért húztam volna kicsit belőle (meg a konkrét idézetekből is).

Mindezekkel egyetemben bizton állíthatjuk: a Tesó igazán jó kis film. Céltudatos és lendületes, bájos és nem ment bizonyos szakmai szemérmetlenségtől, ami szerintem pártolandó. Az különösen tetszett, amikor a sétáló nő megkerüli a pavilont, mert ott filmeznek éppen. Nézzék meg!

Itt kellene, hogy véget érjen ez az írás, de sajnálom, nem. Dyga Zsombor egy interjújában elmondja, milyen kevés pénzből készült az ő filmje. Jaj! Azt mondhatnám, hogy szinte meg se látszik rajta, de ez a "szinte" olyan kínos. Ha veszek három mozijegyet, kapok egy napszemüveget, volt már ilyen, na és. Aki a napszemüveget adja, valami cég, tudom is, melyik, hiszen neve és emblémája végig ott röhög a pofámba az újságospavilonból, ami a film egyik legkitüntetettebb helyszíne, és különben is ott van annak a helye, mindnyájan vettünk már újságostól napszemüveget (kocsit, kertes házat, mosóport). Szóval ez sok, nagyon sok. Unom is, utálom is mondani, gondolom, úgyse érdekel senkit: ez azt jelenti (tényleg azt, se többet, se kevesebbet), hogy ennek a filmnek az alkotói, szereplői (szerepük szerint és envalójukban) megkaphatók egy koszos napszemüvegért. Megéri? És még itt sincs vége. Mert mit gondolnak, mi ennek a filmnek az egyik legfontosabb játszó tárgya? Mi a bűnjel ebben a moziban? Nem mondom meg, nekem is szégyen, de nem Hitchcock öngyújtója az, annyi szent. Kár.

Turcsányi Sándor

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.