Film: Szenvedõ szervezetek (Wes Anderson: Édes vízi élet)

Zene

E heti rajongásunk tárgya Wes Anderson. A Tenenbaum, a háziátok rendezõjérõl van szó, a szomorú bohócok nagy barátjáról, aki állandó társulata élén sajátos világfájdalom-cirkuszával szórakoztatja hálás közönségét. Anderson régóta pedzegeti, hogy minden, ami jó volt, valahol a játszótér és az elsõ magömlés között veszett el félúton, most azonban kerek perec ki is mondja a Douglas Adamst is megcáfoló megoldást: 11 és fél.

E heti rajongásunk tárgya Wes Anderson. A Tenenbaum, a háziátok rendezõjérõl van szó, a szomorú bohócok nagy barátjáról, aki állandó társulata élén sajátos világfájdalom-cirkuszával szórakoztatja hálás közönségét. Anderson régóta pedzegeti, hogy minden, ami jó volt, valahol a játszótér és az elsõ magömlés között veszett el félúton, most azonban kerek perec ki is mondja a Douglas Adamst is megcáfoló megoldást: 11 és fél. Anderson univerzumának Buster Keatonnal rokon lakói ugyanis mind ez után a varázslatos kor után vágyakoznak: akarva-akaratlanul is visszafelé menetelnek az idõben, hogy visszafoglalják matchboxgyûjteményüket, és búskomorságukat hátrahagyva újra õk lehessenek a homokozó büszke királyai.

Ezzel persze még távolról sem lepleztük le direktorunk trükkjét, amitõl ezek a világfájdalom-akrobaták újra meg újra behúznak a csõbe, dacára annak, hogy Tenenbaumék színrelépése óta a díszleteken kívül alig változott valami. Anderson nem is igyekszik leplezni, hogy ugyanabból az egyszerû, melodrámai anyagból dolgozik, az egykor szebb napokat látott, idõsödõ apa-figura magára és családjára találását meséli el, immár sokadszorra. A fõszenvedõt ezúttal Bill Murray, az Anderson-istálló örökös tagja alakítja: õ Steve Zissou, Cousteau kapitány pocakot eresztett, infantilis klónja, akit úgyszintén expedíciói és a mélytengeri kalandokat megörökítõ dokumentumfilmek tettek a világifjúság bálványává. Cousteau-val ellentétben azonban a mi Zissou-nk rosszul gazdálkodott a dicsõséggel, melybõl néhány róla elnevezett Adidas csukán és a legénység rikító piros egyensapkáin kívül nem sok maradt. Mi tagadás, a nézettségi versenyben elszenvedett kudarcok arrogáns pojácát faragtak hõsünkbõl, akinek mostanában igencsak rosszul alakulnak a dolgai: a szponzorok leléceltek, felesége a rivális bohóccal kavar, legjobb barátját pedig egy jaguárcápa fogyasztotta el a szeme láttára.

Mivel az új expedíció során (melynek tudományos célja a bosszú) egy férj nélküli, várandós újságírónõ és a kapitány korábban soha nem látott fia is csatlakozik a legénységhez, Anderson kényelmesen körbejárhatja a rivalizálás és az elmulasztott apai kötelességek témakörét. Kellemesen fanyar humorú tanmeséjének azonban éppen ez a kényelmesség a leggyengébb pontja, játékmesterünk ugyanis egyszerûen nem bír betelni pazar csodabogár-gyûjteményével. Hogy a mázlistája végül mégis levesz a lábunkról, az még csak véletlenül sem a terjengõs történetnek, hanem annak a mesterien kialakított játéktérnek köszönhetõ, melyben a gyilkos jaguárcápát üldözõ bohócsipkások kikacsintás nélkül közlekedhetnek a 11 és fél évesek fantáziavilága és az életszerû díszletek között. Anderson trükkje ismét bevált: a gyerekkönyvek lapjairól elszabadult jaguárcápa, a gigantikus gyerekszobára hasonlító tengerjáró és persze Bill Murray megviselt ábrázata sikerrel számolja fel az esetleges ellenállásokat. Egyedül talán csak az nem világos, hogy mi marad, ha a régi mókának végképp befellegzett.

Köves Gábor

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."