Film: Színház az egész (Szabó István: Csodálatos Júlia)

  • Veralina
  • 2004. november 18.

Zene

Ne számítsunk egy megszokott Szabó-filmre! Nincs egzisztencialista problémafelvetés, nincs történelemkönyveket megszégyenítõ pontos kor- és társadalomrajz, illetve dehogyis nincs, csak másképpen, nem úgy, nem abban a stílusban, ahogy ezt eddig elvártuk.

Ne számítsunk egy megszokott Szabó-filmre! Nincs egzisztencialista problémafelvetés, nincs történelemkönyveket megszégyenítõ pontos kor- és társadalomrajz, illetve dehogyis nincs, csak másképpen, nem úgy, nem abban a stílusban, ahogy ezt eddig elvártuk.

A darab a "mily sekély a mélység, mily mély a sekélység" jegyében született - a sekélység: egy középkorúvá lett, sokadvirágzását élõ szépasszonynak, London ünnepelt színésznõjének csattanóra kihegyezett múlt századi története; a mélység pedig az öregedés cseppet sem vidám kérdésköre: mihez is kezdjünk magunkkal, ha nyomunkban kérlelhetetlenül ott liheg teret követelve az ifjabb generáció?

A munkasikereibe, a mindennapi rutinba belefáradt díva a túlélés és a megújhodás reményében friss impulzusok után kutat; a forrást, melytõl az újító energiát reméli, egy ifjú amerikai (Shaun Evans) szerelmében találja.

A dolgok szépen alakulnak - a titkos viszony hatására hõsnõnk a színpadon és a magánéletben egyaránt kiragyog; férjét, a kimért, higgadt színházigazgatót, Jeremy Ironst és a közönségét könnyedén az ujja köré csavarja. Megnyugodhat: az ifjúságot elsõ körben sikerrel gyûrte maga alá (szó szerint), de az egy másik fronton kíméletlen erõvel újra támad az ambiciózus, a férj és a szeretõ érdeklõdését egyaránt felkeltõ színésznõcske (Catherine Charlton) személyében. Visszavonulót fúj hõsnõnk, vagy megküzdve a sokadik premierlázzal, ismét kiáll a színpadra, az élet színpadára? - ez itt a kérdés.

Akinek ismerõs, nem téved: valamikor 1962-ben született már William Somerset Maugham A színház címû írásából egy híressé vált adaptáció, Csodálatos vagy, Júlia címmel, Lili Palmer elragadó alakításával. A nagyasszony szerepében most Anette Bening bizonyíthat - és bizonyít is, néha talán jobban is, mint kellene: hatalmas energiákkal, királynõi gesztusokkal, felfokozott lelkiállapotban kelti életre a szerepet; színház neki az egész világ, kelléktárából gombnyomásra szedi elõ a meggyötört szerelmes, a tündöklõ díva vagy a megértõ barát figuráját, legyen szó a színpadról vagy a magánéletrõl.

A Szabó István rendezte könnyed, édes-bús komédia - ne féljünk leírni - tisztességesen megcsinált iparosmunka. Ha az elején kissé nehézkesebben is pörög fel, idõvel egyre lendületesebben, a poénokat, az új szereplõket, a váratlan fordulatokat jó tempóban adagolva halad elõre. Olyan kicsit franciás, kicsit Molnár Ferenc-es, jól megcsinált színdarab benyomását keltõ mozi - könnyen befogadható, konzervatív kosztümös film, mely elsõdleges vállalását, nevesen a nézõ szórakoztatását eminensen teljesíti, s ha akarom, némi önvizsgálatra is serkent.

Veralina

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.