Film: Színház az egész (Szabó István: Csodálatos Júlia)

  • Veralina
  • 2004. november 18.

Zene

Ne számítsunk egy megszokott Szabó-filmre! Nincs egzisztencialista problémafelvetés, nincs történelemkönyveket megszégyenítõ pontos kor- és társadalomrajz, illetve dehogyis nincs, csak másképpen, nem úgy, nem abban a stílusban, ahogy ezt eddig elvártuk.

Ne számítsunk egy megszokott Szabó-filmre! Nincs egzisztencialista problémafelvetés, nincs történelemkönyveket megszégyenítõ pontos kor- és társadalomrajz, illetve dehogyis nincs, csak másképpen, nem úgy, nem abban a stílusban, ahogy ezt eddig elvártuk.

A darab a "mily sekély a mélység, mily mély a sekélység" jegyében született - a sekélység: egy középkorúvá lett, sokadvirágzását élõ szépasszonynak, London ünnepelt színésznõjének csattanóra kihegyezett múlt századi története; a mélység pedig az öregedés cseppet sem vidám kérdésköre: mihez is kezdjünk magunkkal, ha nyomunkban kérlelhetetlenül ott liheg teret követelve az ifjabb generáció?

A munkasikereibe, a mindennapi rutinba belefáradt díva a túlélés és a megújhodás reményében friss impulzusok után kutat; a forrást, melytõl az újító energiát reméli, egy ifjú amerikai (Shaun Evans) szerelmében találja.

A dolgok szépen alakulnak - a titkos viszony hatására hõsnõnk a színpadon és a magánéletben egyaránt kiragyog; férjét, a kimért, higgadt színházigazgatót, Jeremy Ironst és a közönségét könnyedén az ujja köré csavarja. Megnyugodhat: az ifjúságot elsõ körben sikerrel gyûrte maga alá (szó szerint), de az egy másik fronton kíméletlen erõvel újra támad az ambiciózus, a férj és a szeretõ érdeklõdését egyaránt felkeltõ színésznõcske (Catherine Charlton) személyében. Visszavonulót fúj hõsnõnk, vagy megküzdve a sokadik premierlázzal, ismét kiáll a színpadra, az élet színpadára? - ez itt a kérdés.

Akinek ismerõs, nem téved: valamikor 1962-ben született már William Somerset Maugham A színház címû írásából egy híressé vált adaptáció, Csodálatos vagy, Júlia címmel, Lili Palmer elragadó alakításával. A nagyasszony szerepében most Anette Bening bizonyíthat - és bizonyít is, néha talán jobban is, mint kellene: hatalmas energiákkal, királynõi gesztusokkal, felfokozott lelkiállapotban kelti életre a szerepet; színház neki az egész világ, kelléktárából gombnyomásra szedi elõ a meggyötört szerelmes, a tündöklõ díva vagy a megértõ barát figuráját, legyen szó a színpadról vagy a magánéletrõl.

A Szabó István rendezte könnyed, édes-bús komédia - ne féljünk leírni - tisztességesen megcsinált iparosmunka. Ha az elején kissé nehézkesebben is pörög fel, idõvel egyre lendületesebben, a poénokat, az új szereplõket, a váratlan fordulatokat jó tempóban adagolva halad elõre. Olyan kicsit franciás, kicsit Molnár Ferenc-es, jól megcsinált színdarab benyomását keltõ mozi - könnyen befogadható, konzervatív kosztümös film, mely elsõdleges vállalását, nevesen a nézõ szórakoztatását eminensen teljesíti, s ha akarom, némi önvizsgálatra is serkent.

Veralina

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.