Kiállítás: Nagy vonalakban (Oroszország képközelben)

  • Kovácsy Tibor
  • 2004. november 18.

Zene

Alig pár napja, véletlenül került a kezembe egy fényképalbum: a múlt századelõ, a bolsevik hatalomátvétel elõtti idõk Oroszországa. Sármély, gyilkos nyomor, a hunyászkodó tekintetekben évszázados gyûlöl-ködõ rémület, a haszonállati lét üressége. Bocskor, mocsok, szamovár.

Alig pár napja, véletlenül került a kezembe egy fényképalbum: a múlt századelõ, a bolsevik hatalomátvétel elõtti idõk Oroszországa. Sármély, gyilkos nyomor, a hunyászkodó tekintetekben évszázados gyûlöl-ködõ rémület, a haszonállati lét üressége. Bocskor, mocsok, szamovár.

Aztán meg jött, ugye, a szovjet éra, ismerjük ennek is a fotóanyagát, tenyeres-talpas munkásnõk táncolnak a teadélutánon, épül az üzem, a lakótelep. Föl is merült, hogy milyen különös: a mai Oroszországról mint látványról alig tudunk valamit, ahhoz képest, hogy mennyire közel van és mekkora.

Az a fotókiállítás viszont, amelynek - ha jól értem - egy európai körutazása, bemutatkozása után Budapesten most a Centrális Galéria biztosít helyet, végre hangsúlyosan, kimondottan és aláhúzva a máról, a mai Oroszország mai felfogásáról szól. Zavarba is jön a látogató: a hatalmasra nagyított képeken szibériai tájak, végtelen, kék ég alján csónakázó, habos fellegek, maga a megfogható végtelenség, másutt meg az épületek nemes vonalaiban maga a megõrzõdött, a történelem minden poklát túlélt hagyomány - mi az mármost, amit újdonságként kell felismerni itt?

A látásmód persze nagyon is karakteres a maga hûvös, alélt-ságtól, nosztalgiától, indulatoktól egyaránt mentes távolságtartásával. A valószerûtlensége miatt már-már giccsbe forduló természeti szépség sarkos, ugyanakkor fineszesen és önfejû szeszéllyel alkalmazott geometrizmusba fordul, ha így nézzük, tartalom, közvetlen üzenet, ha úgy, akkor kreált rendbe illesztett - érzelmi többletet természetesen így is hozó - formai mozzanatok sora.

A képek többsége Lev Melihov munkája, a másik kiállító, Alekszandr Szabitov mellékszereplõnek tûnik inkább, túl kevés képével nem is tudja felmutatni önálló, Melihovétól eltérõ karakterét.

Egyébként is furcsa a helyzet: nagy levegõjû, erõteljes benyomást kelt a kiállítás, és mégsem elég bõséges. A felvetett témák valahogy sorra kifejtetlenek maradnak. Három nagyon, de nagyon befagyott ablak - haladnánk tovább, lesz, ami lesz, bele az eszeveszett szibériai télbe, de nem, már vége is. Egész egyszerûen mindenbõl többre vágyna az ember - igaz, ehhez tágasabb kiállítótér kellene.

Ott van mindjárt az elején hat fekete-fehér kép Szentpétervárról. Erõd, kapualj, hátterében felállványozott toronnyal, híd alja, palota, ugyanaz kerítéssel. Nehéz megtalálni a kapcsolódást, csak annyit érezni, hogy a képek valamiért egyfajta lezártságot árasztanak, miközben külön-külön a szerkezetük kemény, nyers és éles. Csak távolabbról visszanézve tûnik fel, hogy a hat fotó együtt hoz létre egy részleteiben nyugtalanító, összességében viszont klasszikusan szimmetrikus vonalrendszert, alakzatot, amelyben a közel és a távol perspektívabeli összeegyeztethetetlenségét teljes mértékben feloldja, hogy egy más minõségû rendszer elemeivé váltak.

Ahhoz tehát, hogy bármit is kezdhessünk ezekkel a képekkel, át kell törnünk a látásmódunkban rejlõ korlátokat, amelyek között más-más rekeszekbe helyezzük el a dokumentumképeket és a mûvész-fotókat, és zavarónak érezzük, ha a rekeszek mégis egybenyílnak. Így közelíthetünk afelé, hogy a természeti vagy épített valóságra vetített személyes látásmóddal szemben feloldódjon a vagy-vagy hagyományos elvárásából adódó berzenkedés. Ebben az esetben kifejezett esztétikai élvezet például Melihov triptichonszerû, nagyon világoszöld Konceptuális tájképe, amely ugyanannak a triviális felvételnek (facsoport a tájban, robogó vonat ablakából) három különbözõ kivágatából áll össze, hogy a mulandó, a véletlen egyszeriségét végleges konstrukcióvá alakítsa, felnagyítva mindebben az esetlegességet.

Gondolhatunk tehát efféléket, de a képek mégis, újra és újra a dokumentummûfaj elvárásai felé terelnek bennünket. Mert hát mi végre a szahalini hajóroncsok, akár egészen elvont, felnagyított részleteikben is a mindenféle vörösre festett vasak (ráadásul Nosztalgia címmel), minek a havas, esti Moszkva, a nagyon fáradtan szomorú külvárosi utcarészlet, ha nem a közvetlen bemutatás vágyának kiélésére. Alig-hanem egyfajta izgatott, mindent akaró megmutatkozási türelmet-lenség irányította a tárlat válogatóit, mintsem az önkorlátozó fegyelem, ezért lett egy kicsit ilyen is, egy kicsit olyan is. Szabitov sorozata például a moszkvai Szpasszkij-toronyról tényleg nagy erejû, szokatlan képekbõl áll, mégis visszavesz a hatásából, hogy közvetlenül mellette Melihovtól szintén látunk néhány - egyébként ugyancsak kitûnõ - képet a Kremlrõl, amely ily módon és a kiállítás arányait is figyelembe véve igencsak körbe lett járva, miközben az ismeretlen, az új Oroszországból alig láttunk valamit.

Habár ez sem igaz. Két fotográfus felszabadulását mégiscsak láttuk a rájuk vetíthetõ kényszerek nyûge alól. Lehet, hogy csak a kuriózum, a borzongató különösség elmaradása hoz zavarba bennünket. Haragszunk kissé, mert fennsõbbséges, furcsálkodni, lesajnálni kész várakozásainkkal hoppon maradtunk.

Kovácsy Tibor

1051 Budapest, Nádor u. 11. Nyitva: november 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.