Film: Szürke és kék

  • 1997. május 15.

Zene

Aki Kaurismaki küldött egy anzikszot Finnországból. Szép, kalligrafikus betűkkel írta, és nem közönséges tintát használt hozzá. Nagyon személyes, és talán éppen ezért annyira publikus. Mint minden igazi levlap.
Aki Kaurismaki küldött egy anzikszot Finnországból. Szép, kalligrafikus betűkkel írta, és nem közönséges tintát használt hozzá. Nagyon személyes, és talán éppen ezért annyira publikus. Mint minden igazi levlap.
és kék

Aki Kaurismaki: Gomolygó felhők

Pedig már úgy tűnt, a Leningrád Cowboys annyira lefoglalni a rendezőt, hogy másra nemigen marad ideje. Aztán itt van, kellemes csalódás, mert a hangja az egyik legtisztább hang, amit az utóbbi években hallhattunk, nem harsány, mégis itt dörömböl valahol agyunk legrejtettebb rekeszeiben. Poézissel beoltott szikár történetet kapunk, lírává bűvölt durva anyagot; Kaurismaki kézen fog, arcán rezignált derű, mégis könnyedén lép át a lélek paratereibe, és mi követjük, de hát könnyű nekünk, ugyanazt a nyelvet beszéljük.

Vagy legalábbis nagyon hasonlót. Mert mi is történik: a Dubrovnik (!) nevű étterem befuccsol, a személyzet az utcára kerül. Hogy hol és mikor járunk, alig tudom, a finn nyelv persze segít egy kicsikét, meg a Tonny Trinitron. Szegről-végről ismerősünk, a valamikori (kis) gyufagyári lány és Tatjana - most főpincér és Ilona (Kati Outinen, Kaurismaki egyik fétisszínésze) - állást keresne, de nem talál. Miként a többiek sem. Van, aki hazaindul, van, aki kallódni, széthullik a remek kis csapat: a romlás megannyi virága. Ilona kölcsönt venne fel, hiába, nem kap, dolgozna, de nem engedik, ráadásul közben az ura is utcára kerül. Úgyhogy konfiskálás következik, viszik a Sonyt, de a bútorokat is, csupán a szép ultramarin festés marad a falakon meg az a zöld neoluxszal lefújt asztal a konyhában. Durvázik a sors vagy mi rendesen, meg az adóhivatal és a helyi Keravill, szóval mintha csak itthon, és a szűkebb fertályon. Aztán a Honolulu télen-koktél kékje jelzi, talán virrad, és tényleg: újra összeáll a Dubrovnik gárdája, étterem nyílik. Megtelik a vendéglő, még a Finn Birkózó Egylet is bejelentkezik egy vacsorára (harmincan vannak, remek!), kivilágosodik a szín, az eddig javarészt szürke helyébe végre a kedves ismerős, a kék lép, jaj de jó, most már nem kell hunyorogni tovább, az a gombócszerű is a torkomban oldódófélben. Azért valami marad, ki tudja, mit hoz a jövő. A régi-új főpincér férjével a felhőket kémlelik, a széljárást figyelik. De hogy mi újság odafönn, szürke vagy kék-e az égbolt, mi már nem tudjuk meg.

A szekvenciaszerűen építkező történetben a már a hangütéssel megidézett dallam ismétli magát, rója köreit: a lemondás, a csalódottság, az elutasítás képei sorjáznak. Monotóniáról azonban szó sincs, nem is lehet, egy másfél órás váltó- vagy vesszőfutás ez, minden csak ürügy, az igazi csoda a búvópatak-motivika briliáns alkalmazásában, a kapilláris mozgások ragyogásában, a történetet oly sűrűn át- meg átszövő finom utalásokban, neszező pillanatokban van, könnyűek, mint egy virág szirma, egy könnycsepp vagy egy erőtlen sóhaj, mégis itt - egy érintésben, egy tekintetváltásban, egy mosolyban - súlyt, jelentést nyernek. Hiába, a rendező nagyon szereti hőseit, szinte egy család ők, olyan melegséggel öleli magához őket minden egyes képkockán, aminőre én eddig a (közelebbi) múltban csak néhány cseh kollégájánál láttam példát. Szép az, amin nincs semmi felesleg, mondta-írta volt egykoron kedves barátnőm. Ezen a filmen nincs, Kaurismaki nem moralizál (pedig az anyag nagyon követelődző), egyszerűen "csak" látja a világot. Nem értelmez és elemez, hanem közvetlenül rámutat. Ez van.

Passiójáték? Himnusz? Talán mindkettő, talán egyik sem. Mindenesetre FILM, így, csupa nagybetűvel. Aki Kaurismaki kincset talált a sárban. Tényleg.

Tosoki Gyula

Gomolygó felhők (Kauas pilvet karkaavat); színes, finn, 96 perc; írta és rendezte: Aki Kaurismaki; fényképezte: Timo Salminen; szereplők: Kati Outinen, Kari Vaananen, Sakari Kuosmanen, Markku Peltola; mozibemutató: május 15.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.