Film: Szürke és kék

  • 1997. május 15.

Zene

Aki Kaurismaki küldött egy anzikszot Finnországból. Szép, kalligrafikus betűkkel írta, és nem közönséges tintát használt hozzá. Nagyon személyes, és talán éppen ezért annyira publikus. Mint minden igazi levlap.
Aki Kaurismaki küldött egy anzikszot Finnországból. Szép, kalligrafikus betűkkel írta, és nem közönséges tintát használt hozzá. Nagyon személyes, és talán éppen ezért annyira publikus. Mint minden igazi levlap.
és kék

Aki Kaurismaki: Gomolygó felhők

Pedig már úgy tűnt, a Leningrád Cowboys annyira lefoglalni a rendezőt, hogy másra nemigen marad ideje. Aztán itt van, kellemes csalódás, mert a hangja az egyik legtisztább hang, amit az utóbbi években hallhattunk, nem harsány, mégis itt dörömböl valahol agyunk legrejtettebb rekeszeiben. Poézissel beoltott szikár történetet kapunk, lírává bűvölt durva anyagot; Kaurismaki kézen fog, arcán rezignált derű, mégis könnyedén lép át a lélek paratereibe, és mi követjük, de hát könnyű nekünk, ugyanazt a nyelvet beszéljük.

Vagy legalábbis nagyon hasonlót. Mert mi is történik: a Dubrovnik (!) nevű étterem befuccsol, a személyzet az utcára kerül. Hogy hol és mikor járunk, alig tudom, a finn nyelv persze segít egy kicsikét, meg a Tonny Trinitron. Szegről-végről ismerősünk, a valamikori (kis) gyufagyári lány és Tatjana - most főpincér és Ilona (Kati Outinen, Kaurismaki egyik fétisszínésze) - állást keresne, de nem talál. Miként a többiek sem. Van, aki hazaindul, van, aki kallódni, széthullik a remek kis csapat: a romlás megannyi virága. Ilona kölcsönt venne fel, hiába, nem kap, dolgozna, de nem engedik, ráadásul közben az ura is utcára kerül. Úgyhogy konfiskálás következik, viszik a Sonyt, de a bútorokat is, csupán a szép ultramarin festés marad a falakon meg az a zöld neoluxszal lefújt asztal a konyhában. Durvázik a sors vagy mi rendesen, meg az adóhivatal és a helyi Keravill, szóval mintha csak itthon, és a szűkebb fertályon. Aztán a Honolulu télen-koktél kékje jelzi, talán virrad, és tényleg: újra összeáll a Dubrovnik gárdája, étterem nyílik. Megtelik a vendéglő, még a Finn Birkózó Egylet is bejelentkezik egy vacsorára (harmincan vannak, remek!), kivilágosodik a szín, az eddig javarészt szürke helyébe végre a kedves ismerős, a kék lép, jaj de jó, most már nem kell hunyorogni tovább, az a gombócszerű is a torkomban oldódófélben. Azért valami marad, ki tudja, mit hoz a jövő. A régi-új főpincér férjével a felhőket kémlelik, a széljárást figyelik. De hogy mi újság odafönn, szürke vagy kék-e az égbolt, mi már nem tudjuk meg.

A szekvenciaszerűen építkező történetben a már a hangütéssel megidézett dallam ismétli magát, rója köreit: a lemondás, a csalódottság, az elutasítás képei sorjáznak. Monotóniáról azonban szó sincs, nem is lehet, egy másfél órás váltó- vagy vesszőfutás ez, minden csak ürügy, az igazi csoda a búvópatak-motivika briliáns alkalmazásában, a kapilláris mozgások ragyogásában, a történetet oly sűrűn át- meg átszövő finom utalásokban, neszező pillanatokban van, könnyűek, mint egy virág szirma, egy könnycsepp vagy egy erőtlen sóhaj, mégis itt - egy érintésben, egy tekintetváltásban, egy mosolyban - súlyt, jelentést nyernek. Hiába, a rendező nagyon szereti hőseit, szinte egy család ők, olyan melegséggel öleli magához őket minden egyes képkockán, aminőre én eddig a (közelebbi) múltban csak néhány cseh kollégájánál láttam példát. Szép az, amin nincs semmi felesleg, mondta-írta volt egykoron kedves barátnőm. Ezen a filmen nincs, Kaurismaki nem moralizál (pedig az anyag nagyon követelődző), egyszerűen "csak" látja a világot. Nem értelmez és elemez, hanem közvetlenül rámutat. Ez van.

Passiójáték? Himnusz? Talán mindkettő, talán egyik sem. Mindenesetre FILM, így, csupa nagybetűvel. Aki Kaurismaki kincset talált a sárban. Tényleg.

Tosoki Gyula

Gomolygó felhők (Kauas pilvet karkaavat); színes, finn, 96 perc; írta és rendezte: Aki Kaurismaki; fényképezte: Timo Salminen; szereplők: Kati Outinen, Kari Vaananen, Sakari Kuosmanen, Markku Peltola; mozibemutató: május 15.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.